Häst som ej kan tugga hö

xDollyx

Trådstartare
Hej allihop!

Min ponny står just nu hos skaras hästakut sedan igår då hon inte kan tugga hö eller gräs pga vad vi kunnat komma fram till ont och svullen i svalg/under tungan. Något förhöjd temp men inte feber. Svullna och lymfkörtlar undersida huvud och ganascher.

Hon är alltså i goda händer men det är ändå ett mysterium enligt veterinär. Det enda jag undrar med denna tråd är om någon varit med om något liknande?

Inte på häst men både på hund och får. I bägge fallen hade dom lyckats "äta" någon insekt typ bi eller geting som stuckit dom i munnen.

jag misstänker något stick då hon liksom såg ut som hon pressade ihop läpparna och ville helst inte beta med dem när jag kom och upptäckte detta i fredags. Ev en liten svullnad på ena sidan läppen, men kan absolut också varan vara så hennes läppar ser ut. :/

Glömde fråga vet om blodproverna, men hon nämnde inget om dem så antingen är de inte klara eller så har de inte visat något speciellt.

Hon är något bättre idag med tuggandet men vill helst inte svälja ”fast föda” så att säga.

Inte på häst men både på hund och får. I bägge fallen hade dom lyckats "äta" någon insekt typ bi eller geting som stuckit dom i munnen.

Ja jag hoppas ju nästan på detta! Hon vill ju liksom inte svälja heller för det verkar göra så ont.

Lite bättre idag enligt vet men fortsatt besvär med både tuggande och sväljande...

Jag har också varit med om getingstick i munnen på häst. Hästen blev väldigt påverkad, men efter två- tre dagar släppte det. Hemgjord mash gick dock ner, lite åt gången.

Jag har också varit med om getingstick i munnen på häst. Hästen blev väldigt påverkad, men efter två- tre dagar släppte det. Hemgjord mash gick dock ner, lite åt gången.

Ååh.. liknande det det som jag beskrivit med min? Känns ju lite sjukt att hon står på sjukhus för detta men blev livrädd att hon skulle få kolik eller typ andningssvårigheter som komplikation..

Ååh.. liknande det det som jag beskrivit med min? Känns ju lite sjukt att hon står på sjukhus för detta men blev livrädd att hon skulle få kolik eller typ andningssvårigheter som komplikation..
Ja det låter som samma. Dock till en början när hon precis blev stucken dreglade hon massor, sedan svullen och ont. Hon blev svullen överallt i huvudet kändes det som, dock något mer svullen på ena sidan av huvudet.

Ja det låter som samma. Dock till en början när hon precis blev stucken dreglade hon massor, sedan svullen och ont. Hon blev svullen överallt i huvudet kändes det som, dock något mer svullen på ena sidan av huvudet.

Ah lillan var ju inte svullen någonstans mer än ev pyttelite på läppen då, men det var borta på några timmar. Mer lymfkörtlarna som var svullna. Hittade massa slem när jag öppnade munnen när jag hittat henne, trodde först käkarna krampat ihop för hon ville INTE öppna munnen och då körda jag in handen mellan lanerna och med ut kom en maaaassa saliv... men vet inte hur länge hon stått och samlat på sig det.

Sov med henne över natten och hörde ibland hur hon stod och liksom smaskade i flera minuter ibland :/

Ah lillan var ju inte svullen någonstans mer än ev pyttelite på läppen då, men det var borta på några timmar. Mer lymfkörtlarna som var svullna. Hittade massa slem när jag öppnade munnen när jag hittat henne, trodde först käkarna krampat ihop för hon ville INTE öppna munnen och då körda jag in handen mellan lanerna och med ut kom en maaaassa saliv... men vet inte hur länge hon stått och samlat på sig det.

Sov med henne över natten och hörde ibland hur hon stod och liksom smaskade i flera minuter ibland :/
Jo hon var stucken på tungan, typ ovanför lanerna inuti munnen. Så hon stod och spottade och slemmade, skakade på huvudet. Hon blev ju rejält svullen i munnen då och så körtlarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 387
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 009
Senast: Jojo
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 141
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama