Häst som dummar sig i skritt i skogen

M

mathil

Jag har ett lite annorlunda problem (kanske). Jag rider en häst som inte kommer till ro när vi skrittar i skogen. Kan helt plötsligt bocka och slänger med huvudet hela tiden mm. I traven och galoppen är han snäll även om han kan göra enstaka glädjeskutt. Eftersom vi inte har så bra ridvägar och det är lerigt i skogen så måste vi skritta långa sträckor. Har prövat att rida med korta tyglar, långa tyglar och halvlånga tyglar och inget hjälper. Någon som har något råd?

Sv: Häst som dummar sig i skritt i skogen

Jobba med han kanske?
Böja, ställa, rida runt träd, skänkelvikningar, osv.
Gör så det händer något. Låter som att han mest håller på för att det är tråkigt.

Detta började i sommras på bete. Trodde då att det var för att han inte gick så mycket men nu går han 6 dagar i veckan och rids ut minst hälften av dessa gånger. Prövade att byta bett men det funkade inte. ´Har inga problem när jag rider på plan!

Älgloppor?? Har hört att vissa hästar blir galna av dom. När du rider på plan finns ju inga träd, kanske inte heller på ställen där man kan trava/ galoppera... Om det inte är fel på utrustningen/hästen vill säga.

Senast ändrad av en moderator:

Har precis varit och ridit. Det var mörkt och han uppförde sig exemplariskt. Tror att jag ska rida i mörkret flera gånger. Det är nog som någon sa att han är uttråkad och nu när det var mörkt ute var han tvungen att koncentrera sig på vart han satt fötterna.

Känner igen det där från våran unghäst. Visserligen har hon bytt tänder och varit tjaffsig, men minsta lilla det blir långtråkigt eller jobbigt börjar hon. Vi testar för tillfället detta med volter och serpentiner runt träd, samt bara rätt ut i skogen så hon får tänka på var hon sätter fötterna.

Jag har en häst som gör likandant. Hon är väldigt het och jag får uppfattningen om att hon tycker det är roligt och vill liksom fram fort. Det är inte bara när man rider ut, hon kan göra det i hagen när hästarna springer osv. Kanske inte bockar, men slänger med huvudet.

Det gör våran också. Är en dam med mkt stor vilja och temprament.

Det konstiga är ju att han är hur snäll som helst så länge han får trava.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30