Häst som drar iväg i skogen..

F

Facial

Hej, min häst blir väldigt stark och pigg i skogen. I skritt och traven går det ganska bra, även om hon smyg-ökar i traven. Men i galoppen, där sticker hon hela tiden. Liksom tar bettet och ökar och ökar. Det är bara att ta tag i tyglarna och hålla i sig och försöka få stopp på henne. Så nu är jag tvungen att rida med pessoa, för jag får inte stopp på henne annars. :(

Är det någon som har samma problem eller åtminstonde nåt tips på hur jag ska få en lung och fin galopp där jag inte behöver hålla i henne varje steg, för annars ökar hon bara? :confused:

Sv: Häst som drar iväg i skogen..

Hej" min häst var näästan sån, men funkar jätte bra på ett Hackamore:banana:

Ett för stor häst, med el utan kjedja, PROVA!!! är ju som sagt naturligt med såå :) Jag gillar inte heller pessoa :mad:

Om hästen är stark och drar mycket är hackamore inget bra alternativ tycker jag. Blir hästen så stark att man måste ruska tag i den och "såga" för att få stop kan man bryta näsryggen på hästen. Och om man inte är van att rida på hack så blir det inte direkt bättre.
Jag skulle istället satsa på mer dressyr! Båda på banan och att du rider dressyr i skogen. Få hästen att koncentra sig på dig, rid lite sidvärts, tempväxlingar mm.
Var dessutom bestämd, låt hästen inte dra iväg. i så fall ruskar du tag en gång ORDENTLIGT och gör halt, sen fattar du galopp igen. drar hästen iväg, halt osv. Det hjälper inte att bara försöka hålla sig kvar, va bestämd. Lycka till! :)

Känn efter vilken sida som är hästens "svaga/mjuka" sida, dvs den sida du har lättast att svänga hästen till ifall den börjar dra.

Så fort hästen ökar tempo utan att du ber om det så lägger du en volt åt det hållet. Varje gång. Jobbigt tycker hästen, och inser att livet är mycket bekvämare om man lyssnar till ryttaren istället.

Hugo var exakt sådär när jag köpte honom för 4 år sedan. Jag fick bukt med det genom att rida ut med en gammal halvloj fjording, och varje gång Hugo försökte sticka styrde jag in i rumpan på fjordingen:D.

Nu är han helt underbar att galoppera på, kan gasa hur mycket som helst utan att tappa kontrollen.

Har du möjlighet att rida ut med en lugn och trygg häst är det ett alternativ.

Då tycker jag inte du ska galoppera i skogen överhuvudtaget. Inte tills du fått mer lydnad på din häst.

Min snälla väluppfostrade och välridna häst springer ibland något fortare än vad matte önskar sig i skogen. Matte kan säga STOPP men har lite svårt med "hallå kan du sakta ner lite!?". Så matte har valt att använda en kimblewick-stång i skogen.

Genast är den blåögda väluppfostrade ponnyn lätt i handen igen!

(Alltså, jag rider ut på kimblewick om jag ska göra mer än skritta).

Delvis knapplån.

Man kan inte bryta nosryggen på det sättet med ett hack. Ända sättet en häst kan bryta nosryggen när den har ett hack på sig är om den kliver på tygeln medan den springer och då ska den ha otur också.

Min ponny hade samma fel, han stack med mej och ÄR STARK. andvänder ALLTID hackamore med honom och funkar riktigt bra: stannar inte genast men någolunda snabbt så man inte behöver vara rädd. Man måste vara mycket bestämd.

När jag var liten lärde jag mej att ifall hästen sticker i terrängen kortar du tyglrna så mycket det går, håller med ena handen i manen eller vid manken så den kan få lite stöd, och drar upp andra handen så högt det går. Hästen saktar farten ifall man drar i andra tygeln högt. Inte vet jag hur det funkar men det funkar verkligen...

Har du testat att göra förhållningar hela tiden? typ ge och ta?

Ofta blir man sittande i en dragkamp och den förlorar du men genom att t ex öppna handen och släppa fram nosryggen lite sen sätta dig ner och stänga handen för att fånga upp hästen får du den mer uppmärksam.
På min förra fick jag göra så hela tiden i början på galoppen. Hela tiden tänka ge och ta just för att inte bli sittandes i en dragkamp och hästen bara drar iväg. Hon fungerade kanon i traven det var bara i galoppen men efter ett tag började hon lyssna mer och mer och förhållningarna blir då mindre och mindre.

När jag var liten och fick min D-ponny hade jag hackamore och vanligt bett. red med 2 tyglar. Hackamoret var en nödbroms. Min ponny kunde få för sig att nej nu har jag inte lust med det här längre och drog järnet. Behövde bara nvända det första halvåret sen aldrig mer och man lärde sig rida ordentligt genom att inte ta i hacket om det inte var absolut nödvändigt. Så om inte din häst sticker skulle inte jag sätta på ett hack.

Hoppas du förstod något utav det jag försökte förklara är skitkass på att uttrycka mig i skrift och har dessutom jobbat hela natten :p

Lycka till

Man kan inte bryta nosryggen på det sättet med ett hack. Ända sättet en häst kan bryta nosryggen när den har ett hack på sig är om den kliver på tygeln medan den springer och då ska den ha otur också.

Jo det kan man.

Jag tycker du ska strunta i galoppen ute i skogen ett tag och bara skritta och trava när du rider ut mycket trav och träna på tempoväxlingar och att du bestämmer när han ska öka och sänka tempot om han ökar själv så gör du halt och ev rygga några steg och kom sedan fram i trav igen och upprepa det varje gång han smyg ökar självmant. När det funkar kan du prova galoppen igen ute men börja med korta sträckor bryt av till trav och upprepa det flera gånger när det funkar på korta sträckor kan du börja länga sträckorna, men direkt han ökar själv eller drar iväg gör halt! och börja om ända tills han lysnar på dig. Träna galoppen på banan att han lyssnar på dig mycket tempoväxlingar och halter.
Så gjorde jag med en av mina hästar som drog i väg när vi red ut och det funkade på den hästen i af.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits