Häst som drar iväg i galoppen!

Q

Queen_Of_Valhalla

Hej alla!
Nu är jag ny här på forumet, så jag är inte säker på om inlägget hamnar rätt, men jag hoppas få svar i alla fall!
För snart en månad sedan köpte jag en häst, arabkorsningssto på 13 år, mycket kunnig och duktig.
Nu till mitt "problem". När vi ska galoppera då vi rider ut (både ensamma eller tillsammans med andra) så drar hon iväg med mig. Hon tar i princip bettet och sticker och försöker tvärsvänga för att "bli av" med mig. Man ser på henne att hon bara gör det för att jävlas, det är inte som hon stressar eller har ont.
I dagsläget är hon fullt friskförklarad. Hur ska jag göra för att bli av med beteendet? Jag vill ju gärna kunna rida ut och ta en härlig galopp utan att jag måste dra hästen i munnen hela tiden för att hon inte ska sticka....
Jag har provat att rida med pessoa, vet inte om det är rätt eller fel enligt er, men det fungerade i alla fall... Men jag tycker inte om att använda mig av metoder som skapar obehag för hästen!

Tacksam för svar!
//Carro

Sv: Häst som drar iväg i galoppen!

Varför skulle det vara fel med pessoa? Ett bett är aldrig skarpare än vad handen tillåter.

/M

Men hur går jag tillväga för att avhjälpa beteendet?

Det finns ju säkert hundra olika lösningar, svår att veta vilken som passar er bäst.

Jag hade en D-ponny för 10 år sen som ville sticka med mig i galoppen, första gången var jag inte beredd utan lyckades sakta ner henne till slut. Andra gången vi skulle galoppera var jag beredd och när hon visade mig att hon ville dra iväg så satte jag skänklarna i sidan på henne och visade henne att hon skulle springa ännu fortare. Höll på att sluta illa då hon nästan tvärstannade och undrade varför jag inte betedde mig som alla andra gjort tidigare. Gjorde detta två gånger till och efter det fungerade hon fint att galoppera på lång tygel.

Nu har jag en nordisdam som gärna vill gå fort i både trav och galopp. Vi övar på att skritta och trava långsamt, samt att hon ska lyssna på förhållningar. När vi galopperar så saktar jag av henne omedelbart om jag känner att det börjar gå för fort.
Men framförallt ser jag till att sitta stadigt i sadeln.
Jag ser liksom till att det alltid är JAG som bestämmer fart och gångart.
Om du känner att du inte får någon respons fån hennes mun så sitt inte bara och håll, ta och ge efter hela tiden, blir man hängande i tygeln (vilket är väldigt lätt att bli) så tycker jag det verkar som att hästen får extra stöd av det att springa ännu fortare.

Hoppas du förstod något av det jag skrev.

/M

Sticker hon bara på uteritten?
Sticker hon direkt vid fattningen?
Om hon bara ökar tempot ju längre tid du galopperar så gör bara fattningar. Galoppera bara nåt steg, sakta av till skritt. Sen när hon lugnat sig, galopp två steg igen och sakt av.
Kanske prova galoppera i riktig uppförsbacke, då kanske det är så jobbigt så hon inte orkar?
Det du inte ska göra är i alla fall:
- Galoppera långa sträckor.
- Galoppera på rak väg/åker/äng. (hon får lust att öka och springa hela vägen)
- Byta bett.
- Luta dig jättemycket bakåt för att stoppa henne (blir lätt drivande sits).
- Försöka dra henne till stopp med tygeln

---hon biter sig ändå fast och kommer inte lyssna på det. snarare tvärtom. Prova driva mer, samla henne så hon stoppar upp sig med bakbenen mer inunder sig, om du förstår vad jag menar.
Prova göra sidvärtsrörelse (kanske bara blir katastrof/så lyssnar hon inte alls på sidförande skänkel just då, men värt ett försök? ;) ).

Hoppas det funkar bättre framöver.

Hej!
Min häst sticker BARA vid uteritten, när jag rider på bana så håller hon lugn och fin arbetsgalopp! När jag har gjort galoppfattningen fattar hon kort galopp två steg sen sticker hon!
Jag har provat det med sidvärtsrörelse, men hon är så otroligt känslig för skänkeln, så det räcker med att peta henne med benen för att hon ska börja "snurra runt" om man trycker för mkt.
Varför ska man inte byta bett?
Mvh Carro

har ofta detta problem med medryttarpållan, fast hon lägger lixom tyngden fram och bara rusar i galoppen..

sitt tillbaka ordentligt, tänk superlim i baken & blysäckar i vristerna. men se till att hålla dig rak, så inte dina sittben råkr driva framåt.
när du fattar galopp, se till att samla ihop hästen ordentligt. h*n ska lyssna till 100% på dig INNAN ni galopperar. Och när vi väl galopperar, håll ihop ihop ihop ihop! Halvhalter, förhållningar, större volter, ställa lite i nacken..bara det funkar och h*n inte får ta kontrollen.
Så fort h*n börjar ta, gör nånting. Då måste h*n hela tiden lyssna på dig..

lycka till!!!!

Jag vet inte varför alla alltid ska ha så bråttom. Du har ju inte haft henne så länge.
Jag hade ridit henne en hel del på bana för att lära känna henne. Sedan hade jag nog inte galopperat så mycket ute i början utan skrittat och travat. Jag vet inte hur van du är vid att rida araber. Jag tycker att det är mycket trevliga hästar, underbara att rida. Men jag känner igen detta med att vara känslig för skänklarna. De kan också vara ganska duktiga på att ta snabba svängar. Det tar en stund att vänja sig vid det som ryttare. Jag red en sådan arab en del i vintras och det var en liten omställning. Speciellt som min egen häst inte påminner om en arab på något sätt om man nu kan säga så.

Det blev fel telefonen ringde.
Jag vet inte varför alla alltid ska ha så bråttom.
Jag hade ridit henne en hel del på bana för att lära känna henne. Sedan hade jag nog inte galopperat så mycket ute i början utan skrittat och travat. Jag vet inte hur van du är vid att rida araber. Jag tycker att det är mycket trevliga hästar, underbara att rida. Men jag känner igen detta med att vara känslig för skänklarna. De kan också vara ganska duktiga på att ta snabba svängar. Det tar en stund att vänja sig vid det som ryttare. Jag red en sådan arab en del i vintras och det var en liten omställning. Speciellt som min egen häst inte påminner om en arab på något sätt om man nu kan säga så.

Hej!
Som det ser ut nu så galopperas hon endast korta sträckor och ungefär hälften av gångerna jag rider. Just nu försöker jag bara att få henne i bättre kondition, hon är inte så musklad och hade inte ridits på ett bra tag innan jag började rida henne för fyra veckor sedan.
Jag har funderat på om hon inte ORKAR hålla arbetsgalopp på grund av för lite muskler??? Men min teori förlorar ju genast, då hon är hur fin som helst på bana!?

Hur länge är ett bra tag? Tänk på att sätta igång henne sakta om hon har vilat länge. Varför var hon inte riden på ett tag?

Ett bra tag = ej riden på ca en månad bortsett från enstaka gånger. Hon är inte riden på ett tag då hon var ute som foderhäst hos förra ägaren och fodervärdarna bestämde sig för att de inte ville ha henne, ägaren tog hem henne, men hade ej tid att rida henne, så hon fick stå en månad innan jag kom och satte igång henne.
De första två veckorna skrittade och travade jag bara med henne, det är först nu jag har börjat lägga in korta galopper. (ca ett ridbanevarv i hö och ett varv i vänster galopp). Majoriteten av all ridning sker övervägande i skritt fortfarande. Jag rider henne på stubb, grus, i terräng och ibland på asfalt. Rider ugnefär en timme om dagen 5 dagar i veckan, två vilodagar. Vilodagarna är inte två dagar efter varann, utan jag rider i två dagar, låter henne stå en och rider sedan tre dagar och låter henne stå en dag. Är detta för mycket? Har blivit rekommenderad att övervägande rida ut långa skritturer med henne i varierad terräng för att hon ska bygga muskler nog att sedan orka trava och galoppera mera i framtiden. I och med att hon är "gammal" (13) så har man sagt till mig att jag bör "sätta igång" henne i två månader minst, innan jag kan trava och galoppera henne längre stunder.
Förutom uteritter tränar jag henne även på bana, mycket mjukgörande övningar, som serpentiner, volter och sedan lite dressyr ovanpå det.
Tidigare i hennes liv har hon varit tävlad både i hoppning och dressyr.

Det är ju alltid lite svårt att veta då man inte ser situationen. En månad tycker inte jag är så jättelång tid för en häst att vila. Men det kan ju vara så att hon inte har blivit riden så mycket hos fodervärden och då kan det genast vara mycket längre tid.

Javisst! Jag vet heller inte hur mycket hon har blivit riden hos fodervärden innan, det enda jag vet är att Sunshine (häsen) jävlades ganska mycket med dottern i familjen, när denne red ut. Då stegrade hon sig för att få av ryttaren lite då och då (hade ej ont). Nu har jag haft hästen i snart fyra veckor och hon har stegrat sig max 4 gånger, och det var i början när jag red henne. Hon är en väldigt speciell dam som har "fått lov" till för mycket innan, så man måste bara vara bestämd och konsekvent men ändå ödmjuk. Och min attityd har i alla fall funkat på hästen! =P

Varför skulle det vara fel med pessoa? Ett bett är aldrig skarpare än vad handen tillåter.

/M

exakt :smirk:

nej men det låter ju helt enkelt som att hon testar dej, hihi dessa ston
jag skulle rida jäättemycket på banan, hon är ju ännu så pass ny för dej och man skall ju lära känna varandra ordentligt..

Senast ändrad:

låt din kompis rida före så att du rider i baken på dennes häst. OM hästen är en snäll kuse så den inte sparkar. Men annars finns det bett som inte är så lätt för hästen att bit tag i. som rullar. (inte bra på nmn på olika bett merd mera)
Be gärna en annan person att rida för att se om det bara är med dig eller om det bara är ett litet busfrö du har fått tag i.

Annars är det tålamod.

Själv rider jag en stor stark kille som inte går att få stopp på när han drar iväg. tyvärr är det bara att hålla i sig och låta han springa sig trött.

Riktat till de som inte är emot pessoa (jag är FULLSTÄNDIGT emot det.)

Pessoa trycker upp i gommen samtidigt som det trycker i nacken, desutomde kan man dra hur mycket som hällst i princip det finns inget stopp som på tex. pelham där man har kedja under, då kan man inte dra i oändligheten.
kolla din häst när du tar i handen (stå på baken tex. ) ser det ut som om hästen tycker om när du tar enn nödtag?

rider själv en otroligt pigg herre (arab här med..) men jag rider han på vanligt två delat även när jag rider ut på själv och tjaa det går fort som f*n. men jag tar häldre ett nödtygeltag och sedan saktar han av än att sitta och slita...
Rid på pelham eller Jaktkandar istället om du ska ha skarpt bett.

Hej alla!
Nu är jag ny här på forumet, så jag är inte säker på om inlägget hamnar rätt, men jag hoppas få svar i alla fall!
För snart en månad sedan köpte jag en häst, arabkorsningssto på 13 år, mycket kunnig och duktig.
Nu till mitt "problem". När vi ska galoppera då vi rider ut (både ensamma eller tillsammans med andra) så drar hon iväg med mig. Hon tar i princip bettet och sticker och försöker tvärsvänga för att "bli av" med mig. Man ser på henne att hon bara gör det för att jävlas, det är inte som hon stressar eller har ont.
I dagsläget är hon fullt friskförklarad. Hur ska jag göra för att bli av med beteendet? Jag vill ju gärna kunna rida ut och ta en härlig galopp utan att jag måste dra hästen i munnen hela tiden för att hon inte ska sticka....
Jag har provat att rida med pessoa, vet inte om det är rätt eller fel enligt er, men det fungerade i alla fall... Men jag tycker inte om att använda mig av metoder som skapar obehag för hästen!

Tacksam för svar!
//Carro

Hej där kul ett arabkorsningssto på 13 år hihi mitt sto som jämt drar iväg i galopp som är 14 år och arabkorsning dessutom dräktig är jättejobbig att hålla ibland.Rider på tredelat bett och vilka metoder har du provat på? är det test hon gör eller en vanesak? iallafall mitt sto får man sitta djupt ner i sadeln och ta lite i taget i värsta fall (om hon blivit rädd för nått)Så tar jag in henne på en volt eller bara så att jag svänger in huvudet mot min skänkel för då stannar hon men hon brukar gå att stanna beror på om hon kommit uppi löpfart hihi lycka till :) Pessoa är ett väldigt starkt bett men om hon lyssnar bättre på det och är fullt frisk och hon trivs med bettet tkr jag att du kan ha det annars träna mkt i skogen med halt till skriit,trav-skritt,trav-halt,galopp-trav,galopp-skritt och slutligen börja med galopp till halt .det funkar hejsvejs

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama