Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

zitasmatte

Trådstartare
Ja som ruriken lyder så har mitt sto helt plötsligt börja bråka med mig när vi ska vända och rida hemåt. Hon blir het,går på tårna,kan inte stå still,måste ha korta tyglar på henne annars sticker hon,små stegrar sig å sparkar lite bakut, är extremt skvättig,frustar å har sig. Hon är jätte lugn när man rider iväg men så fort man vänder. Har hållt på så här nu i ca 1 månad. Har inte varit nå problem alls innan. Har bara haft henne sen i juli så kan det vara att hon börjar testa mig? Hur ska jag då betee mig i sånt fall? Har hon ont? Hon är öm i pälsen nu när hon har vinterpäls för de har hennes förra ägare berättat för mig att hon brukar bli så man märker att hon blir sur när man borstar å ska spänna sadeljorden men annars har jag klämt å kännt på henne å hon verkar inte reagera.... Spelar ingen roll om jag rider ut i sällskap så blir hon lika,men inte om nån annan rider henne.....Jag försöker slappna av å ge efter med tygeln så fort hon slappnar av lite men de går inte! Är livrädd att bli avkastad så de brukar sluta med att jag hoppar av efter en stund när hon blir riktigt jobbig å de är inte så kul om man är flera km inne i skogen. Har ingen ridbana att träna henne i heller. Jag har kört lite markträning med henne å de tycker jag verkar funka bra men de kanske brister i ledarskapet när jag sitter på ryggen,så hur ska man få de ? Hon är 17 år och ett varmblod. Vad tror ni? Kan hon ha ont ändå så man ska ta ut en kiropraktor? Fast då borde hon väl reagera redan när man börjar rida? Å Varför bråkar hon inte med mig direkt när vi rider ut? Då är hon ju coollugn....
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Det skadar inte att ta ut någon som får titta igenom henne för säkerhets skull, men det kan mycket väl vara att hon har överskottsenergi och vet att det är hemväg. Har du provat att rida en kortare tur åt ett håll, vända hemmåt och fortsätta åt ett annat håll istället, så ni inte går hem utan förbi? Inte rida samma väg varje dag och vända hemmåt på olika ställen så hon inte vet säkert att det är "hem" ni ska?

Gör som Ulla Håkansson, använd naturen till att träna, kliva över trädstammar, ställ och böj åt båda hållen, slalom runt träd, skänkelvikningar några steg åt höger/vänster, rid av stigen om du kan så hon måste se sig för, försök få tillbaka hennes uppmärksamhet så ska du nog se att hon blir ko-lugn igen. Muuu. :D
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Kallas för "barn sour horse"
när dom val få det bytyendet då kan det vara svårt att bryta.
Man kan försöka att göra det obekväm med att dra - släpp tygler.
Kör hästen i en circle när den vill öka takten.
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Vänd hästen bortåt igen o hästen blir en annan... igen:rofl:

den vill hem o det fort som attan.

träna på att rida fram o tillbaka många gånger o skritta sen hem på lång tygel.
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Hej!

Det andra alternativet är att när man kommer hem från ridturen ta en sväng på ridvolten/i ridhuset. Min stackars häst tröttnade omgående på att hetsa hem när hon insåg att hem = jobba på volten OCKSÅ!

Sen "sköter" hon sig ett par månader och sen upprepar vi samma sak igen:-).

/Lavinia, som inte riktigt ser fram emot igångsättningen efter 6 månader på box/sjukhage
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Tyvärr har jag ingen ridbana eller ridhus att hålla till i å hagen är så dålig att rida i men ska börja longera henne riktigt innan varje ridtur nu så får man se om de blir bättre. Dom rör sig ju inte så mkt nu heller i hagen om dagarna sen de kom snö så kanske hon bara har överskottsenergi!
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Håller med om att faktiskt på hemvägen när hon stressa, att du rider bortåt igen. Kan du gå in i skogen så bruka de inte kunna stressa för de måste tänka och va lugna för o veta vart de sätter sina fötter. :)
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Men om du har möjlighet att longera innan ridtur så spara det tills efter ridturen så det blir liknande Lavinia skrev, bara det att du jobbar henne på töm istället för på ridbana! :idea:
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

jag tror inte det är nått fel med hästen. de flesta hästar blir ju välidgt stissiga när man vänder hemmåt.

håller med kokorn och lavinia, få hästen att inte tycka om att komma hem så mycket. få henne att jobba när du kommer hem så det inte är direkt in i stallet och få middag. om du inte kan rida henne, longera henne då.

vad gör du med henne när du kommer hem från ridturen? tar du av henne och ger henne mat direkt? det kanske är det också, hon vet att hon ska komma hem och få mat. så vänta så länge du kan kanske är en bra ide.
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Min stackars häst tröttnade omgående på att hetsa hem när hon insåg att hem = jobba på volten OCKSÅ!

:rofl:

Jag gör något sånt - värmer upp ute, och rider sedan i paddocken. Inte för att någon av dem stressar såvärts, men det är roligare än att skritta fram varv på varv på ridbana...

TS:
Det där är ju lite olika, vissa hästar varvar ned så fort de får lång tygel. Sitter man och grejar hetsar de bara upp sig, men släpper du helt så går spänningen ur.

Skulle jag sitter på en som är direkt olydig och försöker dra så får den göra något annat tills den kan bete sig civiliserat. Vänd om då, ta en omväg hem, eller likande. Om den studsar lite, men lyssnar ordentligt, så hade jag dock inte brytt mig så mycket.
 
Sv: Häst som bråkar på väg hem vid uteritt

Som sagt så har jag ingen paddock eller bana att hålla till i. När jag longerar hästarna brukar jag göra de på gårdsplanen! Nu har de gått ett tag sen jag la ut denna tråd å mkt har hänt! Igår red jag en väg som jag inte rider så ofta men som är perfekt att rida igentligen så fattar inte varför jag inte rider där så ofta...nåväl.....cool lugn när vi rider bort. Sen efter tag får hon trava ur sig rejält,är ute mkt längre än jag varit på slutet plus att hon som sagt verkligen fick springa av sig så när vi väl vänder är hon jätte lugn. Tom när vi kommer in på vägen som vi alltid rider för att ta oss hem. Inge hets eller bråk. Kan tom stå still å knäppa kort. Jag har helt enkelt fått tillbaka min gamla häst. Vet inte om hon helt enkelt var uttråkad av att vi har ridit mkt samma vägar på slutet eller om hon bara behövde få springa av sig...eller bägge delarna kanske?? Red samma väg idag med å körde samma taktik,mkt trav å jätte lugn i dag med. Har mött både bilar,hästar å andra saker på vägen hem å inte ens då hetsade hon upp sig. Känns så skönt å jag kände att jag var så avslappnad som jag brukar vara med henne så hoppas att de håller i sig. Nån undrade vad jag gjorde när jag kom hem från ridturen. Ja jag tar ju av henne sadel å träns så klart å borstar lite å gosar...stretchar. Sen får hon komma till hagen. I hagen har dom fri tillgång på hösilage och det är de enda mina hästar får att äta...plus lite morötter så att hon bråkar för att hon ska få komma hem å få godsaker tror jag inte på =)
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp