häst som bockar

A

AC-36

vad gör man med en häst som bockar?
någon som har tips el knep?
det händer enbart när man rider ut sjäv, annars e det en väldigt lydig/trevlig o välutbildad häst...

tacksam för alla tips-råd-knep.

Sv: häst som bockar

Okej. Jag har en valack som gillar att både bocka och stegra.
För att sitta kvar gör jag som så att så fort jag känner när bockningen är påväg ställer jag mig upp i sadeln, ej i fältsits utan bara rakt upp, lossar tyglarna om man har haft korta.

Om du vill att hästen ska sluta gör samma men skänkla på rejält framåt samtidigt som hästen bockar.

vad gör man med en häst som bockar?
någon som har tips el knep?
det händer enbart när man rider ut sjäv, annars e det en väldigt lydig/trevlig o välutbildad häst...

tacksam för alla tips-råd-knep.
Rid mer framåt! När bockar den? i vilken gångart? Är det i galoppen så ös på framåt, då "hinner" den liksom inte. Blir situationen ohållbar och den bockar "oavbrutet", snurra. Varje gång den tar sats, snurra.
Har haft en riktig :devil: till häst som bockade oavbrutet... Ovanstående var det enda som hjälpte. Tillslut slutade hon vid upprepade snurrningar, DÅ fattade hon : Bocka= Snurra=Obehagligt=Fel.... Lycka till

tack för tipset...ska försöka men han slår oftast när han bockar o allt går så fort o oftast så flyger jag av.(men ska försöka)

det händer enbart när jag travar el galopperar o endast när jag rider ut utan sällskap(som jag oftast gör)

dra upp huvudet och rid ordentligt framåt, rappa till den med spöt, för det är en nonchalans och olydnad han håller på med!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
340
Senast: MiniLi
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 309
Senast: jemeni
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30