Häst som blöter sitt hösilage? och äter spån.

A

Anja586

fick idag hem min hyrhäst för hösten! hon blötte höet i vatten koppen innan hon åt det. jag har läst att de gör detta av någon anledning, men kommer inte ihåg vilken det är.. kan nån hjälpa mig att friska upp mitt minne.

Hon har förrut stått på strö men nu står hon på spån, och när höet tog slut, ( hon hade fått tillräckligt) så började hon äta spånet.

hon kanske var nervös och jag hoppas att hon slutar, men om hon inte gör det. vad kan man göra för att få dem att sluta med det?
förrutom att byta underlag.

MVH Anja

Sv: Häst som blöter sitt hösilage? och äter spån.

vadå? brukar inte du ha strö till dina hästar? jag trodde att spån var ett slags strö... :love::eek:

När du säger att hon stod på strö förut, menar du halm då eller annat?

Hon kanske är van att kunna äta av ströbädden om hon stog på halm förut? Pröva att lägga in lite halm ovanpå spånet så har hon något annat att äta på.

Magproblem. Ge hästen tex Protexin så brukar de sluta med höblötandet och må bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Hästvård Nu behöver jag er hjälp! Min häst har en otrolig passion för vatten, hans främsta intresse är att anlägga swimmingpools och tillverka...
Svar
11
· Visningar
1 326
Senast: Lihna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama