Häst som bits, respektlös

E

enl

Har läst runt lite på olika sidor, även här, men inte hittat något som stämmer in riktigt bra på min situation.

Jag rider ett 11årigt sto som förmodligen blivit riktigt bortskämd. När man rider henne är det inga problem, visst försöker hon testa mig ibland men hon ger sig lätt. Dock är det inte riktigt samma sak på marken. Hon är ju ledaren i flocken, vilket också går ut över mig. Hon har bitit mig en gång väldigt hårt i axeln, och efter det har jag ju (tyvärr) börjat "akta" mig för henne.

Hon bet mig när jag stod framför henne, och jag har märkt nu att hon blir sur då man ställer sig rakt framför. Jag undviker nu till högsta grad att ställa mig där då det gjorde så j*vla ont när hon bet mig. Hon kan bli sur bara man står vid henne för länge, och jag ser att hon vill bitas. Men när jag står på sidan är det mycket lättare att säga till.

T. ex när man ska dra ner stigbyglarna blir det ett problem då jag måste gå runt henne, vilket hon inte gillar. Det är inte min egna häst, men jag vet att hon bitit flera andra med. Även ägaren.

Någon som har tips för att träna bort detta? Alla tips är välkomna.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Jag skulle prova att backa henne. Känns som att hon känner sig trängd och tycker att du är i hennes space och ska flytta dig, och då skulle jag vilja ge henne space men inte genom att jag flyttar mig utan genom att jag flyttar henne.

Så t.ex. när man går runt för att dra ned stigbyglarna så skulle jag prova att backa henne och sen gå runt. Eller helt enkelt backa flytta henne åt sidan och sen smacka fram henne några steg så att hon har flyttat sig runt dig så du kan dra ned stigbygeln på andra sidan trots att du stått still

Varje gång hon försöker bita så skulle jag backa henne, gå fram några steg och sen backa igen. Med mycket beröm när hon gör rätt. Massa positiv energi så fort hon inte försöker bita. Och försöka vara neutral - inte bli arg utan bara ge henne en uppgift och lugnt och bestämt säga åt henne att hon ska flytta sig för dig och inte att du ska flytta dig för henne.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Jag har ignorerat henne totalt. Bara viftat bort henne när hon kommer med sina försök. (men då måste även du vara lugn/säker i dig själv)
Om inte detta hjälper hade jag gett henne en smäll direkt när hon tänker lägga in bettet(låter brutalt men ibland måste det göras tyvärr)! Efter du gjort detta ignorerat du henne igen och ser om detta hjälper .
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Så fort hästen tillåts flytta på dig har den degraderat dig. Man behöver inte leva rövare med hästar om man bara behåller den mark man "tagit".
Nu har hästen fått dig att börja anpassa dig genom att flytta dig. Det är så en ledare gör i hagen, föser runt de andra.
Givetvis kan man tvingas kasta sig undan för en häst som flyr. Så man inte skadas.
Men i såna här situationer flyttar jag mig inte. Är hästen inte just kan jag daska till alt nypa till i halsen, vilket som funkar bäst beroende på individ. Är man riktigt snabb och inte flyttar på sig brukar de sluta väldigt fort.
Förutsatt att de inte har ont eller man har framkallat beteendet genom att göra ngt ojust som gör att de försvarar sig.

Hästar läser ofta kroppsspråk och ger sig sällan på auktoritära personer. Samma häst som jagar sin matte i hagen kan också vara mkt respektfull mot andra.

Var vaksam och snabb. Förök förutse när hästen ska hugga. Få av dem går faktiskt igenom och verkligen hugger om man själv är snabb nog och reagerar innan. Jag brukar blåsa upp mig och snabbt göra en handrörelse mot hästen och låta lite. Om man säger nej, sccchhh:ar som Ceasar eller vad man gör kvittar nog. Bara man låter bestämd.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Håller med föregående talare. Hästar beter sig just så mot dem de vill sätta på plats, oavsett om det är andra hästar eller människor.

Ytterligare tips kan vara att se till att du inte låter henne gå först ut genom box- eller stalldörren, att du alltid backar henne ett steg innan du tar på grimman, att du med ditt bestämda kroppsspråk talar om att du är lugn och snäll men har satt upp gränser som inte får överskridas.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Så fort hästen tillåts flytta på dig har den degraderat dig. Man behöver inte leva rövare med hästar om man bara behåller den mark man "tagit".
Nu har hästen fått dig att börja anpassa dig genom att flytta dig. Det är så en ledare gör i hagen, föser runt de andra.
Givetvis kan man tvingas kasta sig undan för en häst som flyr. Så man inte skadas.
Men i såna här situationer flyttar jag mig inte. Är hästen inte just kan jag daska till alt nypa till i halsen, vilket som funkar bäst beroende på individ. Är man riktigt snabb och inte flyttar på sig brukar de sluta väldigt fort.
Förutsatt att de inte har ont eller man har framkallat beteendet genom att göra ngt ojust som gör att de försvarar sig.

Hästar läser ofta kroppsspråk och ger sig sällan på auktoritära personer. Samma häst som jagar sin matte i hagen kan också vara mkt respektfull mot andra.

Var vaksam och snabb. Förök förutse när hästen ska hugga. Få av dem går faktiskt igenom och verkligen hugger om man själv är snabb nog och reagerar innan. Jag brukar blåsa upp mig och snabbt göra en handrörelse mot hästen och låta lite. Om man säger nej, sccchhh:ar som Ceasar eller vad man gör kvittar nog. Bara man låter bestämd.
Så behöver det inte alls vara. De kan bara bara vara stirriga o "glömma" bort människan.

Det man bör göra är att få hästens fokus .

Ledarhästar är inte heller de som föser runt. De är mobbare som vill klä'ttra i rang.

en sann ledare är vänlig o behöver sällan göra mer än att röra på ena örat om den nu är på väg någonstans. Den är trygg o därför är det en självklar ledare.
Nu när det handlar om ett sto får man problemlösa på individnivå.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Där håller jag med dig. Min gammeltant är flockens ledare och har inga behov av att flytta på mig. Hon kommer till mig när det passar och går när hon vill. Däremot ville hennes tvååriga dotter som är lägst i rang gärna försöka flytta runt mig och blev så arg på mig när hon inte lyckades att hon strök öronen bakåt och högg efter mig i luften.
Det fick jag snabbt ur henne genom att backa henne några steg och sedan ignorera henne. Numera söker hon mitt sällskap och vill gärna vara till lags.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Ja, vad man än vill kalla det så handlar det ju om att visa hästen var gränsen går.

En klok och bra ledare är ofta ett lite äldre sto som har skaffat sig auktoritet genom ålder och erfarenhet och numera bara behöver titta till på den häst hon vill ska flytta sig/ släppa förbi henne/ hålla sig på sin plats. Men även ett sådant sto har varit ung och osäker en gång, och fått lära sig hur man gör. Ofta varit för yvig och tagit i för mycket i onödan.

Så är det för oss människor också. Man måste börja någonstans och då är det bättre att man är lite för yvig i gesterna mot ett tufft ranghögt sto än att man försöker med finliret och åker på däng.

Finliret kommer med tiden, med erfarenhet och förmåga att läsa av situationen. Jag tror att vi alla som har hållit på med hästar ett antal år kan berätta om att vi bara behöver brösta upp oss lite, sträcka ut en arm eller stampa i marken för att hästarna ska förstå att de inte ska gå över några gränser. Men där är man inte direkt.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Inte för det är ngt träningstips kanske men en sådan häst hade jag gått bakom för att dra ner stigbyglarna på, lika så vid all skötsel, hellre bakom och runt än framför och runt...

Undvikit situationer där bitandet triggas igång, rakt framför en häst behöver man ju inte vara speciellt ofta, sedan skulle jag känna om hästen är öm speciellt framme vid bog och bringa, jag skulle även klappa den ofta mellan ögonen så den är trygg med att det händer ngt där den inte ser...för övrigt skulle jag inte hantera den mer än möjligt- den tycker ju inte om det så varför envisas?
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Hästar läser ofta kroppsspråk och ger sig sällan på auktoritära personer. Samma häst som jagar sin matte i hagen kan också vara mkt respektfull mot andra.
Det där håller jag helt med dig om, det är så det funkar. Själv tar jag inte hästarna på allvar så när dom är på väg att göra nåt jag inte gillar blir det "hörrö du ru, sat-unge, passa dig" i en glad ton och så brukar jag ta dom i örat eller bak i skinkan och ruska om lite. Skälla och höja rösten funkar bara en, max två gånger men tar man det från den glada sidan så gör man djuren glada också och striden uteblir och då blir det på sin höjd ett bus-naffs,,,,,,,,,som man naturligtvis svarar på. Tar du försiktigt i djuren så tar dom försiktigt i dig och det ska aldrig vara förbjudet att ta i varann utan ta och ge, det ska vara ledordet. Dessutom ska varje "bus-bråk" alltid avslutas med en kram och lite gos sinsemellan, det stärker banden nåt otroligt.
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Hej! Jag postade exakt samma problem igår! Är medryttare på en D-ponny valack som bits hårt och är respektlös, van att få göra som han vill. Ska nu läsa runt lite nu och se om jag hittar några råd. Lycka till!
 
Sv: Häst som bits, respektlös

Som med allt annat så behövs det mycket mycket träning från marken och lägga ned mycket tid på sin häst.
Visa aldrig rädsla och säg till hästen men glöm ej att berömma när den gör rätt.
Biter den dig eller biter efter dig så backa den och stå kvar vid den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp