häst som äter dåligt..

FarmensElit

Trådstartare
Hej!
Min häst ha nu under en tid inte ätit upp allt hö som han får morgon och kväll. Tittade i hans mun och såg att två tänder är på väg, antar att det kan vara därför han äter så dåligt? Ha sett att han börjat magra, och jag börjar bli riktigt orolig. Vill ju inte att han ska bli mager! :( Vad ska jag göra?

Sv: häst som äter dåligt..

Du måste ta ut veterinären så han får kolla ordenligt, kanske den har ont av vargtänder som växer ut där bettet ska sitta? Då måste de tas bort. Veterinären kan se om det är något inflammerat/hakar/foderinpackningar/vargtänder som verkar göra ont där inne när han öppnar munnen ordentligt med munstege.

Ja, jag tycker också att vet borde komma och kika. Har det pågått i så pass lång tid att hästen börjar magra så måste hästen ju ha hjälp. Även om det nu bara är tänder som växer ut (hur gammal är hästen?) så kan vet åtminstone ge smärtstillande så hästen kan äta.

Alltså han äter ju, ha börjat ge han vetekli och rapsolja för att få upp hullet på han. Det känns som att hans aptit har blivit bättre, det är två tänder som är påväg upp och dom ligger precis under tandköttet. Han är 4 år. Ska ringa veterinären på måndag så få han kolla igenom hela hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 999
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
967
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve