Häst som är svullen i ansiktet

D

diana_sven

Hej!

Hoppas att någon kan ge mig tips om vad detta kan bero på:

Min häst har svullnat upp i underkäken + kinderna.
Vid ridning i trav så började andningen att låta ansträngd.
Avbröt ritten och tog honom till en veterinär som gav honom en cortison-spruta.
Vet. trodde att det var en allergisk reaktion.
Svullnaden borde ha gått ner på 1 timme, men när jag kollade honom i morse så var svullnaden mindre men han var fortfarande svullen under käken.
Han har ingen feber, äter och dricker som vanligt. Är inte öm när man trycker på svullnaden.

Har någon annan råkat ut för liknade problem?
Han går i gräshage, de andra hästarna i samma hage har inga symptom.

Tack på förhand!
/Di

Sv: Häst som är svullen i ansiktet

Att svullnaden inte gått ner på en timma tycker inte jag är konstigt.

En sådan reaktion är vanligt om de ätit något olämpligt, även ormbett kan göra att hästen blir svullen. Inget är speciellt farligt så länge inte luftrören svullnar igen. Tycker din häst borde få villa ett par dagar sen är det nog bara att köra på igen.

Hej
denna fråga brukar komma upp på våren, det är när hästen börjar
äta av det nya gräset som kommer o den blir överansträngd i käken,
det är så smått... du skriver att han går i en gräshage.
Detta hände min fd häst varje vår o vissa hagkompisar men inte alla.

Senast ändrad:

Överansträngning?

har aldrig hört den förut, kan det verkligen stämma, får hästarna inget hö?

Mitt ena sto fick samma problem för ett tag sedan. Såg ut som en hamster i ansiktet. Ansträngd andning. Tog in henne på kvällen och på morgonen hade svullnade gått ner. Inte helt, men nästan.
Släpptes i hagen på morgonen och när jag tog in så var det likadant igen. Nästa morgon bytte jag hage, men problemet kvarstod. Detta fortsatte under ca två veckor. Inga andra symptom uppträdde. Feberfri och vid gott humör.
Det handlar om någon sorts allergisk reaktion. Nu innan gräset vuxit upp så gnager hästarna på allt i sin jakt på grässtrån. Jag gav hö två gånger/dag i hagen. Hon har aldrig haft dessa symptom förr. Och hagkompisen visade inte upp något heller. Det troliga är att hon utvecklade någon form av allergi med åldern. Hon var 15 år.
Jag tror inte du behöver oroa dej så mycket. Men det är ju onödigt att rida eller anstränga hästen när hon har lite problem med andningen. Låt din häst vila lite innan du rider så andningen fungerar bättre är mitt råd.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 541
Hästvård Tog in hästen för att rida, ser då att han är svullen på halsen, långt bak på ganaschen. Det ser ut som att han har hamsterkinder...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: Lady_D
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Catayah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka