Häst som är dåligt i magen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Panikie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 305
P

Panikie

Som det står i rubriken, jag har en äldre shetlandsponny som med jämna mellan rum har ganska så kraftigt diarre.

Jag vet inte vad det kan vara för fel, hon har varit bra i magen hela hösten och är det även nu med jämna mellan rum. Men så helt pötsligt vänder det.

Jag har samma rutiner varje dag, samma tider, samma foder, osv, Inget mögel, inget damm, ingen betfor osv.

Vad kan det vara för fel?
Finns det något man kan ge för att förbättra magen?

Förutom Kraffts Mag & Tarm.

Tacksam för svar! :)

Sv: Häst som är dåligt i magen!

Vanlig bakjäst t ex kan du ge, på min ena iaf har det fungerat bättre än mag-tarm, men nog individuellt. Sen fibrer, så mycket fibrer som möjligt.

Dock vore ju det bästa komma på VAD som gör att on får diarrer, men det är ju inte så lätt. Vad får hon för foderstat? (Behövs inte värden, räcker med kilo och sort, samt TS om silage) Kan hon äta något i hagen?

Är hon avmaskad/träckprovad?

Dom går ute hela dagarna och har då fritillgång på väldigt torrt o fin hö ensilage. Shettisen äter lite på morgonen, lite runt lunch och lite på kvällen inann intag. Sen i boxen på kvällen/natten har hon knappt 1 kg hö inne i boxen, står på halm i boxen. Kan tänka mig att hon äter runt 4-5 kg hö om dagen. Det är ganska låga värden på det fodret som de äter ute, för övrigt är hon fin i hullet o benen.

Hon får inget kraftfoder alls, jag testade med lite betfor tidigare i höstas men de fungerade inte alls så de kan hon inte äta. Så vid intag får hon en morot och har fri tillgång på mineraler/saltsten.

Avmaskad är hon.

Jag skulle också gärna vilja veta varför hon har diarre, varken min fölunge i hbl sto har diarre.

Jag tycker synd om henne för jag får tvätta henne varje dag. Men jag ska testa med bakjäst och se om det hjälper henne lite. :)

Du kan pröva att ge loppfrö också, de fungerar hyffsat för min häst som är konstant dålig i magen under "vintern"..

Fast Alexandra frågade även om den va träckprovad. Är den det också ? Att maska utan träckprov och maska efter träckprovsundersökning kan betyda 2 olika saker. Om du bara maskat för maskandets skull är det alls inte säkert hästen är ok, menas med magproblemet. Vad använde du sist och när ?

Jag har samma problem med våran shettis. Rejält lös ibland och ganska bra mellan varven. Har provat både hösilage och hö. Ingen skillnad. Bra foder hygien. Får hösilage 4 ggr/dygn ca 6 kg totalt. 4 kg TS. Provat med och utan kraftfoder, ingen skillnad. Provat probiotika 2 olika, foder och bakjäst. Träckprovskollad vår och höst 2009 ingen mask. Inte heller bandmask.

Tips mottages tacksamt.
Hon är pigg och glad, lagom rund. Står på halm som hon pillar lite i när det är nystrött.

Fast Alexandra frågade även om den va träckprovad. Är den det också ? Att maska utan träckprov och maska efter träckprovsundersökning kan betyda 2 olika saker. Om du bara maskat för maskandets skull är det alls inte säkert hästen är ok, menas med magproblemet. Vad använde du sist och när ?

Jag såg det nu, jo jag har nu pratat med hennes ägare ( jag har henne på foder) det gjorde precis inann jag fick henne, måste ha varit oktober mån.

För övrigt har jag nu köpt Jäst som jag ska testa o ge henne och hoppas på bra resultat. Blir d evärre kontaktar jag vet.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 139
Senast: Bee
·
Foder & Strö Tänkte kolla om någon är har tips mot dåliga magar. Mina två hästar har på senaste tiden varit väldigt dåliga i magen, och jag kan inte...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: akleja
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 154
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 506
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka