Sv: häst snorig varför????
Vet inte om det är nåt liknande, men jag kan berätta om min snoriga travare.
När jag köpte honom så fick jag med en omgång penicillinsprutor för han hade snuva (korkat att köpa en sån häst, jag vet...). Inget fel på hästen i övrigt, pigg och glad, åt som han skulle, ingen hosta, ingen feber. Blev bättre (vilket lika gärna kunde varit en tillfällighet), men inte bra och fick ytterligare två omgångar penicillinsprutor innan vi rekommenderades att åka in till närmaste ATG-klinik. De röntgade bihålorna, men hittade inget som tydde på bihåleinflammation och vi fick åka hem med nån sorts antibiotika. "Det går ju att operera och spola bihålorna, men så länge hästen är så här frisk i övrigt så är det onödigt. Finns ändå ingen garanti för att det inte kommer tillbaka." var vad veterinären sa till mig då. Och 16 år gammal och med första egna hästen så trodde jag att veterinären alltid vet bäst.
Fem år efter att jag köpt hästen, och ett antal antibiotikakurer senare, så ringde jag distriktsveterinärerna på hösten för att få lite mer antibiotika utskrivet då hästen snorade rätt bra när det regnade. Det slumpade sig dock så att veterinären som kom till stallet var en vikarierande veterinär, rätt så ung, och han tänkte minsann inte skriva ut nåt utan en ordentlig undersökning. Sagt och gjort, han kom dock inte fram till något utan tog då och skrapade ihop lite snor för att göra en bakterieodling. Vad bakterien hette som fanns där kommer jag inte ihåg, men den var i alla fall resistent mot 8 av 11 antibiotikasorter. Fick remiss till djursjukhuset där de röntgade och gick ner med kamera i luftvägarna. På röntgenbilderna var hästens bihålor helt vita... Veterinären ville då avliva hästen, då hon trodde att det kunde vara en tumör och att snoret berodde på en sekundär infektion, och därför var hästen inte dålig i övrigt. Vi gav honom dock en chans, så han fick stå kvar och behandlades med "rätt" sorts antibiotika i 8 dagar. Efter det pratade veterinären återigen om avlivning, men då det var strax före jul så beslöt vi oss för att vänta lite. Fram på vårkanten så snöt pållen ut några stora gula klumpar (som studsade mot marken..
) och efter den dagen snorade han inte alls. Vet inte alls vad det kan ha varit för nåt, och vågade inte åka tillbaka för att kolla bihålorna igen... Förblev frisk i tre år och dog som 16:åring, förmodligen pga att hjärtat blivit överbelastat av att gå med en infektion så länge som han gjorde.
Oj, vad långt det blev. Ber om ursäkt...
Vad jag ville få fram var att fråga om det har gjorts några prover som visat om det är bakteriell infektion? (Jag är oerhört tacksam för den vikarierande veterinären som vägrade skriva ut nån antibiotika utan ett sådant prov först.)