häst snorig varför????

E

elkis

:)hejsan på er
har en liten fråga
har ett av mina ston
nu detta som gäller ett varmblod på 10 år
varje sep till april så blir hon snorig rinner snor ur näsan
inge feber inge hosta ej sjuk frisk och allert äter m,m ja allt som vanligt som en häst ska
är kollad på atg hals allergi m,m ja allt som går för att komma på vad de är

finns de nån annan med sånt problem????

hur har ni löst det konstigt de där hehe
tips????

Sv: häst snorig varför????

de kan va allt från vitt till gult men ofta gult och segt
ricktigt äckligt när de rinner:confused:

sen kan de gå över 1-2 dagar tills de är tillbaxs igen suck
vi har ju kollat igenom halsen på atg sen allergi m,m ja allt
de hittar inte varför hon blir så här varje höst
så nu går man ju bet på de här

men tänkte ja kanske inte har den enda hästen här i sverige
nån annan kanske har samma problem sen kan guida mig en bra lösning:laugh:

har hört att det är pollen som fastnar i luftvägarna, då blir det vitt och gult om inte det är någon feber eller så inblandat så klart. min ponny får samma

:bow::bow:

ok nått och göra åt det eller hjälpa henne
vad gör du med din häst????
finns ju massa preparat naturläkemedel m,m
men vet ej om nått sånt hjälper mot detta
tycker synd om henne som sagt sen ser ej bra ut ha en hög med hästar i hagen sen en som de bara rinner äckligt snor om
ser ju sjuk ut fast hon ej är det

sen är de ju ej pollen nu i luften så
den perioden är ju förbi
sen just när de ä'r pollenperiod så är hon ej snorig när de verkligen
blomstrar ut då alla lider av det
hon rinner ej i ögon hosta elledyligt så svårt tänka mig pollenallergi på henne.......

då skulle hon ju va jättedålig när den perioden är och då är hon ren helt.:)

jag skulle ringa till en vetrinär och fråga , ;)

men ja har ju haft vet ute som står längt upp när ja fick de här ptoblemet
och den kunde ej hjälpa mig utan rek atg
varit inne där oxså alla olika prover har tagits kollad i hals m,m

sen kollad mot allergi men finns inget neg där
de gick bet på henne
hade ingen hel förklaring

Vet inte om det är nåt liknande, men jag kan berätta om min snoriga travare.

När jag köpte honom så fick jag med en omgång penicillinsprutor för han hade snuva (korkat att köpa en sån häst, jag vet...). Inget fel på hästen i övrigt, pigg och glad, åt som han skulle, ingen hosta, ingen feber. Blev bättre (vilket lika gärna kunde varit en tillfällighet), men inte bra och fick ytterligare två omgångar penicillinsprutor innan vi rekommenderades att åka in till närmaste ATG-klinik. De röntgade bihålorna, men hittade inget som tydde på bihåleinflammation och vi fick åka hem med nån sorts antibiotika. "Det går ju att operera och spola bihålorna, men så länge hästen är så här frisk i övrigt så är det onödigt. Finns ändå ingen garanti för att det inte kommer tillbaka." var vad veterinären sa till mig då. Och 16 år gammal och med första egna hästen så trodde jag att veterinären alltid vet bäst.

Fem år efter att jag köpt hästen, och ett antal antibiotikakurer senare, så ringde jag distriktsveterinärerna på hösten för att få lite mer antibiotika utskrivet då hästen snorade rätt bra när det regnade. Det slumpade sig dock så att veterinären som kom till stallet var en vikarierande veterinär, rätt så ung, och han tänkte minsann inte skriva ut nåt utan en ordentlig undersökning. Sagt och gjort, han kom dock inte fram till något utan tog då och skrapade ihop lite snor för att göra en bakterieodling. Vad bakterien hette som fanns där kommer jag inte ihåg, men den var i alla fall resistent mot 8 av 11 antibiotikasorter. Fick remiss till djursjukhuset där de röntgade och gick ner med kamera i luftvägarna. På röntgenbilderna var hästens bihålor helt vita... Veterinären ville då avliva hästen, då hon trodde att det kunde vara en tumör och att snoret berodde på en sekundär infektion, och därför var hästen inte dålig i övrigt. Vi gav honom dock en chans, så han fick stå kvar och behandlades med "rätt" sorts antibiotika i 8 dagar. Efter det pratade veterinären återigen om avlivning, men då det var strax före jul så beslöt vi oss för att vänta lite. Fram på vårkanten så snöt pållen ut några stora gula klumpar (som studsade mot marken.. :eek: ) och efter den dagen snorade han inte alls. Vet inte alls vad det kan ha varit för nåt, och vågade inte åka tillbaka för att kolla bihålorna igen... Förblev frisk i tre år och dog som 16:åring, förmodligen pga att hjärtat blivit överbelastat av att gå med en infektion så länge som han gjorde.

Oj, vad långt det blev. Ber om ursäkt... :p Vad jag ville få fram var att fråga om det har gjorts några prover som visat om det är bakteriell infektion? (Jag är oerhört tacksam för den vikarierande veterinären som vägrade skriva ut nån antibiotika utan ett sådant prov först.)

ja de låter ju troligt de du skrivit men problemet är att bihålerna är rönkade på henne oxså utan nått konstigt
annars kan de varit de du har haft på din hmmmm blir lite fundersam ändå
idag va de lite snor bara ytligt på skinnet
men när de sätter igång kommer riktigt grovt snor äckligt gult
helt genom gult jättetjockt:confused:

Tjockt gult snor tycker jag tyder på en infektion av något slag. Vad har de tagit för prover? Gjort en bakterieodling?

nu är hon torr idag konstigt de här
kommer ej ihåg om de gjort bakterieodling tror ej d dom kollade henne men ej bakterie vad ja vet hmmmmm?????

får någ kolla upp lite med förra ägaren lite med för de hade oxså varit inne kollat henne se om de gjort nått som inte jag gjort

Liknande trådar

Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft...
Svar
7
· Visningar
1 140
Senast: Missemus
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 698
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 609
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv