häst skötsel

Hej detta är min första tråd men jag undrar en sak hur sköter ni er häst
Dagsrutiner:
Alla dagar : Tittar till hästen, känner genom henne att hon inte är svullen / varm / har ont / har fästingar eller sår. Sprayar insektsspray sommartid. Kratsar hovar. Övrigt sköter stallägaren om ( ge mat , mocka osv ) . Flera ggr i veckan: Rykta, motionera, sköta utrustning . Var 8:e vecka: hovslagaren på besök. Någpngång i året massage, tandläkare , duscha hästen. Ungefär så är skötselrutinerna. Sedan är det ju massor med smågrejer man gör vid behov: täckesbyte , ändra i foderstaten v.b , kolla hästens hull mm. Jag glömde ett bland det viktigaste: Pussa hästen = ) Alla dagar = )

Daglig koll av allmäntillstånd, mycket grovfoder och utevistelse, just nu i form av lösdrift. Passande utrustning och veterinär vid behov.

Borstning och pyssel före ridning, dvs 5-6 daga/vecka. Stretch och massage efter vid behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
803
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 937
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Går det att ha uppblötta höpellets i mindre mängd för att få i hästen mineraler (pulverform) och salt? Är det smakrikt så att...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka