häst skötare och ridskolor/privat hästar

P

piamar

hej jag saknar att sköta om hästar och pyssla med och inte
bara rida på ridskola man tappar väldigt mycket teori och praktik
när man bara rider en ggr per vecka som vi och jag gjorde
långt tillbaks i tiden på 1970 till1980 ungefär så mina kunskaper är faktiskt inte så bra som dom borde ,utom det jag minnes från ridningen.
jag slutade pga oregelbundna tider på jobbet och svårigheter med annat plus resor.
men det vore roligt att åter uppta hästeriet igen.och ridningen.
jag skulle gärna bli privat ryttare med ,och dela häst och ridning
sist jag skötte stallet var på 1989-1990 ungefär utom stall besök.
på sveden ,på min tid var det för mycket tjejer som sloggs om att
sköta hästarna ,så jag tappade lite gunsten för allt när man inte
fick plats sas,det var mycket tjej mobbing oxå ,tyvärr.
som vuxen har man inte råd heller pga ekonomin.
jag jobbar tyvärr inte alls numera.
det har varit mycket privata hinder tyvärr oxå.
----------------------------------
nu undrar jag hur ni ser på saken .man borde få mera
häst skötar tid och inte bara ridningen. för att kunna ta hand om hästarna,typ rykta hand ha hästen både ute och innne vid ridning och körning.
det är kanske bara att skaffa egen häst? :banana: :bump: :banana: :angel: :love:

Sv: häst skötare och ridskolor/privat hästar

Kanske bli medryttare?
Kolla annonser eller skriv en själv.
Själv har jag haft turen att nyligen hitta ett piggt och trevligt Halvblodssto att rida och sköta några dar i veckan.
Jag är defenitivt inte i närheten av någon elitryttare. Har ridit på ridskola i en termin efter mitt långa uppehåll på 10 år. Har koll på henne i samtliga gångarter vad gäller att styra och stanna.

Var och red i dag, gick inte så särskilt bra, satt och var jätte spänd och kom inte ner i sadeln det minsta. Dessutom så står det i stallet där jag rider en hingst och tjejen som rider honom skulle träna för tränare samtidigt som jag skulle rida. Det visade sig sen efteråt att stoet jag red var brunstig. Så hingsten gick och spännde sig och hon gick och tittade trånsjukt efter honom. Lilla jag var liksom inte så intressant då, så hon lyssnade lite sämre än vad hon gjort de två gånger jag ridit innan.

Men det är ju sånt man får räkna med, tycker det är kul bara att få chansen att pyssla ordentligt med en häst, alltid lär man sig något.

Finns det ingen möjlighet att sköta en häst på ridskolan då? På de ridskolor jag ridit på har man kunnat det. Vill du "bara" sköta om hästen eller vill du rida också? Annars brukar det finnas massor med privathästar som skulle uppskatta lite borst och goss!

Jag blev skötare på en ridskolehäst när jag var över 30. Hade visserligen hållt på med hästar i över 20 år redan då, men behövde fräscha upp mina kunskaper efter några års uppehåll. Jag red två gånger i veckan och kom tidigare till ridskolan för att hinna sköta om hästen och stannade också kvar efter ridningen.

Efter några år köpte jag sköthästen :love:

Har du någon bekant med häst? Isåfall vore det en bra idé att följa med till stallet några gånger i veckan för att se vad det finns för rutiner. Nu är det ju väldigt olika, men ju fler olika rutiner/människor/hästar man kommer i kontakt med, desto större helhet får man. Sen kan du ju alltid skaffa en privat-sköthäst, finns säkert en del ryttare som kanske bara behöver någon som går en promenad med hästen och fixar mockning m.m. de dagar de inte kan komma till stallet. Har du tur kanske du sen får rida och t om rida för instruktör någon gång. Man lär sej otroligt mycket av att rida en och samma häst och dessutom få instruktioner. Jag känner iallafall att jag aldrig hann lära mej en häst på ridskolan för det hade man glömt bort tills nästa gång man red samma häst.

Spana på privatsidan med andra ord :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 881
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?