Häst sj i hagen??

J

_jennie_

Vad ska man göra om det finns visa hästar i ett stall som inte klarar att gå ensam i hagen? Ska man låta dem "lära" sig eller ska man släpa in dem varje gång man tar in den näst sista?!!

någon som har tänkt på detta?! Isåfall´skriv gärna o komentera...
Tack för alla svar!! :smirk:

Sv: Häst sj i hagen??

Jag tycker att en häst bör lära sig att gå själv. Att lämna den själv någon gång i bland är bara bra träning. Förutsatt att den inte är så vild att den riskerar att skada sig.

Det är klart att dom behöver lära sig att vara ensamma, men det kan ju gå illa också. Inte roligt att bli ansvarig om hästen gåt ut och skadar sig, eller blir påkörd.
Hur klarar den att vara ensam i stallet? Kanske säkrare att den är där om du ska ut och rida.

Kanske går det att träna genom att ha angränsande hagar så att även om hästarna inte går i samma hage så kan de ändå se varandra.
När vi provat det på vårt stall så brukar det fungera även om de kan springa lite i början och undra varför inte kompisen är i samma hage. Sen finns det hästar som kan springa sönder sig om de blir lämnade ensamma i en hage så det är viktigt att hästägarna finns på plats om man ska prova.

Jag tycker inte att en häst ska få vara ensam varje dag! Det är taskigt mot den. Man behöver kanske inte en häst till men något annat djur. Visst att den kan vara ensam en dag,men INTE hela livet.
/Honungspuff :banana:

Hästar är flockdjur/flykt djur men de kan oftast lära sig att vara själva stundvis. Vi tar aldrig in alla bara för att den ene ska tränas.

hej!
tycker också att hästen gott kan lära sej att vara själv,
men inte till vilket pris som helst. Lämna den själv men håll den under uppsikt, vanligtvis slutar den springa efter ett tag. Om
hästen verkligen får panik och riskerar att skada sig - ta in den.
Den ska inte behöva bli halt eller slå upp sår.
Min pålle ville inte vara själv innan, men jag lämnade henne ändå och idag står hon bara vid grinden och väntar en
stund, sen knallar hon lugnt iväg och ställer sej och betar istället. :love:

Vi har just fått hem vår yngling som vuxit upp i flock och på stor hästgård. När jag rider min andra häst blir han ensam och det är inte populärt - men självklart måste han lära sig att det är ok.

Lite hö i hagen, övervakning och korta stunder som förlängs är receptet vi kör. Hittills har det gått jättebra, oavsett om han står inne eller ute. Han får också gå ut själv, endera vid ridning eller på promenader.

För oss är det ett krav att det skall fungera och därför har vi valt att träna lite lugnt på det. Den äldre är redan van, men lämnas givetvis ensam i bland för att det inte skall vara något konstigt.

_jennie_ skrev:
Vad ska man göra om det finns visa hästar i ett stall som inte klarar att gå ensam i hagen? Ska man låta dem "lära" sig eller ska man släpa in dem varje gång man tar in den näst sista?!!

någon som har tänkt på detta?! Isåfall´skriv gärna o komentera...
Tack för alla svar!! :smirk:

Hmm.. I förra stallet, så gjorde vi så att när man tog in sin häst tog man även in den sista hästen (om det bara var de två kvar). Hagen nära vägen och vill ju inte riskera ngt. Om det inte var sent på kvällen utan man skulle släppa ut sin häst igen så tog man med den andra ut (tror jag, jag var bara där på kvällen så)
Nu när vi är själva, ja då rider vi oftast tsm. Men om vi inte gör det så får hästen stå i stallet undertiden man är ute och rider men däremot i hagen medans man tar ut sin häst och borstar och gör iordning. Tycker en häst ska kunna stå själv i hagen ett tag tex under en ridtur. Har inte vågat prova ännu, men vi håller på att träna. sen dör ju inte hästen av att få stå inne ngn timma medans den andra är ut och rider heller. ;)

Majs skrev:
Hmm.. I förra stallet, så gjorde vi så att när man tog in sin häst tog man även in den sista hästen (om det bara var de två kvar). Hagen nära vägen och vill ju inte riskera ngt. Om det inte var sent på kvällen utan man skulle släppa ut sin häst igen så tog man med den andra ut (tror jag, jag var bara där på kvällen så)
Nu när vi är själva, ja då rider vi oftast tsm. Men om vi inte gör det så får hästen stå i stallet undertiden man är ute och rider men däremot i hagen medans man tar ut sin häst och borstar och gör iordning. Tycker en häst ska kunna stå själv i hagen ett tag tex under en ridtur. Har inte vågat prova ännu, men vi håller på att träna. sen dör ju inte hästen av att få stå inne ngn timma medans den andra är ut och rider heller. ;)

Håller med om första metoden men inte sista. Hästar är flockdjur, och det är onaturligt för dem att vara själva. Ute i hagen förstärks känslan av att vara själv, om man jämför med stallet, som är hästens trygga punkt.
I vårt kollektiv stall med 9 hästar lämnar vi ALDRIG en häst ensam kvar i hagen, däremot i stallet, där de normalt är lugnare och mer trygga. Skulle aldrig riskera att lämna en häst som tillhör en flock helt ensam ute i hagen efter att alla andra tas in. Det är helt enkelt en säkerhets fråga om man utgår från vad som är naturligt för hästen och vad som inte är det tycker jag.

Mina hästar har fått lära sig att gå själva, inte för att de gör det ofta men jag vill att de ska klara av det. Tex om nån blir skadad å måste stå i sjukhage eller av annan anledning inte kan stå med de andra, så e det ju enklast om de redan kan klara sig själva. Den enda som aldrig är ute själv är fölis men han är ju bara 4 månader än så han ska snart få lära sig han oxå...

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar