Häst/ponnyras!

Sv: Häst/ponnyras!

Låter som ett solklart fall för en islänning.

En liten nordsvensk bruks!!!

Våran är 146 cm! Victor är en snäll och trevlig hingst. Barn kan rida honom. Gamlingar kan rida honom....Han har ett oerhört bra lynne och är arbetsvillig och pålitlig. Kom gärna hit och hälsa på och provrid honom.... ( Fast han är inte till salu ens för 100 000 kexchoklad! :) ) Fast du kommer bli helt beroende av nordsvenskar efter det :).

KollainmatteFinastonmedfl.jpg

/KT

Senast ändrad:

Sant! Lynnet är alltid viktigast. Men tanken är att jag kanske skaffar ett sto och då vill jag ha avlings möjligheter. Och då vill jag inte ha en "centralstation". :crazy:

Då ska du givetvis ha en liten sektion C welsh som du betäcker med en stor sektion D så har du en större ponny "klar" när barnen vuxit upp!

Annars är jag otroligt svag för mountains och har alltid sagt att mina barn aldrig ska rida något annat. Men så knatade en härlig shettispojke in i våra liv så ännu har det inte blitt nån mountain för oss men det kommer, om inte annat så blir det när jag får barnbarn:D

:D Konstigt att du rekommenderar en sådan. ;) Hur är de i psyket jämnfört med en welsh mountain? För WM är väl också b-ponny?

gränsen går vid 130 cm va? Gör inget om den skulle råka vara pytteliten c-ponny iofs.

svarar fast det inte är exakt vad du frågar efter. Welsh mountain är framförallt en nättare ras än cob.

jag tror knappt att det finns någon pytteliten c-ponny som är tillräckligt viktbärande för en 80 kg vuxen heller?

en erfarenhet som jag har är att lite större ponnyer ofta är mer lättridna och lätthanterade, eftersom det oftare har varit vuxna inblandade i deras inridning.

en liten kallblodstrvare kanske hade varit nåt?

svarar fast det inte är exakt vad du frågar efter. Welsh mountain är framförallt en nättare ras än cob. Jo det är jag medveten om.

jag tror knappt att det finns någon pytteliten c-ponny som är tillräckligt viktbärande för en 80 kg vuxen heller? Om du läst hela tråden så ser du att vi tänkt om och istället funderat på att köpa en b-ponny eller pytteliten c-ponny som är mer lagom åt barnen eftersom barnen har lite btåttom med ponnyköpet.

en erfarenhet som jag har är att lite större ponnyer ofta är mer lättridna och lätthanterade, eftersom det oftare har varit vuxna inblandade i deras inridning.Vilket jag mycket väl kan tänka mig. Men eftersom det är min minsting som är mest intresserad och han bara är dryga metern ännu så vet jag inte om jag vill ha C/D-ponny åt honom.

en liten kallblodstrvare kanske hade varit nåt?

Är lite tveksam till just travare i detta fall. Älskar travare i övrigt och har redan en. Tycker även det verkar svårt att hitta en tillräckligt liten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023