häst på foder....

N

nightmarre

hej..
jag och min syster är intresserade av en häst som är jätte fin och 7 år. men problemet är att hon har haft strålbenshälta för ca: 1-2 år sedan, hon har stå i ca: 1 år nu och dom håller på att sätta igång henne, ägaren säger att det inte är något problem längre men vi är osäkra.vi kan inte så mycket om just den sjukdomen men jag har läst på internet men jag har inte hittat nått intressant..
är det någon som kan nåt om det och har ett förslag på hur vi ska göra?! skriv gärna.... :crazy:

jag är urusel på hältor och sjukdomar så kan inte svara vad jag vet ang strålbenshälta, men varför inte bara höra med en veterinär? :confused:

Strålbens hälta kan läka å bli helt bra.
Be en vetkolla igenom hästen så får ni ett klart besked.

mvh anna

jag har ingen bra erfarenhet av strålbenshälta. min syrras häst hade det. blev dålig, vilade, blev bra, blev dålig, vilade, blev bra,dålig, fick behadling+vila, blev bra, dålig igen, helsingborgbehadling,bra, dålig, "spec-behandlig, bra, dålig igen.

under ca 3 år. sen gav vi upp och tog bort henne.

så att hon är frisk är ingen garanti för något. kommer inte ihåg hur många gånger våran var "frisk"-förklarad.

men vem vet. eran häst kanske verkligen ÄR bra?

men jag skulle inte chansa. :(

Det beror väl på vad ni ska ha hästen till. Som promenadhäst o lättare träning kan den ju klara men det är inte säkert att den klarar av o bli nån tävlingshäst. Ofta beror det på vad som orsakat hältan om hästen blir helt bra eller inte. Jag hade nog inte varit rädd om det bara hade rört sig om en foderhäst, hade nog varit mer restriktiv om det hade varit en som var till salu. Tycker ni ska höra med en veterinär, gärna den som behandlat hästen så får ni nog svar på era frågor. Hör även med ägaren hur denne har tänkt lösa det hela om hästen skulle bli dålig igen, så inte ni som fodervärdar åker på en massa dyra vet. kostnader för en skada hästen har haft tidigare. Se också till att ägaren har en bra försäkring på hästen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama