Häst över frambommen - hur har ni gjort?

Sv: Häst över frambommen - hur har ni gjort?

Hur menar du?

Det är ju av en anledning som allt travfolk har Ume. hästarna åker tystare. Som att åka nyare bil.

Jag har haft 2 st Ume-släp och aldrig ett igen.
Allt är gjort i alu och det fungerar inte, det går sönder saker heeeeela tiden och det ska det inte göra på nya släp.
Dessutom är det livsfarligt när tex frambommen gick av utan att hästen ens gjort ngt utan bara stått fint i släpet.
Tänk om vi behövt dra på en pallnit då? Hej döda häst i bakluckan på bilen...
Känns oseriöst av Ume att inte ens vilja ha tillbaka de trasiga delarna för att reda ut varför de gått sönder så de kan förbättra sina släp.
Kan skriva en roman om allt som gått sönder men det orkar jag inte.
Å nej det är inte bara mina släp som gått i 1000 bitar så det verkar inte bara vara 2 måndagsex heller.

Jag köper hellre en VV än ett Ume igen.

Ja, som sagt: jag har aldrig hört något som haft det här problemet i skarpt läge.

Delvis KL

En annan sak. Hur sitter era reservdäck fast? För att få loss min måste jag ha en skiftnyckel- hylsa går ej.

Sen bör man kolla så det är luft i det:D

Borde köpa en sdn där gul kloss som man kör upp det hela däcket på.

Här sitter det på en pinne med en 'vingmutter' och sen sprint som håller fast. Lossas snabbt och enkelt med bara händerna, på ingen tid alls. Lite för snabbt och enkelt för min smak som inte vill bli av med vare sig däck eller fälg, så jag har modifierat lite, det är en kätting fastsvetsad på stolpen 'bakom', och sen låser jag fast kedjan med ett hänglås i en av bulthålen i fälgen.

Så, det krävs nyckel med, men det tar ju 3 sek låsa upp det.

*KL*

Har en VV, så vi behöver inte diskutera panikbommar alls. Det finns inte, det krävs skiftnyckel och demontering av bommen (alt om man, men det tvivlar jag STARKT på går med en häst på bommen, lyckas rycka pinnarna som håller bommen, då kommer den ju ramla framåt, men då måste man rycka tre pinnar). Har *peppar peppar* inte haft problem med bomhoppare dock, L har ett par gånger visat studstendenser men slutat vid 'göra korv av'-hot.
Binder i bommen och väggen, ett grimskaft från var håll. Kan inte binda för kort dock pga balansen, men det blir bättre bindra från bom och vägg än binda lågt fram.

Delvis KL

En annan sak. Hur sitter era reservdäck fast? För att få loss min måste jag ha en skiftnyckel- hylsa går ej.

Sen bör man kolla så det är luft i det:D

Borde köpa en sdn där gul kloss som man kör upp det hela däcket på.

Sitter inte fast alls, ligger i släpets klädkammare :D
(men jag har funderat på att skippa det helt till förmån för "reservdäck på burk")

Däremot har jag ju alltid domkraften med mig iom att stödhjulet är "special" på Startrailers så att det kan ändras till att även agera domkraft :)

Nu vet inte jag om min förra ponny gick över eller under bommen men det var tydligen ett jäkla liv i transporten och när jag kom dit (efter att speakern hade ropat ut bilens reg.nr :angel: ) så var bommen knäckt. Det visade sig så fiffigt att krokarna i mina bredbommar är så långt utskruvade så med tillräcklig krafft så hakade dom ur! Gängan blev inte ens förstörd!

Annars har jag sådan funktion man kan lösa ut från utsidan men ja, det behövdes ju inte den här gången.

Jag har testat att hängt på bommarna efteråt för dom får ju inte lossna för lätt heller men det lyckades inte jag rubba dom.

Ponnyn var en B-ponny så därför vet jag inte om han gick under eller över och knäckte bommen. Har inte ponnyhöjd till bommarna i släpet tyvärr så efter det fick han åka baklänges hem!

Liknande trådar

Utrustning Efter onsdagens upplevelse med transportering av unghästen (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=930955) så står vi med...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: mul
·
Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 193
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen... 2
Svar
23
· Visningar
4 399
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Shettistråden del II