Häst över frambommen - hur har ni gjort?

FlipTheFrog

Trådstartare
Först och främst undrar jag ifall någon här vet hur (om) bommarna på Henra (i mitt fall en Amazon -05) kan lösas ut?

Sedan undrar jag rent generellt vilka hästtransporter som har olika system för att lossa bommarna utifrån? Kylinges har jag sett och Fautras vet jag släpper av sig själv vid ett visst tryck uppifrån.

Och till sist undrar jag - är det någon av er som fått en häst över frambommen på ett släp där man inte kunde lossa bommarna. Hur bar ni er i så fall åt att få ner hästen igen...?

Tänk, jag har kört transport i 15 år och aldrig reflekterat över att jag faktiskt skulle kunna stå där en dag med en häst som hoppat över bommen.. :) Nu ska vi ut o köra långt med vår tvååring och plötsligt har jag kommit på att jag nog ska läsa på lite!

Sv: Häst över frambommen - hur har ni gjort?

Jag har en Kylinge nu, men ska byta och fastnar just vid detta, för Kylinges bommar löser verkligen ut på sekunden!

Den gången mina stallvänner fick en häst över bommen lyckades de på nåt vis lyfta tillbaka den, men det var en ganska tunn islandshäst... Generellt är det väldigt tråkigt att det görs så fina släp idag, men bommarna går knappt att fälla, vilket kan göra STOR skillnad. Kanske nåt för Djurskyddet istället för mörka takfärger.

Jag har en Thule Diamant -12 där man enkelt löser ut frambommen med hjälp av en rejäl spak på utsidan. Inga verktyg behövs, bara att rycka tag och vinkla ner spaken 90 grader.

Hade innan en Star Safir -00. Även där var det utlösning utifrån, men man fick vinkla ut en spak i nederkanten av transporten och lyfta uppåt istället. Inga verktyg där heller.

Har dock *peppar, peppar* aldrig behövt använda dem.

Har kört en häst (inte min) som gick över bommen i ett släp utan panikbommar. Vi öppnade baklämmen och när hon såg att det var fritt fram bakåt så lyckades hon själv ta sig ner från bommen bakåt. (peppar peppar så är det enda gången jag haft en häst som gått över bommen i släp, och har trots allt kört en hel del transportorutinerade hästar i alla åldrar under många års tid...

Släp med panikbommar är t.ex boj, thule, fautras, kylinge m.fl. (vet inte hur bojs nya system fungerar, men det gamla med ett vred + sprint under transporten, precis i det område där bilens däcksprut är som värst, var rent ut sagt värdelöst. Tänk er snömodd som fryser på, och sedan är det stört omöjligt att snabbt kunna dels få ut sprinten ur hålet för att öht kunna försöka rucka vredet, och sedan ska man lyckas vrida såpass att bommen trillar ner också.....)

boj.jpg

Jag har en Henra Amaozen- 05.

Om du går ut och tittar på släpet utifrån, så tänker du dig vart bommen slutar innifrån.

Där är en stor mutter, men som en ögla. Sätt i en kraftig skruvmejsen, eller en kraftig pinne av något slag som inte ger vika, och skruva ut, då kommer skållan som innerbommen sitter på att lossna inne i släpet varpå bommen trillar ner.

Busenkelt.

Jag lossar mina och skruvar ett par ggr/år, så jag vet att det funkar.
I mitt säkerhetskit till transporten (där jag har varningstriangel, extragrimma, kniv, etc) så har jag provat ut en tjock metallpinne som passar att Veva/skruva ut, säkerhetsskållan.

Hoppas du fattar.

Jajemen, gjorde detta när min gick över bommen- men en penna!! :D

Och till sist undrar jag - är det någon av er som fått en häst över frambommen på ett släp där man inte kunde lossa bommarna. Hur bar ni er i så fall åt att få ner hästen igen...?

ja en gång har jag varit med om det. Detta var -84 så det är länge sedan. Hästen (169 hög) var kvar i transporten i väntan på urlastning. (Vi var iväg med ett antal hästar för att träna inför ett jubileum i stan)
Jag gick och tittade till honom med några minuters mellanrum då jag visste att han ibland kunde bli orolig av att stå i transporten. Allt var lugnt de första gångerna, men sen när jag precis öppnat dörren såg jag hur han vräkte sig över bommen och blev hängande med nacken mot det lilla fönstret fram. Snabbt kom flera personer och hjälpte till, skar loss honom och vi fick med samlad styrka trycka tillbaka honom. När jag inte satt fast kunde han hjälpa till själv också. Det hela var väldigt obehagligt och det var tur att det var så mycket folk precis intill.

En kompis till mig var med om detta en gång. Hästen var tävlingshäst och mycket resvan. Aldrig krånglat och ägaren körde själv hela tiden. En gång när de var på väg hem på små krokiga och backiga grusvägar hörde/kände hon hur det gungade till ordentligt. Hon gick ut för att kolla. Där hängde hästen över bommen. Han var 1,75 hög, mellanväggen var på plats och han stod på vänster sida. Dörren var på höger sida. Ägaren knäppte loss grimskaftet och gick till bilen direkt för att ringa på hjälp. När hon kommer tillbaka ser hon hur hästen långsamt är på väg ut över bommen och genom den lilla dörren. Hon blev iskall, för hästen var stor, det var en skarp sväng och hon hade en ovanligt liten dörr på sitt släp. Hon kunde inte göra något och såg hästen komma ut bit för bit. När han var helt ute reste han sig och ruskade på sig.
Han hade ett litet skrapsår vid ena höften. Detta var det enda som hände. Ingen stelhet eller annat eftersåt. Vi pratade mycket om detta och undrade om han hade gummi i kroppen.
Jag tittade på transporten och det är obegripligt att den stora hästen ens kom igenom den dörren. Som tur var gick ju detta bra, men det hade lika gärna kunnat sluta illa.

Jag har haft ett antal hästar över bommen genom åren och varje gång det har hänt så tackar jag min lyckliga stjärna för min BOJ transport med panikutlösare på bommen! Den värsta "bomhopparen" var min förra halvblodshäst som gjorde det till en konst att ta sig över hur kort jag än band honom och en vilt sparkande 600 kg:s häst är inget man går in till och lyfter bort precis...

Jag har aldrig haft problem med att få bort sprinten på min släp, känner inte alls igen mig i det ngn skriver här om att det skulle vara så svårt:confused:

Det man däremot ska tänka noga på är att man INTE surrar grimskaftet runt bommen för då kan det bli en rätt stor skaderisk på hästen som efter fälld bom fortfarande sitter fast i en nu löst slängande bom! Ser ofta detta fenomen att folk har panikutlösare på bommen men surrar grimskaftet runt bommen när de binder upp:cool:

Tack för tipset det har jag aldrig tänkt på, ibland är man bra korkad!!!:crazy:

Trodde alla visste att man aldrig ska binda i bommen?

Allra bäst är det att binda hästen i främre väggen, helst bara ca 50-60cm ovanför golvnivån

Har du någonsin behövt dra ur sprinten vintertid? (jag har inte behövt göra det i nödläge, men hyrde under en period ett bojsläp, och jag lyckades inte ens justera bomhöjden utan att först ta fram varmluftpistol och hammare för att få bort allt fruset snömodd. Allt var bara en enda stor isklump, sprinten inte ens synlig i all is)

Senast ändrad:

Vi binder i bommen, helt enkelt för att hästen gillar det bättre. Men vi har också ett väldigt kort tranportgrimskaft för att hästen inte ska kunna få över benen.

Men det hände en gång ändå, dock inte med våran transport utan med en bekants som vi lånat för dagen för att kunna få med våra båda hästar. Tanken var att den "lilla" hästen skulle åka i det släpet, då bommen inte gick att få tillräckligt högt, men eftersom hon inte trivdes i det släpet på ditvägen bytte vi och den store, som brukar åka hur lugnt som helst, fick åka där istället. För att undvika olycka, tänkte vi, eftersom lille hästen är hemskt stirrig i transport och trampat och härjat på ditvägen.
Tji fick vi, för precis när vi kommit hem igen brakar det till i transporten, och hästen har båda frambenen över bommen. Iom att det var panikhake och han bara stod där och tittade på mig, fick jag loss honom ganska lätt från grimskaftet i alla fall. Under tiden som jag vände mig mot mamma och frågade hur vi skulle göra, trixade sig hästen tillbaka på plats igen och stod där sedan snällt och väntade på att vi skulle lasta ur.

Han fick två skrapsår vid armbågen ungefär, och jag kör aldrig den transporten igen! I våran är bommen så pass hög att jag inte ens tror han skulle fundera på att försöka, och om han gör det går det nästan inte då han är uppbunden så pass kort.

Jag har haft några hästar över bommen.

Lugn häst och fastsittande bom så lyfte vi tillbaka hästen.
En annan gång fick vinkelslipen åka fram för det var omöjligt att skruva bort den.

Numera har jag ett Kylinge släp med panikbommar och bommen trillar så enkelt ned trots att det är en häst hängandes på så den vill jag aldrig byta ut!
Thules bommar fungerar på samma sätt som Kylinges.

En kompis häst gick över bommen i vintras och hennes släp var ett splitternytt Boj så jag tänkte att det är väl inga problem, det finns ju panikbommar här också.
Men tji fick vi för vilket helvete det blev!
Det gick ju inte att få ned bomjäveln med hästen på!
Men det funkade utan häst...
Så nu vet jag att jag inte ska köpa ett Boj släp iaf eftersom min lille herre hoppar över bommen i tid å otid.

Jag har en Kylinge Eurotrailer (samma utlösning som Thule numer har)

Har haft häst över bommen (dock inte min egen). Det var inga som helst problem att lösa ut den. Efter den incidenten har jag dock konstaterat att ALDRIG att jag vill ha en trailer utan PANIKbommar.

Men funkar det med 600 kg häst över bommen?

Ja - om man lossar och smörjer upp skruvöglorna regelbundet vilket jag tror att många glömmer. Så mitt tips, kolla så det är enkelt att lossa dem INNAN ni åker i väg så att de funkar som det är tänkt!
Används de aldrig kan de fastna.

KL

Skämt åsido - men vi har en unghäst som är helt oslagbar på att demontera bommarna själv. Var och varannan gång så står han helt obekymrad utan bom alls.

Vi åkte till Vetlanda i slutet av Mars månad för att avelsvärdera våran New Forest hingst på 3 år. På en sträcka av 16 mil så var vi tvugna att stanna 32 ggr då han var mer vild än tam i transporten trots att han var van vid att åka. Jag tackar min lyckliga stjärna att vi hade en THULE Diamant av senare årsmodell, med riktig panikutlösning på frambommarna och kamera i transporten. Som sagt så är det busenkelt att släppa bommen med häst över i THULE och Kylinge - släpen. Skulle aldrig i mitt liv köpa ett släp där man måste skruva loss en ögla på utsidan för att lossa bommen i transporten.

Nä riktig panikutlösning på frambommarna är det enda som gäller, snabbt smidigt och enkelt.

Lite smått trådkap men är det någon som har en Fautras som vet hur deras självutlösningssystem fungerar? Låter ju jättebra i teorin men finns risken att det inte löser ut och går det då att göra manuellt? Någon som varit med om en häst som själv kommit på hur man får bort bommen och sen försöker hela tiden?

Har själv aldrig haft någon häst med tendens till att vilja ta sig över bommen men har varit med om att en bekants häst har hoppat över och sen försökt ta sig ut genom skötardörren. Hästen var kallblodskorsning och runt 1.80 hög, släpet en äldre VV. Slutade med en häst som satt fast i dörren och sen fick sågas loss.

Jag har en Fautras och bommarna löser inte ut om hästen står som vanligt i släpet. Man kan knuffa o putta i sidled utan problem. Dom fungerar perfekt när hästen hänger över fram bommen eller för söker komma över och tynger ner bommen. Klurigase att få i hop bommen:) men det är inte svårt. Har reserv delar med.

En annan sak att mellan väggen är utformad så att hästen kan inte hoppa över in till andra sidan.
Kan även rekomendera en kamera övervakning i transporten. Har inte fattat innan hur bra det är. Man ser erkligen vad som händer i transporten.

Jag är mycket nöjd med mitt släp. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Efter onsdagens upplevelse med transportering av unghästen (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=930955) så står vi med...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: mul
·
Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 193
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen... 2
Svar
23
· Visningar
4 399
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka