Häst med tappskor stup i kvarten

Ponsse

Trådstartare
Har en häst som tappar skorna var och varannan vecka. Fick höra av en annan hovslagare att man borde köpa boots till hästar som tappar skorna ofta. Stämmer det att boots kan förhindra skorna att slitas av? På vilket sätt då?

Sv: Häst med tappskor stup i kvarten

Man kan använda balltrampsskydd eller snäva boots vilket hindrar att hästen kommer åt skorna. Men om man har extremt mycket tappskor så kanske man skall rådgöra med sin hovslagare eller byta hovslagare. Har själv en häst som är riktigt duktig på att tappa skor. Detta upphörde dock helt när jag fick tag i en bra hovslagare som undersökte hästens gång i skritt och trav för att se hur han sätter fötterna och skor därefter. Och nej, han är inte trångskodd.

Hästen trampar ju på booten(?!) istället.

ett annat trick (om det är framdojor som åker av) är att kapa av ändarna på skorna ett par centimeter.

Förutom det uppenbara alternativet att byta hovslagare....

Han har inte extremt mycket.. Det är nu på våren, och förut på hösten som han trampar av sig massa skor. Kan det bero på att det är så lerigt?

Tror ni att boots är en bra eller onödig investering?

tja travhästar överlever, och de får man väl säga springer en del:)

tasko_hm-vinter.jpg

såhär ser en tåsko ut som travhästar har, det är som en vanlig sko som man kapat bort ca 5 cm skänkel på på vardera sidan.
tar man då bort 1-1½ cm på en vanlig sko är det inte hela världen.

Jag hade bytt hovslagare på studs!
Mitt fullblod har fått prova många hovslagare, de fick skorna att sitta max 2 dgr sen åkte flerfaldiga av. Idag har jag en hovslagare som får skorna att sitta upp till 8 veckor :bow:

I frågan om boots så tycker jag att det kan hjälpa bra! Då trampar de på bootsen i stället för att trampa av skon, men då gäller det att bootsen går en bra bit ner så det verkligen hjälper

Förutom det uppenbara alternativet att byta hovslagare....

Om en häst har tappsko är det inte säkert att det är hovslagarens fel. Det kan lika gärna vara hästägarens fel. Ger man inte sin häst en näringsriktig foderstat så får hästen dålig hovkvalitet och då är det svårt att få skorna att sitta fast ordentligt.

...fast min häst har inte dålig hovkvalitet. Går barfota bak utan några som helst problem.

Om en häst har tappsko är det inte säkert att det är hovslagarens fel. Det kan lika gärna vara hästägarens fel. Ger man inte sin häst en näringsriktig foderstat så får hästen dålig hovkvalitet och då är det svårt att få skorna att sitta fast ordentligt.

Fast det beror ju på om de tappar skor eller trampar av sig skor.

Hej!

Det kan också bero på att hästen går i djuplera och blir jagad av sina hag"kompisar" och då lyckas trampa på och av sina skor gång på gång. I vårt fall försvann problemet helt me byte av hage och "kompisar".

Boots sätter jag på min när hon släpps ihop med nya hästar- eftersom hon är den som blir mest jagad och flyr utan koll på benen.. Det har funkat hittills.

/ Lavinia

tja travhästar överlever, och de får man väl säga springer en del:)

tasko_hm-vinter.jpg

såhär ser en tåsko ut som travhästar har, det är som en vanlig sko som man kapat bort ca 5 cm skänkel på på vardera sidan.
tar man då bort 1-1½ cm på en vanlig sko är det inte hela världen.

Såna där skor kombineras alltid med en sula, som är tjockare i bakkanten, så kallad flap-sko.
Så du måste endera ha missuppfattat nåt, eller sett hästar hos nån märklig tränare.
Det finns inte en häst som i längden kan gå runt med skor som inte har anläggning mot hoven hela vägen runt.

Ingen aning om hur travhästar och travskor fungerar. Har dock ALDRIG haft någon hovslagare som velat sko min häst med skor som inte "räcker ända bak" så att säga. Och så har jag periodvis haft en häst som har älskat att trampa av sig skorna...:crazy: Jag skor numera hos en klinikhovslagare (i hans privata smedja) och när min häst (fånghäst) började få släppas i lite större hage drog hon av sig båda framskorna inom loppet av ett par veckor. Men inte skodde han med en kortare sko, dock fasade han av kanterna.

Jag tror att så är fallet!

Riktigt leriga hagar just nu, med en hagkompis som gärna springer. Tror det resulterar i att han "fastnar" i leran, samtidigt som han inte har kontroll på benen och då ryker skorna av. Funkar boots för dig alltså?

Prova att byta hovslagare för en skoperiod, innan du investerar i ett par (2 par?) dyra boots!

Har provat 4 olika på min förra häst innan jag hittade en som kunde sko honom bra (visserligen väldigt svårskodd, men ändå...)
Hör även med andra som har din hovslagare, tappar deras hästar lika ofta/mycket? om så är fallet så...;)

*KL*

Fbl trampade skor i parti och minut, och unga welshen är likadan. Gummiboots gör STOR skillnad om man ser till de går tillräckligt långt ned.

Dock fungerar de sämre i snö, de viks/trycks uppåt. Men som sagt, det gör synlig, markant skillnad.

Hej!

Ja vi har inte tappat en sko sen bootsen åkte på.. Fast så har vi som sagt bytt hage och kompisar också, vilket nog också spelar in.

Jag har såna löjligt billiga boots från hööks eller horze, neopren eller vad de nu kan vara. De bara till att de verkligen är så stora att de går ner över ballarna (skorna) ordentligt.

Det finns fler med bra erfarenheter med boots mot tappskor, jag startade en sån här tråd i somras..

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter