Häst med sadeltvång hur göra?

Tjockisina

Trådstartare
E medis på en ny häst som inte tycker om när man spänner sadelgjorden, han blir stel, blåser ut sig och får ibland panik o då har jag inte ens nått första hålet på sadelgjorden och är verkligen jätte försiktig.
Jag spänner jätte försiktigt och inväntar tills han slappnar av, så sadlingen kan ta en stund då jag e rädd för att han ska få panik.
Aldrig haft en sådan häst förrut o e därför inte van vid situationen.. finns de nått som kan lindra de?
e ju dö rädd att han typ ska svimma när man spänner.. sen bits han o visar gärna att han inte gillar när man drar åt sadelgjorden o skulle gärna vilja veta hur ni skulle sagt till en sådan häst? Han bet mej nämligen i låret häromdagen=(
Sa Nej o gav en liten snyting på nosen men vet ifanken om de e rätt då han bara visar att han avskyr när man ska spänna.
Spänner alltid bara en rem o första hålet först o sen går jag med han o spänner ett hål i taget osv.. så bara att komma upp på hästen tar ju en stund.
Har som sagt ingen erfarenhet av detta så undrar bara lite hur ni andra som e mer vana vid de gör o om ni ha nå bra tips?

Sv: Häst med sadeltvång hur göra?

Jag har samma problem med min, men det gå bättre och bättre tar allt väldigt lugnt men är samtidigt bestämd vilket jag inte var i början då var jag lite för daltig (för hon var ju ny osv. :angel:), hon har gjort stora förbättringar, men än är det inte bra, jag brukar alltid lägga på sadeln/selen och klia och hålla på där gjorden ska ligga sen då hon slappnar av drar jag åt ett hål, och börjar hon bråka så säger jag åt henne (Bara ett snabbt och bestämt "NEJ"), och då hon ger sig pysslar jag lite vid sadelgjorden igen och direkt hon är på väg att börja bråka så ryter jag till, och sen fortsätter jag så tills hon är lugn och sköter sig. Hon brukar oftast ge sig rätt fort.
Tid tar det men det får man leva med.
Kanske konstig hantering av situationen (?) men det har funkat för min :smirk:

Och sen får man ju också tänka på att det är olika från häst till häst, ex. Min häst är ju bara 2,5 år så hon är ju framförallt lite fjantig.
Men vissa hästar har ju varit med om något obehag vid ex. sadling som gjort att dom blir så där, t.ex min kompis häst hon är rent hemsk att sadla, och det har hon varit under alla år hon haft henne, troligtvis har hon varit med om något som fortfarande sitter kvar.
Man måste ju anpassa hanteringen efter hästen.

Köp en mjuk sadelgjord, typ av sympatext material (har för mig att det heter så) med resår. Funka på min påller en hel del, samt att spänna i etaper, dvs spänna på yttersta hålet, sedan när man har kommit ut på stallplan, spänna lite till, gå några steg spänna ännumer osv, brukar oftast bli bättre efter ett tag, och det spänner sig inte på samma sätt när de får gå emellan, som om luften går ut lite. :p Se också till så att det spänns jämt på båda sidorna. Försök spänna när det börjat ta emot med resåren, helst ska man ha resår på båda sidorna, fast kom ihåf, vissa resårer är VÄLDIGT mjuka, och då kan det kännas som man kan spänna hur mycket som helt.
Det som funkade bäst var one rain stop, men det kunde jag inte då.

Skaffa en längre gjord alt. sänk den på andra sidan.

Man spänner inte alls åt i början o sen har vi i S. en förmåga att spänna för hårt.
En gjord med resår smiter ju åt oavsett om den spänner ut sig eller är avspänd.
Bäst är de som bara har resår på ena sidan.

Man kan gå till sig själv o dra åt skärpet på samma vis- så fattar man obehaget- dessutom över bröstkorgen:eek:

Jag spänner alltid ut till sista hållet på andra sidan.. sen spänner jag försiktigt till första hållet på andra sidan och sen går ja ut på stallplan o spänner ett till osv o fortsätter så till den sitter tillräckligt spänt för o kunna kliva upp utan att sadeln glider med.
Hästen är 15 år och alltid vart sådan tydligen mer eller mindre.
Alltid ridit hästar innan som inte brytt sig ett dyft om man spänner o tar i för kung o fosterland därför tycker jag de e lite hemskt nu med en häst som nästan dåsar till marken om man råkar trycka gjorden lite för hårt.
Sen e de svårt med de där nafsandet.. ska man bli arg för han tycker sadlandet e obehagligt eller e de jag som måste försöka hålla mej undan när han vill nafsa en?!

Prova med en hoppgjord/hopp platta eller en gjord som är bredare på mitten och resår i båda ändar.

Sätt gjorden på hålet längst ner på ena sidan och lägg plattan mot hästen, alltså bara håll den där, sen spänner du ett hål, gjorden ska då helst bara nudda hästen, sen klappar och berömmer du mycket när han står still, sen drar du ett hål på andra sidan och pysslar emellan med annat, fortsätt tills sadeln sitter fast och du kan gå ut, gå en stund och forsätt dra ett hål på varje sida tills det är lagom.

Det här har fungerat väldigt bra på vår häst med sadelgjordtvång.

Vi har några hästar på ridskolan med varierande grad av sadeltvång. Jag försöker prata lugnande med dem under hela sadlingen och sedan gör jag så att jag drar sadelgjorden mot mig innan jag drar upp den mot sadeln. Åtminstone med den ena hästen tycks det som att det inte känns lika obehagligt om det drar i en armhåla i taget. Mycket klappande och snackande med dem, som sagt. För att slippa bli biten håller jag antingen en hand mot halsen, nästan framme vid huvudet eller ett stadigt tag i den bortre tygeln.

Min häst har sadeltvång och på henne fungerar absolut inte sadelgjord med resår. Dels pga att hon spänner ut magen så mycket att sadeln trycks fram och hamnar fel eftersom resårgjorden smiter åt runt magen fortare än en oelastisk gjord och dels pga att resågjorden ofta är för kort från början och för lång när man spännt klart. Det är dessutom väldigt lätt att spänna för hårt med resårgjord.

När jag köpte min häst för snart 9 år sedan så hände det någon gång att hon svimmade när jag spännde sadelgjorden. Och man fick ta det extremt lungt annars började benen skaka och ge vika på henne.
Nu märks det knappt att hon har sadeltvång men jag tar det ändå alltid lungt för att det inte ska förvärras igen.

Ha aldrig hästen uppbunden när du spänner gjorden. Om han skulle svimma/resa sig finns risken att han och/eller du skadas.
Det låter bra som du skriver att du gör. Spänner ett hål och sedan går med honom och spänner ett hål i taget.
Märker du att han spänner sig så kan du peta in ett finger i mungipan på honom så att han börjar tugga. Då slappnar han av. Det funkar faktiskt. Var extra försiktig om han fryser/det är kallt eftersom han troligen spänner sig mer då.

Var lugn i allt du gör runt sadlingen. Men håll inte på och berömm och klappa hela tiden. Detta kan göra att allt blir värre eftersom du då berömmer ett oönskat beteende. Bara bete dig som om allt är helt normalt och bry dig inte om honom alls om han hotar eller ser bekymrad ut. Biter han dig så måste du ju givetvis markera att så får han inte göra. Men försök att göra så liten sak som möjligt av det. Blir han uppjagad så blir sadeltvånget troligtvis värre.

Det gäller att ha tålamod :D

Lycka till!

// Anna

Tack för råden... får försöka fortsätta på de sätt jag gör idag.. ta de väldigt lugnt o spänna jätte försiktigt osv.
Jag vänjer mig nog med tiden=)

Tack för rådet Anna om att inte ha han uppbunden.. för de e de jag vart rädd för.. då han får panik o backar o slänger sig när han e fastbunden.. ska testa tränsa först nästa gång o ha han lös i stallgången medans jag sadlar o se om de lugnar han kanske oxå att inte sitta fast.

Jag tycker du har fått bra råd. En sak att tänka på, som du redan varit inne lite på med att du vänjer dig, är att också hästen behöver tid på sig att vänja sig vid dig. Beter den sig så för att den är stressad så gäller lugn, men självklart får den inte bitas - där går gränsen o då får du säga till, tycker jag. Sen är det inte fel med en morot när de sköter sig, tycker jag.

Om stressen medför att den spänner sig mycket blir ju det obehagligt, du vet ju själv hur kul man har med tex spända axlar o hur gärna man vill arbeta då... Iaf min spände sig mycket så ett tag masserade jag honom en liten stund - beröring är ju alltid lite avslappnande o mysigt. efter några månader var han inte alls lika spänd över tex ena bogen som brukade vara stenhård.

Hej,
min älskling har också sadeltvång, han svimmar. Jag sadlar alltid honom i boxen obunden och det går numer jättebra. Tar det lungt spänner och ett hål i taget i hans tempo. Rider i både western och engelsk sadel och kan säga att det går bättre att spänna westernsadeln än den engelska. Det kommer att gå bättre och bättre när du lär dig hur hästen fungerar ;), det kan jag lova dig. Jag blev jätterädd första gången det hände mig. Nyköpt häst, föregående ägare andades inte ett ord om sadeltvånget. Spänner ett par hål som jag brukar göra, pang så låg han. Hu, det var inte kul. Men nu som sagt fungerar allt utmärkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 135
Senast: lundsbo
·
Hästvård Sitter i soffan och analyseravad som just hände. Skulle ut med min 13 åriga märr som jag haft sen hon var åring och den enda som ridit...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama