häst med njurproblem!

LadySara

Trådstartare
ngn som haft häst med njurproblem? hur har ni gått tillväga med behandling mm.. preparat?? ja berätta allt...

Sv: häst med njurproblem!

Först måste man utreda vad för slags fel det är.
Njurfel är ovanligt på häst. Däremot är det vanligt bland en del alternativare att komma dragandes med njurfel.
PL

Däremot är det vanligt bland en del alternativare att komma dragandes med njurfel.
PL

Det var intressant att höra (att det är vanligt). När min häst behandlades av en "alternativare", fick jag också höra att hästen sannolikt hade problem med njurarna. Jag gjorde givetvis ett klinikbesök och fick där veta (efter en undersökning) att så inte var fallet.

vet att det är ovanligt.. men då jag häromdagen pratade med en bekant som hade en bekant vars häst hade fått problem med njurarna.. så då blev ja nyfiken å tänkte att buke är ett forum med många människor så nånm bore ev haft detta problem..

visste inte att det var vanligt att alternativare påstår sådant..

har haft många genom åren å endast en (den med laser) påstod att hästen var känslig om njurarna.. hon tryckte på nån punkt å sa de.. dock var detta inte min häst så vet ej om de kollades upp på ex klinik.

Jag har en häst med lite trassel med kissandet. Han hade "grus" i urinblåsan och det hade lite med njurarna att göra. Veterinär tog blodprov. Sen fick jag veta av en annan vet. att det inte alls går att se urinsten o.d på blodprov. Då testade jag att ge honom torkade nässlor. Efter ett par dagar kissade han obehindrat och var mycket gladare. Det drev ut gruset och satte fart på maskineriet. Sen hände det ibland att han nästan slet sig för att gå och äta de torkade nässlorna som hängde på stallväggen:love:

Min häst kissar mer när han får B-vitamin
En "alternativare" tyckte han hade lite förmycket vätska i kroppen och föreslog att jag skulle ge honom Citron och Persilja.
Fast handen på hjärtat..... Jag har inte gjort det .

Men det är intressant att höra vad dom har för alternativ.
Förr i tiden innan all medecin fanns, så hade dom ju större kunskap om naturmedel .

Jag har varit lite "anti" mot det.
Men i Höstas så hade vi bekymmer med en hosthäst, dyr medecin skrevs ut och gavs, höet blöttes etc etc .

Då inget hjälpte i Medecinväg, så föreslog en VET att jag skulle ge honom nån slags örter

3 dagar så var hostan som bortblåst !!

Så gamla häxkonster kan hjälpa !
Men bör tas med en nypa salt !!

Hej från Hambo

hur gick det med den hästen du hörde talas om hade njurproblem?

Jag bor på Kanarieöarna och här finns typ inga alternativbehandlare eller ens en hästklinik så man behandlar för överlevnad typ.
I stallet jag rider finns en 25 år gammal häst med njurproblem. Han kissar MÄNGDER.
Vi har prövat allt och det som funkat bäst är att ta bort i princip allt protein i foderstaten. Låter knäppt och dumt men man ser hur mkt bättre han mår.
Ja visst att han tappar alla muskler men han är piggare och gladare.
Han får bara halm (inget hö) halm och saltsten (saltsten är ingen självklarhet här) och det krafftfodret med minimal proteinhalt och då mår han bra.
I sverige hade det varit en knäpp behandling men allting här är lite av första hjälpen behandling.
Nu har vi satt in äppelscidervinäger och ska kolla hur det artar sig.
Målet med honom är att han ska få ha en behaglig ålderdom så länge han bara orkar.

Ja det blir väl som att välja mellan pest eller kolera, en nedbrytning av musklerna är ju även det rätt oskönt om man säger så.:crazy:

Jag bor på Kanarieöarna och här finns typ inga alternativbehandlare eller ens en hästklinik så man behandlar för överlevnad typ.
I stallet jag rider finns en 25 år gammal häst med njurproblem. Han kissar MÄNGDER.
Vi har prövat allt och det som funkat bäst är att ta bort i princip allt protein i foderstaten. Låter knäppt och dumt men man ser hur mkt bättre han mår.
Ja visst att han tappar alla muskler men han är piggare och gladare.
Han får bara halm (inget hö) halm och saltsten (saltsten är ingen självklarhet här) och det krafftfodret med minimal proteinhalt och då mår han bra.
I sverige hade det varit en knäpp behandling men allting här är lite av första hjälpen behandling.
Nu har vi satt in äppelscidervinäger och ska kolla hur det artar sig.
Målet med honom är att han ska få ha en behaglig ålderdom så länge han bara orkar.

Hästen är ju 25, lite skavänker är inte så konstig.
Tycke det är jätte bra du berätta om dina behändling.
Man se att månge häst äger ger ett väldig hög protein rik foderstätt.

Nu vet jag inte om hästar med kronisk njursvikt övht behandlas i Sverige, än mindre kostdito. Men på hund- och katt så är det ju hyfsat vanlig åkomma och där kostbehandling kan ge fina resultat. Och då är kosten just proteinreducerad (bland annat, det är inte det ända), däremot är proteinet högvärdigt och lättsmält. Så inte 'bara' mindre protein. Nu skiljer sig ju dock katters/hundars och hästars matsmältning etc åt så går kanske inte översätta rakt av.

Så 'ditt' sätt är ingalunda helt uppåt väggarna jmf med t ex beh på katt/hund, däremot är det bara 'halvt' kanske, beroende på hur mkt och vilken sorts etc protein som tillförs.

Min kompis hade en häst som hade urinvägsinfektion!
De gav hästen Gullriste i maten. 2dl på morgonen och 2dl på kvällen! (ponny-mått)
Gullriste ska ha en utrensande effekt på kroppen, så testa kan man ju göra eftersom det inte är skadligt! :)

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
694
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka