häst med nersatt syn

videnlis

Trådstartare
har ni häst med nersatt syn?
jag funderar på att köpa en annars helt ok och frisk häst, men den har bara ett öga. det andra är bortopererat.
nån med erfarenhet?

Sv: häst med nersatt syn

Det kan bero på hur länge sedan det hände med hästen och hur den har vant sig med situationen att bara ha ett öga. Vissa hästar klarar sig utmärkt med bara ett öga.

Man får väl vara observant på att den kan skygga mer för ljud på den blinda sidan.

En bekant har en islandshäst som bara har ett öga (eller har ett öga som blev förstört som unghäst och som bara har en liten del kvar av det). Den hästen har tävlat i högre klasser.

En annan häst som vi kände, fick en pinne i ögat som unghäst och blev i stort sett blind på det ögat. Han avlivades som 17-åring av sjukdom, men innan dess klarade han sig bra som ridhäst.

Ger man bara hästen tid att anpassa sig så ska det inte vara några problem. Dressyrhingsten Santana är enögd och Malin Baryards hopphäst Tornesch har nedsatt syn med 50 eller om det var 70% och han hoppar de högsta klasserna.
Jag kände en godkänd lippizzanerhingst som förlorade ett öga. Han backade ur transporten, slängde sig bakåt och kom under en container på gården och lyckades på något märkligt sätt mista ögat. Efter läkning så kunde man inte märka att något var fel, men visst fick man tänka sig för lite när man närmade sig hästen.

Själv hade jag inte backat att köpa om hästen var enögd och allt annat kändes rätt. :)

Min ser bara på ena ögat. Hon vill ibland titta lite till v. men sällan nu när vi känner varanadra. Vet ytterligare ett islandssto som precis som den du tittat på saknar öga efter en olycka och inte heller hon har problem av det.

Folk blir alltis förvånade när jag berättar att Sagisen inte ser ngt på ena ögat :)

har ni häst med nersatt syn?
jag funderar på att köpa en annars helt ok och frisk häst, men den har bara ett öga. det andra är bortopererat.
nån med erfarenhet?

En vän till mig har en häst med bortopererat öga och han fungerar precis som vilken häst som helst.
Han är så van vid att inte se att man inte märker av att han bara har ett
öga om man inte vet om det. :)

Gillar du hästen i övrigt så kör på. :D

hästen har vant sej. men har en grop istället för ögat. det tror jag att jag skulle vänja mej vid..

Samma med min kompis häst, enda gången det känns skumt med det är när han fått in lera/smuts och man måste göra rent där...

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka