Häst med mörkerblindhet

lovehorses

Trådstartare
Jag vill veta allt kring det ni med erfarenheter om det...

Jag har en häst som jag misstänker det. Har inte gjort någon undersökning av vet.
Kan man söka på internet om det?finns det någon sida?

Det jag märker på min häst är följande:
I sensomras/hösten när hon stod själv och man skulle ta in henne fick man hämta henne från hagen längst bort. Hon kom annars mot en på dagarna.
När jag var ut och promenera med henne en kväll vid skymning, var inte helt bäckmörkt, gick hon rakt ner i diket när vi gick på en grus väg.Jag hade pannlampa.
När jag tar ut henne på morgonen och det är mörkt ännu så går hon inte till höet förren kompisen kommer till hagen, då följer hon efter kompisen.

Sv: Häst med mörkerblindhet

min häst är inte mörker blind men har ögonproblem och allmänt nedsatt syn och vid skarp sol eller mörker så är det värre.
hon gör som du beskriver att din häst gör.
det viktigaste för henne är att man inte gör för stora ändringar med hagen och att hon kan lita på sin ryttare, annars rids hon normalt (ingen hoppning) och klarar sig fint trots att hon på riktigt dåliga dagar ser väldigt lite.
hon är glad och rusar med de andra hästarna när de busar även om hon inte alltid ser..

har din häst alltid varit såhär? annars kanske det är början på en ögonsjukdom?

de veterinärer vi pratat med har bara kunnat konstatera att hästen ser dåligt, inte direkt varför. men vi har inte varit till klinik med henne eftersom hon varit såhär sålänge jag känt henne och inte blir sämre och klarar sig bra..

kanske kan jag vara till ngn hjälp, trots att det inte är specifikt mörkerblind min häst är...

Sök på Moon blindness + horse, altenrativt sök på Uveitis + horse, så hittar du hur mycket som helst.

Jag tror ni blandat ihop begreppen för månblindhet hos häst har helt andra symptom än att de inte ser i mörker, och symptomen är rätt kraftiga : ögat rinner, hästen kisar med ögat, och ögat får en dimmig karraktär över hela pupillen och ofta även hornhinnan.

Sök på Moon blindness + horse, altenrativt sök på Uveitis + horse, så hittar du hur mycket som helst.

Jag tror ni blandat ihop begreppen för månblindhet hos häst har helt andra symptom än att de inte ser i mörker, och symptomen är rätt kraftiga : ögat rinner, hästen kisar med ögat, och ögat får en dimmig karraktär över hela pupillen och ofta även hornhinnan.

det kan vara detta min häst har!! symtomen stämmer precis, undrar varför ingen av veterinärerna som tittat på henne har nämt detta...

läste lite om det nu och att det kan vara kroniskt.. ska genast läsa mera..
hon verkar iaf inte lida av det direkt (förutom av flugorna som gillar hennes rinnande ögon :( )

fast nu läser jag lite till.. och hon har ju inte blivit sämre under de åren jag ägt henne utan varit samma.. så kanske inte ändå...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka