häst med mkt motor!

C

Comet

hur rider ni era hästar som har MKT motor i sig , hur gör ni får att få dom lugnare på nått sätt och hästen i sig är inte het men har mkt motor syftar på denna annonsen "

Hopp? Dressyr? Eller varför inte fälttävlan?!
Pappa Warsteiner, mamma Citrin, morfar Artist.
Hon är fux, 9 år och ca 160- 163cm hög, känns stor. Kort, kompakt och högrest.
Mycket luftigt, stort och fint steg som hon kan komma långt med. Mycket motor!!
Hoppar allt! Löshoppad 160cm utan besvär, uppsuttet 140cm (inte högre pga ryttaren) Orädd för hinder, stannar aldrig. Hon är inte startad mer än en Pay and Jump:rofl: , också pga att jag inte har haft tid o intresse.
Hon är en känslig dam med egen vilja.
Ingen nybörjarhäst och kräver därför en rutinerad, bestämd ryttare med mycket tid och tålamod.
Jag är övertygad om att denna häst kan komma väldigt långt med rätt ryttare! MEN problemet ligger i att jag inte har tid, lust, råd och kunskap att vidareutbilda henne. Hon behöver någon som har tid med henne.:o

ägaren har själv erkänt att hon inte klarar av denna häst? sen e min fråga om jag fixar den eftersom jag har en halvbror till denna damen och han i sig har lite motor inte mkt vad jag upplever svårt att säga är intresserad utav att ev köpa denna häst :bump:

men mer hur ni rider dessa hästar är min stora fråga?

Sv: häst med mkt motor!

Mycket motor är väl en defineringsfråga (stavning?).

En stallkompis tycker hennes häst är pigg, medan jag tycker den är rätt loj. Jag tycker min häst är pigg (har mycket motor) och samma ryttare tycker min är mer vild än tam. ;)

Jag rider mycket cantring och galoppjobb på min häst. Man ska dock inte tro att det är lättare att rida hästen bara för att den ha "mycket motor".

Lycka till om det blir hästköp!

Min förra häst var en het liten Irländare, korsn. Connemara/fullblod.
volter, volter, volter var vad vi fick göra. när jag fick honom så var jag 11 år dvs en liten skit bara, hade honom i hoppning. men som sagt det blv mycket lägga volt efter hindret eller när det behövdes på träningen. och nu när vi sålde honom förra året så var han helt underbar, fortfarande het men lyhörd och fin :love: saknar lilla korven :(

Lydnad, lydnad och åter lydnad. ALDRIG slarva och göra en halvdan avsaktning (ska man visserligen inte med någon häst överhuvudtaget men..). Se till att hästen väntar på dig (!) innan du sätter i gång i trav/galopp/hoppar osv.

Jag fick en aha-upplevelse med min nya häst som har mycket motor under hoppkursen i helgen. Hästen tog halvhalten bra i hörnet men drog iväg inpå hindret, jag slutade rida (skäms) och blev kvar i munnen = dåliga språng och rytm. Fick då rida bredvid hindrena några gånger och RIDA - samma galopp hela vägen. Ojoj, så bra det gick att hoppa serien sen ;)

En het häst måste man rida framåt hela tiden, att det är jag som driver den framåt och inte hästen som går själv utan ben. En het häst blir 'seg' är den är lösgjord medan en lat 'pigg' (i stora drag).

Hmm, fatta inte riktigt din fråga . Hoppas detta är ett bra svar. :banana:

Min häst är inte HET , men hon är väldigt fråmåt & absolut aldrig seg.
Låter jag henne gå på rakt spår för långt så ökar hon gärna, därför så gör jag mycket volter, serpentiner, skänkelvikningar m.m.
Ibland när jag travar på långa raka vägar, tex en grusväg där de är i princip omöjligt o göra skänkelvikningar så gör jag tempoväxlingar, så hon inte får trampa på i samma tempo hela tiden .

Vi har flera hopponnyer som är heta man väldigt känsliga och dom tycker jag att man rider bäst med mycket "säteshjälper" och lite hand,
Jobba mycket med lydnad och att hela tiden göra något tex små sidvärtsrörelser några steg, så att dom hela tiden har något att koncentrera sig på.
Och det viktigaste av allt rid med hästen, det är allt för många som "bråkar mot" hästen.

Lycka Till

Dressyr, dressyr, dressyr!

Miljoner av övergångar - varje gång man rider!

Noggrann ridning - och att man inte sluta driva när hästen springer - krävs!
Och lätt i handen givetvis så att hästen inte har ngt att springa emot.

Min häst kan bli rätt het på hinder. Det jag ser till är att han lyssnar på mig ordentligt innan vi börjar hoppa. Rider MYCKET dressyr och har avbrott mellan hindrena för lydnas övningar cavalettis osv. Så fort han blir för het så bryter jag och kräver att han ska lyssna på mig. Men det är viktigt att man inte plockar bort "gnistan" den ska finnas där men det behöver ju inte gå i 120 knyck :D

Som någon nämnde ovan, sätes ridning.. Syrran fick rida utan tyglar (innomhus) började med skritt, få honom att sakta av, öka och samla, sen i trav, vilket tog några varv:P och sen Galopp. det tog säkert 25 varv runt runt runt innan han ens brydde sig om att någon faktiskt satt där uppe.. men tillslut fick hon ordning på det och nu rider hon bara med sätet och det funkar bra.
så träna på att rida med sätet och så lite som möjligt med händerna. lycka till du klarar de nog=)

Har en mycket het häst! tränar mycket markarbete och lydnad! och väldigt mycket halt... gör halt 3-4 ggr på en volt ibland när han eldar iväg.. så fort ja märker att han ökar gör jag halt! å då ska de va halt DIREKT å inte efter 10m... funkar jätte bra för mig då han blir mer uppmärksamm på mig å lugnar sej jätte bra! gör detta både i trav och galopp!!

Jag tror att hur mycket motor en häst har är en definierings(?) fråga, och att det väldigt mycket beror på ryttaren.

Jag har en het ponny som min lillasyster har tagit över nu, men jag ännu rider ibland.

Han var väldigt svår att få ihop i trav när jag fick honom. Då var jag 10 år och kunde knappt rida, men iaf... Han bara drog i väg och gjorde man volter så slog han mest med huvudet, trots martingal.
Det hjälpte inte att rida länge, han blev inte trött, och det var näst intill omöjligt att få honom lösgjord.
Istället fick man börja i skritt. Annars brukar man ju oftast börja trava efter att man har skrittat fram, men på honom går det inte. Halter, tempoväxlingar, skänkelvikningar, framdelsvändningar, m.m... Bara i skritt såklart...

Efter en lång stund lossnade han och blev han riktigt fin, men ännu stark såklart. Efter galoppen så blev han alltid lite piggare igen, men det fick man ju leva med.
Självklart går det inte alltid att rida såhär, och det tar en stund, men det behövs göras regelbundet på honom.

Denna ponny är lite rolig också eftersom han är jättepigg när man tränar, ännu piggare när man rider hemma, men på tävlingsbanan så blir han nästan seg. (?) Första gången blev jag lite chockad, han som bara drar iväg annars liksom, men sen till omhoppningar blir han alltid lika pigg som vanligt.

Nu, efter de 6 år jag haft honom, har han faktiskt blivit lugnare. Vi har bytt både bett och nosgrimma sen jag fick honom, och det har gjort sitt. Sen så har han blivit lite gammal, det gör nog också sitt...

Annars brukar vi vara noga med att rida honom omväxlande, det gör att han har lite mer att tänka på iaf.
Han är som han är, och alltid har varit, och det gör oss ingenting, även om det inte skulle skada om han var lite lugnare ibland.

Det är så vi rider heta hästar, mkt dressyr, och omväxlande, hoppas det var något bra tips! :)

Jag har en ponny som är väldigt het och "springig". Många andra har skrivit som tips att göra mkt övergångar, halter etc men det fungerar verkligen inte på min ponny, hon är nervös och lite orolig av sig och om man gör mkt övergångar och halter hetsar hon bara upp sig mer och mer.

Med henne gäller det istället att bara sitta på t. ex en volt och arbeta henne i traven med låg, ledande hand för att få henne att länga ut halsen och ta stöd på bettet. Att man med hjälp av sätet får henne att vila på steget, skänklarna håller jag bara så stilla som möjligt och sluter bara om henne och ser till så att hon spårar.

Men det är ju helt omöjligt att säga ett sätt att rida som fungerar på alla "heta" hästar. Som min ponny handlar det om att hon inte vågar ta stöd på bettet och slappna av, därför blir hon het och springig och går med hals och huvud mkt högt och indraget. En annan het ponny kanske lägger sig i bettet och bara drar. Man får ju anpassa sig efter den häst man sitter på...

Hej!

Min D-ponny är inte het vanligen just nu men hon har varit och det händer att hon tänder till ordentligt och då brukade jag hänga mig kvar i bettet och bara dra tills hon stannade och sen var jag irriterad på henne för att hon bara sprang ännu mer när jag drog. Men sen lärde jag mig att det ända sättet för mig att få henne att lyssna var att rida mycket dressyr, rida med ben, säte etc. och inte bara tyglar. Det funkade ju då mycket bättre.

Men om man då gör det så får man inte vara lat någon dag och låta det ta 20m för en halt/avsaktning för då kan allt vara borta på en gång.

Så sluta inte driva för att hästen springer för den kan springa hur fort den vill utan att den lyssnar, bjuder eller har aktivitet i bakbenen. Den kan ju bara springa ifrån handen.

Så kämpa på och ge inte upp för det blir bättre:D :bump:

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka