Häst med lite mage =P

J

Jasione

Hur tränar man bort den där kulan ponnyerna så lätt får??:smirk:

Sv: Häst med lite mage =P

Jaa du :p Min nya häst har en ganska stor kula (eller ja, hellre jämnt fördelat fett :crazy: ), och den väntar jag mig inte få bort förrän till hösten och vintern då betet är slut. Eftersom hon redan var fet när hon kom så lär det ta tid, jag tänker inte sätta henne på svält och kan inte få magrare bete än hon nu har.
Annars är det bra att skritta mycket och länge, klättra och gå in i skogen över stock och sten.

ok, visa säger att man skall gallopera mycket typ i skogen, är det lämpligt???

Nja... Underlaget är oftast mindre bra där.-.. Mkt rötter,stenar och annat skit.. Långa, relativt lugna pass är bättre med klättring och så än korta och väldigt intnsiva pass.. Efteråt kan man öka på träningen allteftersom.

Mycket galopp på fina skogsvägar brukar göra så att min hästs mage drar ihop sig. Och dessutom är det ju vansinnigt kul att "busrida" lite:D

Nja... Underlaget är oftast mindre bra där.-.. Mkt rötter,stenar och annat skit.. Långa, relativt lugna pass är bättre med klättring och så än korta och väldigt intnsiva pass.. Efteråt kan man öka på träningen allteftersom.

de beror väl på vart man bor! Vi har bara sandvägar åt vilket håll vi än rider...!

TS: Galopp i skogen är bra! Men underlaget är såklart viktigt så att inte benen tar stryk av det. Bukmusklerna (som många gånger kan vara en bristvara och med för lite bukmuskler så kan hästar se tjocka ut) tränas om hästen går i korrekt form. Galopp ger mycket bukmuskler. Klättring är bra. Med andra ord varierad träning är det bästa :)

Usch ja de där ponnymagarna.. Jag håller med de som redan svarat, långa lugna pass.
För oss har det fungerat med långa lugna och mycket koncentrerade pass bättre än bara långsamt och lugnt. Hjärnan förbränner en hel del när de använder den, så glöm inte bort den! Istället för att gå PÅ stigen ute i skogen, gå brevid så hästen måste tänka på vad den egentligen gör med sina ben. Eller skit helt i allt vad stigar och vägar heter och ta en vildmarksrunda. De flesta hästar jag träffat älskar att gå på hellånga tyglar planlöst ute i skogen, med mycket grenar stenar och kullar att gå över. Kan i och för sig bero på att jag älskar det :p Det fungerar mot fetma men tar tid.
Så här på sommaren kan man ju (om möjligt) plocka bort allt kraftfoder för att få snabbare resultat, eller åtminstånde minska givan.
Galopp ger bra flås och muskler, men ger inte mycket mot fettet. Därmed inte sagt att man inte ska galoppera! Avsaktningar och igångsättningar samt tempoväxlingar ökar förbränningen så att säga.

Full fart helt klart! Bukmusklerna jobbar mest i galopp! sen kan man ju galoppera långsamt emellanåt också (samla lite och sitta till lite...) då får hästen verkligen jobba i hästens egen sit-ups-variant. Bäst är ju när man har ängar att rulla på!

Vi har en JÄÄÄTTTEEE lång gammal bil väg som är slät och fin. Undrlaget är någon slags sand grus blandning, under denna sträcka finns det många uppförsbackar. vägen sviktar dock inte så mycket och är ganska hård, men det kanske inte spelar någon roll om man rider på varierat underlag annars??

Eller skit helt i allt vad stigar och vägar heter och ta en vildmarksrunda.

Vad härligt det lät :idea: Tror jag ska ta en vildmarksrunda ikväll :D

TS, Varierad träning och klättring är det bästa jag testat mot den "lilla" ponnymagen ;)

Eller skit helt i allt vad stigar och vägar heter och ta en vildmarksrunda. De flesta hästar jag träffat älskar att gå på hellånga tyglar planlöst ute i skogen, med mycket grenar stenar och kullar att gå över.

TS: Det är underbart:love: och hästen får vettigt träning! Annars så är det varierad träning, men kör inte på för hårt om hästen inte är så mkt tränad innan.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka