Häst med kort steg fall för tingsrätten

Sv: Häst med kort steg fall för tingsrätten

Någon som vet vad denna hästhandlare heter?

Men ska man kunna lämna tillbaka hästar hur som helst ??

Köpte ju hästen i Maj Friröntgad och Gick igenom vetrinärbesiktningen!
Till Hösten ser hon att hästen tar ett kortare steg med ena bakbenet ???

Det kan väll hänt vad som helst under den tiden som gör att den nu tar ett kortare steg på bak ??
När ska man känna sig fri som säljare ?

Törs man sälja häst snart ? Tycker det är sjukt att man ska lämna tillbaka en friröntgad och felfri häst vid vetrinärbesktning ett halvår senare ?

Miaa Eller har jag missuppfattat något ?

Hehe, inte en häst, utan "en häst med kort steg"... Så var det ju inte riktigt.. :P
Usch.. tycker bara synd om den stackars hästen!

Tycker också det verkar konstigt... Dock framgår det inte om det var en gammal skada eller inte.. :P

Känns som en dålig bortförklaring till att hon inte gått till veterinären i tid eller att hon vill lämna tillbaks hästen av andra skäl.

Det kan väll hänt vad som helst under den tiden som gör att den nu tar ett kortare steg på bak ??

Törs man sälja häst snart ? Tycker det är sjukt att man ska lämna tillbaka en friröntgad och felfri häst vid vetrinärbesktning ett halvår senare ?

du har återlämningrätt i tre år.. kanske inte för att du helt plötsligt märker att du inte har råd men för en sån här sak så har du tre år på dig! vad jag vet iaf!

du har återlämningrätt i tre år.. kanske inte för att du helt plötsligt märker att du inte har råd men för en sån här sak så har du tre år på dig! vad jag vet iaf!

Vart står det? Konsumentköplagen gäller mellan näringsidkare och konsument, då har du tre års reklamationstid...
Dock skall varan reklameras inom skälig tid. Om det är konsumentlagen som ska användas, troligen är det köplagen som gäller, när det är köp mellan privatpersoner. Där är reklamationstiden 3 månader(är inte helt säker på tre månader, men något runt där). Undersökningsplikt ligger på köparen, har hon haft möjlighet att upptäcka felet vid överlämnandet?

jag undrar om hästen var röntgad och vet. besiktigad i polen eller i sverige, har själv importerat en häst i från polen och vet hur standarden är där. för mig var det självklart att göra besiktningen och ev röntgen i sverige, annat ska man nog inte lita på... böjprov kan de ju göra innan transport men man ska alltid ha i kontraktet att för att köpet ska vara godkänt så ska en svensk vet. besiktning och ev röntgen göras först!

Som du skriver det så kan jag återlämna en häst inom 3 år ?

Det som gäller är väll isådana fall att köparen måste visa att felet fanns vid köpet eller innan köpet ??

Frågan är vad det är för skada det står det inget om i artiikeln ?
Tycker det är otäckt att folk verkar ta saker så lättvindigt ,att man verkar mer leta fel nu för att lämna tillbaka djuren (vissa fall kan vara självklara saker som att det funnits en dokumenterad skada innan som försäljaren döljt ) men verkar som man tror alldeles för mycket på *lagen* Man måste dock bevisa att skadan fanns innan köpet *
Saker kan faktiskt hända efter man köpt ett djur ,det är ett dillemma men det konstiga är att endel inte verkar tänka på djuret .Utan enbart på pengarna ?

Miaa

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Kristianstadsbladet) Kvinnan från Kristianstadstrakten visste inte att hästen som hon sålde hade en dold, ärftlig sjukdom som skulle...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: tirnanog
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Kristianstadsbladet) Det kostade cirka en kvarts miljon kronor i arvoden till advokater och vittnen att tvista i tingsrätten om en...
2
Svar
34
· Visningar
4 971
Senast: Bulleribock
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Kristianstadsbladet) Hästarnas överman besökte på lördagen Glimma Ryttarförening. Det handlar om den polishästtränaren Linus Andler...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Kristianstadsbladet) Två personer skadades och fördes till sjukhus efter en olycka på riksväg 21 utanför Vanneberga på söndagen...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama