Häst med kasst tandstatus!!!

Caca

Trådstartare
Hu, hade en hemsk stund med veterinären härom dagen...

Bakgrund; Har tagit över en äldre, pensionerad hbl val för att ha som sällskap till mitt hbl sto. När överenskommelsen gjordes var jag väl medveten om att han hade väldigt dåliga tänder, bla var det därför han pensionerades. Idag rids han lugna turer på sidepull.

När jag bad vet kolla hans mun härom dagen visade det sig att två framtänder i nederkäken var helt lösa och fick dras ut. Bägge tänderna hade "ruttnat" inifrån och var rejält förkortade och stank.
Detta hade han självklart haft rejält ont av en tid...
I underkäken har han alltså två framtänder på ena sidan och en på den andra sidan. Tänderna framtill i överkäken är alldeles för långa men de kunde vet inte göra något åt på ett hembesök, iofs gör det inget i dagsläget eftersom de inte möter några andra tänder i nederkäken.

Kindtänderna sitter dessbättre kvar men där hade han hakar på bägge sidor och vassa kanter som givit sår i munslemhinnan som, enl vet, var långt från nya (såren alltså...). Hakarna och kanterna fixade vet självklart till.

I dagsläget ter sig hästen välmående; fint hull efter en sommar med god tillgång på bete, blank i pälsen och "på humör". Hade inte heller några problem med att försörja sig förra vintern.

"Frågan lyder"; Har ni någon erfarenhet av hästar med liknande tandstatus? Hur länge/ under hur pass svåra omständigheter vad gällande fodring hade/har ni hästen kvar?

Jag vill gärna ha honom kvar så länge han kan försörja sig och verkar må väl men när han inte längre kan det är jag helt medveten om att jag måste ta bort honom. Vet att man kan tilläggsfodra med tex lusernpellets och dyl och det är jag beredd att göra också men tanken är ju på något vis att han ska vara enkel att hålla iom att han är min "andrahäst". Blir det för krabbigt känns det ändå som om jag kommer ta bort honom. Usch vad jag lät krass... Kanske blir så när man är uppvuxen på gård?!

Tacksam för synpunkter!

Sv: Häst med kasst tandstatus!!!

Min häst får vassa hakar pga överbett, men det är inget problem så länge tandläkaren fixar hakarna. Och hakar uppkommer efter 6 månader på min häst... Så jag tycker inte hakarna borde vara något problem i sig, däremot får du väl vara beredd på relativt täta tandläkarbesök, dvs extra kostnader. Men det kanske räcker med 1 gång/år, vad sa din vet?
Framtänderna är inte lika nödvändiga för hästen när det gäller att tillgodogöra sig foder, däremot låter det som om en vet borde behöva slipa ner de som inte slits förr eller senare. Och det finns väl en risk att infektioneran i munnen sprider sig?

Men om hästen är i bra hull, så verkar det inte vara så allvarliga problem.

Men allmänt är inget du skriver något som motiverar att hästen inte klarar sig alldeles utmärkt många år framöver, OM man har råd att se över tänderna så ofta som verkar krävas.

Min vet tyckte jag skulle vara uppmärksam på hull, "gnista" hos hästen, ev lukt från munhåla (han är en ängel att hantera= lukta i munnen även om han är lovligt rädd om sin mun) samt titta på framtänderna i överkäken så de inte växer ner för mkt... Isf får jag försöka få in honom i transporten och köra honom till klin så de kan justera framtänderna där.

Enl vet brukar de inte behöva AB efter att få tänder utdragna.
Fler besök från vet/ökade kostnader får man ju ta... Stoet är iaf välmående, men det skulle hon inte förbli länge utan hans trygga sällskap så jag sparar i den änden!

Du skriver inte hur gammal din häst är. Faktum är att på en gammal häst tar tänderna helt enkelt "slut" och trillar ut, det är inget att göra något åt.
eftersom han verkar ha alla sina kindtänder i behåll så var noga med att göra kontinuerliga kontroller och behandlingar av dem för att det är dessa tänder som avgör hur han kan livnära sig som äldre. Framtändernas primära uppgift är att repa gräs och våra tamhästar som i huvudsak äter hö och kraftfoder kan pilla i sig detta med läpparna och är inte i så stort behov av sina framtänder att de blir lidande om dessa saknas. Det som man kan tänka på är precis som du nämnde att de framtänder som är kvar kommer att behöva reduceras så småningom eftersom de blir för långa i brist på motstånd då det saknas motsvarande tand i motsatt käke.
Jag tycker inte att du ska vara så orolig eftersom du har åtgärdat det som verkar vara det primära problemet!
Jag är också krass, har haft en häst som jag väntade tills han blev 30 med att ta bort, de sista åren hade han jättebekymmer med hullet på vintrarna och koliker till följd av ökad giva kraftfoder. Hans tänder var så dåliga att de var "utom räddning" och med facit i hand hade jag nog inte väntat så länge. Mitt motto är att ett dött djur lider inte, så kan man inte ge dem ett fullvärdigt liv tycker jag att man ska avsluta det. Sedan vet jag precis hur det är med tänderna på en gammal häst tillika att deras ämnesomsättning och näringsupptag försämras eftersom jag jobbar som hästtandläkare så någonstans får man dra gränsen för när det inte är lönt längre, precis som du resonerar!
All heder till dig att du kan sätta hästens välmående före dina egna känslor och se det krasst :bow:

Jadå, jag har haft en med förskräckliga tänder. Han höll sig fin på bete (under förutsättning att gräset inte var för kort, då fick han svårt att beta).

Vintertid däremot var värre. Han fick det finaste, mjukaste finstråiga ängshö vi kunde hitta (det här var långt innan hösilagets intåg i stallarna), det fick han i sig sisådär av, så han levde på lucerngröt (strå fanns inte) i fri tillgång som sitt huvudsakliga grovfoder. I övrigt fick han uppblött krafft grund (hette rider då, fanns inte lika många kraftfodersorter att välja på heller) och havrekross samt betfor i fri mängd. Han hade stora hinkar med de resp fodren som han fick äta hur mkt han ville av (man får vara noga med att det inte jäser bara).

Men det kom en dag när det inte gick längre, och det var tänderna som tillslut gjorde att han togs bort, 33 år gammal.

Tack för att ni delat mer er av era erfarenheter! :bow:

Min val är 21 i år. Visst, han är ingen ungdom men inte direkt lastgammal heller. Dessutom är det ju så att det enda som är fel på honom är just hans tänder, alltid (eller iaf ofta) är det nåt...

/ Caca

Tyvärr är det ofta så, det enda som felas är tänderna. Och våra tamhästar, de som får dö av hög ålder, så oftast är det tänderna som 'tar livet av dem'.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025