Häst med kanin

J

J3O

*Hur fungerar det?
*Varför skaffar man kanin i boxen?

Funderar på att skaffa kanin till min häst för skojs skull (han är så förtjust i mindre djur så jag tror att han skulle tycka om en kanin i boxen:love: )..

Men ville höra lite om det för så att jag inte gör något förhastat.. :D

Sv: Häst med kanin

Är det inte relativt stor risk att de trampar ihjäl kaninen (antagligen utan mening) alternativt trampar av den ett ben eller liknande och skadar den svårt? Eller hade du tänkt ha den lös i boxen eller i en bur, mer på en "hylla" i noshöjd för hästen?

varför man skaffar kanin i boxen svarar du väl eg. på själv, som sällskap och för att hästen kanske tycker det är trevligt.

jag skulle personligen ALDRIG ha en kanin i samma box som en häst, för som Angely skrev, detär väldigt stor risk att kaninen kommer i kläm på ett eller annat sätt, antagligen utan "mening" och det tycker jag nite är "schysst" mot kaninen. de flesta kaniner jag sett i stall som fått hälsa på eller haft sin bur så att en häst kommit nära dom har varit väldigt stressade av dom stora nyfikna hästarna, men det kanske är en vanefråga också...

skulle kaninen bli det enda sällskapet eller finns det fler hästar i stallet? om det finns fler hästkompisar ser jag INGEn anledning till att utsätta kaninen för en (förr eller senare) säker död, ha den hellre då i en separat bur där hästen inte kommer åt att "ha ihjäl" den...
ser eg. ingen anlednin även omd et skulle vara enda sällskapet till hästen. onödigt helt enkelt.

De jag känner som haft det har fått mosade kaniner förr eller senare. en kompis har en kanin som "granne" till hästen, buren är uppbyggd högt upp och utgör "väggen" av boxen på ena kortsidan - det funkar kanon. men hästen och kaninen är alltså inte på samma yta utan galler skiljer dem åt.

En kompis till mig hade en kanin i boxen det varade ca 1 vecka sen var den död.

Mina föräldrar köpte kanin som sällskap till den första hästen för att den stod ensam i stallet. Fungerade kanon bra! Kaninen gick lös i boxen (visserligen en ovanligt försiktig häst) och på morgonen kunde man se konturer av dem båda i halmen. Kaninen som i gropen som blen mellan magen och bakbenen... Vet att det är väldigt ovanligt att det funkar så bra! Slutade med att kaninen dog av hög ålder och inget annat. Men även nästa kanin som fick sitta i bur jämte boxen fungerade som jätte bra sällskap till de båda hästarna som stog i stallet då. Man märkte på dem att de kollade så att kaninen var där på kvällarna när de kom in från hagen mm.

Det är jättegulligt med en maskot i boxen, enda tills någon glömmer stänga boxdörren och kaninen rymmer, blir tagen av en hund/katt eller får benet avtrampat av hästen i boxen, det har hänt förr...

Hästar är i allmenhet så försiktigta att dom inte trampar på kaninen, och kanin skaffar man i första hand för att hästen ska ha sällskap i boxen, framförallt för hästar som står långa stunder i box.

De flesta säger ju att kaninerna blir skadade/dödade ganska lätt, de är försiktiga men kaninerna flyttar sig ganska korkat ibland och det krävs ganska lite för att skada/döda ett så litet djur...

Kan ju tillägga at en kanin med brutet bakben låter ganska ynkligt...

Jag har det, funkar jättebra.
Kaninen har ett hus att gömma sig i och där
serveras även hans mat&vatten.
Det beror på hur kaninen&hästen är,
en häst som släpptes in till min kanin då han stod i bur i boxen sparkade sönder buren. Dock var det iförsej buren han inte tålde,
kaninen hade inga men efter.
(Det var givetvis inte under min tillåtelse...)

J3O skrev:
Funderar på att skaffa kanin till min häst för skojs skull (han är så förtjust i mindre djur så jag tror att han skulle tycka om en kanin i boxen:love: )..

Men ville höra lite om det för så att jag inte gör något förhastat.. :D

mina kusiner hade kaninER i sin hästs box som sällskap och det gick jättebra.
men dom hade ett hål ut ur boxen där kaninerna hade ett eget "krypin"

Jag har jobbat på en travbana där hade dom kaniner i boxarna just för att travhäster såt inne väldigt länge. Det funkande jätte bra!! Kaninnerna hade ett eget litet hus i ena hörnet. Nu var det ganska stor boxar så dom behövde inte trängas med varann.

Hade 2 kaniner i samma box som min ponny. Först bodde dom i en bur utanför men rymde hela tiden å jag tyckte synd om dom för dom hade det så trångt, så jag släppte in dom till hästen. Där hade dom ett eget hus. Tyvärr plockade ponnyn av taket för att komma åt kaninmaten i, så jag fick bygga ett stabilare. Funkade jättebra att ha dom tillsammans. När ponnyn gick ut på morgonen fick kaninerna mat så dom kunde äta ifred hela dagen. på nätterna hade dom mat i sitt hus. Gav dom då sånt som ponnyn inte gillade typ kålrötter, gurka o tomat.
Tyvärr skulle mor å lillebror mata dom en dag å glömde stänga dörren. Rymningen var ett faktum och dom blev gårdskaniner ist. Levde fritt i 1 resp 2,5 år, sen antingen självdog dom lr så kom räven...
Ponnyn blev jättesnopen att hennes polare var borta å letade i flera veckor.
från början hade jag kaninerna för min egen skull i utebur på gräsmattan men flyttade dom till stallet på vintern o det var så dom hamnade hos hästen.

På min ponnytid hade jag kaninsällskap åt ponnyn i boxen ett tag, och det gick kanonbra, han hade haft kanin innan och visade stor hänsyn. Enda problemet var, som Carrielaine skriver, att ponnyn gjorde allt för att komma åt kaninens mat :-)

En stallkompis ville såklart prova samma sak med sin halvbodskorsning, den kaninen överlevde tre dagar :-(

Tror att det kan funka om man ger djuren en schysst inskolningsperiod och om kaninen har någonstans att gå undan, men man måste nog räkna med att det kan bli kaninmos.

CharlieBrown skrev:
På min ponnytid hade jag kaninsällskap åt ponnyn i boxen ett tag....

hette din ponny charlie brown??
kommer ihåg en sådan nämligen :)

Japp, han hette Charlie Brown, men det var länge sen (han var född -74)

/Johanna

CharlieBrown skrev:
Japp, han hette Charlie Brown, men det var länge sen (han var född -74)

/Johanna

jaha på så vis...men då var det nog inte samma. :)

vet iof inte när den kraken va född men skulle nog gissa på tio år senare :p
å han som ägde honom hette oscar

onödigt vetande haha

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar