Häst med Harhas Vad gör jag åt det ????

N

Nobbe

Har precis köpt en häst som visa sig ha haft harhas som 2 åring och blev behandlad för detta. Men nu är han halt av någon anledning och ska till Klinik på månda för en utredning.

Är det någon mer än jag som har en häst med harhas och va har ni gjort för att lindra detta med träning, behandling etc. Jag har aldrig haft detta på en häst och min veterinär misstänker att han har ont av detta.

Skulle vilja ha tips och råd :cry:

Sv: Häst med Harhas Vad gör jag åt det ????

Har precis köpt en häst som visa sig ha haft harhas som 2 åring och blev behandlad för detta. Men nu är han halt av någon anledning och ska till Klinik på månda för en utredning.

Är det någon mer än jag som har en häst med harhas och va har ni gjort för att lindra detta med träning, behandling etc. Jag har aldrig haft detta på en häst och min veterinär misstänker att han har ont av detta.

Skulle vilja ha tips och råd :cry:

Framgick inte detta i den veterinärbesiktningen som gjordes inför köpet??

Jag menar att hästen hade harhas.

Ingen nämnde detta på hans besiktning och ägaren kommer nu o säger att han har haft det som 2 åring och är idag 10 år...

picture.aspx
picture.aspx

Här är en bild på hans bakben !! Nu står han lite tokig och min veterinär sa att han även va sned i vänster bakkors

Senast ändrad av en moderator:

Han är ju bränd i haserna så hur man har missat det på en besiktning förstår jag inte.
Man kan väll bränna igen, men hur god prognås det är nu när han e 10 har jag ingen aning om.
Är inte bra på det här med harhaser. Men min vet säger att man oftast bränner i onödan, att det inte är har has, utan att det är, något annat som jag inte minns riktigt vad han sa, Men det hela handlade iaf om att det mera va skönhets fel typ, och att man då trodde att det var har has.
Är ni säkra på att det är just därifrån han har problem?

Min veterinär sa så här när hon va ut i förrgår och min hovis va ut igår !!

Veterinären:

Han har 1 - 2 gr hälta på Vänster bakben vid böjtspår men ej vid böjprov visar han ingen ting :crazy: han känndes halt när jag testa våran nya sadel i lördags när jag provred den, därför tog ja ut vettis. Hon sa även att han är sne i korset på vänster sida och sa att ant så kommer han ej att bli helt återställd eller så kommer han enbart kunna skrittridas eller gå som sällskap alternatift avliva honom. Och att ja skulle åka in till klinik för bedömning för hon va lite osäker.

Hovslagaren:

Han är jätte stel att sko på vänster bakhov samt är jätte öm i den hoven, plus att även höger bak va något bättre att sko, men tyckte även där att han borde kollas upp. Nu var de sjukhage som gällde fram te måndag...

Så Harhas innebär alltså att han kanske ej kan ridas mer eller vad ?? Tanken är att han ska skolas om till ridhäst och ska tränas 1 gång i veckan i dressyr, markarbete.... dvs bli en trevlig ridhäst... :cry: Men nu verkar allt helt hopplöst.

Detta hittade jag om harhas skrivet av en vet.

Harhas är benämningen på en konturstörning på hasen. Den syns som en utbuktning strax under hasspetsen.

I de allra flesta fallen är den orsakad av en inflammerad slemsäck i underkant av hasleden. Slemsäckar är vätskefyllda "glidlager", som senorna löper i kring lederna. De håller också ut senorna ifrån skelettdelarna.

I enstaka fall kan en harhas härröra ifrån gaffelbandsfästet, som sitter i samma region.

Och i undantagsfall kan den bero på att hästindividen har så stora griffelbenshuvud, att de påverkar hasens kontur. Men den typen av harhas besvärar inte hästen.

Den absolut vanligaste typen av harhas är alltså en slemsäcksinflammation. Sådana drabbar för det mesta unghästar och är vanligtvis en följd av överansträngning. Lindrig hälta och konturförändring vid hasspetsen är synliga tecken.

En gammal beprövad behandlingsmetod är att punktbränna direkt i huden över det inflammerade stället. På så vis ökas blodcirkulationen i området och därigenom påskyndas läkningen. Metoden är lite omdiskuterad och själv vill jag nog förorda lokal cortisonbehandling. Men jag utför fortfarande bränning med glödande stål. Givetvis efter att ha lokalbedövat hästen. Nils Ronéus, vet"

Men varför säger då min veterinär att han kanske aldrig mer kan ridas eller bara användas som skritthäst i mellan... :crazy:

Och det där är skrivet av en RIKTIGT bra veterinär.
Inflamerade slemmsäckar va det min vet pratade om. Och att harhas inte alltid behöver vara det det ser ut att vara.

Om din veterinär inte kan se att din häst är bränd... Du ser det på dina bilder, prickarna under hasen. Det kan inte ha missats på besiktningen.

Kan det vara ett gaffelband som är skadat?

Ja vi får ju vänta åå se nu då, för på månda ska vi till Klinik och kolla upp honom och hoppas att dom kommer med ett bra besked... suck det är inge roligt alls detta och sen när man aldrig vet 100 va de kan vara heller,

Nä ovissheten är alltid värst.
Hoppas det går bra nu.

Ja du säg det, vi vet ingen ting, jag trodde jag skulle få ett bra svar av vettis men hon bad mig ta honom till klinik för att få en utredning o orsak till hans hälta, ägaren vill inget säga heller, ja försöker men det går inge bra. Dom säger att han är fullt frisk.

Sen undrar vettis hur en häst kan bli halt i en grusad rasthage som hästarna går 1 och 1 i typ... de kunde hon heller inte begripa hur det skulle gå till i sådant fall.... sen har jag inte ridit pgr av att ja inte har haft en sadel. Utan 1a gången va ju i lördas och sen har vi bara vart ute o gott o longerat o sååå

Lovar att berätta hur det gick på månda sen !!! Men alltså det här med harhas, kan de ge problem vid ridning tex ???

Vad jag har hört så ska det kunna fungera. Har en två åring som är bränd och min vet säger iaf att "då är ju problemet löst" Så han menar att det inte ska bli problem.
Jag var mycket skeptisk till denna hästen just pga det. Men man får chansa ibland.
Därför jag trycker på att det kan vara något annat, men att man "skyller" på hasen.
Men nu ska du ju till klinik och där borde de ju hitta något. Om det är något.

Ja vi får hoppas på det bästa i alla fall

picture.aspx

Så här ser han ut !!! :grin:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
466
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31