häst med dåligt självförtroende

skjona

Trådstartare
Flickan har en B-ponny som hon rider dagligen.Hästen kommer ursprungligen från en ridskola och vi har haft henne sen i våras.
I söndags var hon på hoppträning och instruktören där tyckte att hästen hade dåligt självförtroende och hon är onekligen lite osäker....
Hon älskar att hoppa och är duktig på det ,men ibland vägrar hon trots bjudning för att hon i sista stund liksom inte vet riktigt om hon gör rätt.Dessutom är hon lite okoncentrerad och måste kolla vad som händer runt ikring henne och att kompisarna är kvar m.m.
Är det någon som har lite tips på hur vi kan hjälpa henne och stärka hennes självtillit?

Sv: häst med dåligt självförtroende

Hoppa ganska lågt till att börja med, så lågt att det går att hoppa stillastående.

Ja, det gör vi,nästan bara kryss....Cavaletti går jättefint.Flickan gör rätt tycker jag -driver på och tvekar inte själv.
Ska man stanna framför hindret och tvinga henne över från stillasrtående om hon vägrar?

Löshoppa! De allra flesta hästar tycker det är hur kul som helst. Då lär hon sig att själv bedömma avstånd till hindret och anpassa galoppen så hon kan hoppa av rätt. Det är inte lätt för ett barn som är litet nog för B-ponny att klara av att både styra, driva och taxera :) Om hästen får upp lite mer rutin genom löshoppning kanska hon lär sig lita mer till sitt eget omdöme

Ah!Det har jag inte tänkt på .Tack för tipset,löshoppning ska det bli.
:)

Håller med anne1 löshoppning är kanon!
Men annars om det inte funkar så håll er till cavaletti ett tag och sätt upp två hinderstöd vid sista bommen bara för att de ska stå där, höj det sedan lite i taget om det så bara kanske är att det blir ett "hinder" på 10 el. 20 cm högt.
Lycka till!

Visst kan löshoppning vara jättebra, men den kan också väldigt lätt att "förstöra" en häst..en osäker häst som drivs på att hoppa på egen hand, om än så små hinder, kan bli ännu mer osäker och stressad vid hoppmoment. Men så länge man har koll på vad man gör, varför man gör det och vad hästen klarar så kan det vara ett mkt bra alternativ för precis som anne säger tycker många pållar att det är superkul.

/Fia med varningens finger

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 612
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama