Häst+kossor och kalvar=?

M

marien

Är det något man bör tänka på om man ska släppa ihop en häst (sto) med kor och kalvar?

Sv: Häst+kossor och kalvar=?

Se till att inget djur har horn!!! Kan bli hemska och dödliga skador av horn! Kolla även staketet! Ingen taggtråd och inte för lågt! Sedan kan det vara bra om hästen och korna kan gå i angränsande hagar och speja lite på varandra någon dag eller så... Oftast funkar hästar och nötboskap bra! Ffa hästar och ungdjur brukar ha trevligt utbyte av varandra :)

Jag frågade min vet ang detta för något år sedan, han svarade: Ja, dom kan stångas! Annars var det inget konstigt. Oftast är hästarna "tuffare" mot korna och kan jaga dem lite.

Beroende på hästen så kan det finnas en risk för kalvarna. Vissa hästar tycker det är jättekul att jaga korna och kalvarna. Det har hänt mer än en gång att kalvar inte har klarat av den vilda leken och stressats ihjäl.
Själv har mina kor (highland med stoora horn) ihop med mina hästar sedan 12 år tillbaka. Ingen har blivit skadad av några horn. Men en del hästar har inte kunnat gå med korna utan att jaga dem genom staketet. Trots att de går i stora hagar året runt. Speciellt unghingstar brukar tycka att det är det roligaste som finns att springa efter korna.

Beroende på hästen så kan det finnas en risk för kalvarna. Vissa hästar tycker det är jättekul att jaga korna och kalvarna. Det har hänt mer än en gång att kalvar inte har klarat av den vilda leken och stressats ihjäl.

:bow: Instämmer! Har sjäv haft en häst som jag försökte släppa på bete med våra kvigor, men han jagade dom som tokig, så det betessläppet varade i en timme endast! :crazy:

Kicki :)

efter att ha läst de tidigare så måste jag säga att om dom inte jagar varandra så tycker jag iaf att det bör vara mer än en häst med alla korna...ok det e ju iaf lite sällskap med kor, men ändå...så dumma är dom inte...:crazy:

Speciellt unghingstar brukar tycka att det är det roligaste som finns att springa efter korna.

Ja men det här är ju ett sto och hade det varit mitt sto är jag säker på att hon hade blivit extramamma till alla kalvarna!

Tack alla som svarat. Stoet i fråga är 22 år gammal och kan inte gå med valackerna i stallet och har gått granne med kossorna ett tag så dom "känner" ju nästan varandra. Ska nog försöka!!

Marie

ja det brukar väl inte bara några problem om hästen är ko-van.
Våra hästar delar sommarbete med 4 Highland Cattle, två gamla kossor, 1 yngre och en tjurkalv. Inga problem alls. De rör inte varandra. I och för sig tycks de flesta kor, oavsett kön och ålder, älska min ponny.. Ser rätt skoj ut när de går på led bakom honom i hagen :rofl:

ja det brukar väl inte bara några problem om hästen är ko-van.
Våra hästar delar sommarbete med 4 Highland Cattle, två gamla kossor, 1 yngre och en tjurkalv. Inga problem alls. De rör inte varandra. I och för sig tycks de flesta kor, oavsett kön och ålder, älska min ponny.. Ser rätt skoj ut när de går på led bakom honom i hagen :rofl:

I mitt fall var det ett problem trots mångårig vana av nötkreatur. Han trivdes när dom gick på var sin sida om stängslet men så fort dom kom tillsammans blev det kaos. Så för "nötternas" skull bör man vara beredd på att snabbt vinscha in pållen.

Ja, det där med stångas behöver du säkert inte tänka på. Det är hästarna som är elaka mot korna.

Mitt sto försöker köra m kvigorna på andra sidan staketet! Ser kul ut när hon rusar mot dom m öronen bakåt och dom står på andra sidan tråden och tittar på henne! :rofl:

min första häst gick med två tjurkalvar ett helt år.. Va rätt roligt att se, för när jag va ute och red så stod dom och råmade och saknade min häst. Riktigt gulligt..:)

Ja, det där med stångas behöver du säkert inte tänka på. Det är hästarna som är elaka mot korna.

Var det där svaret till mig?? Skrev att det var min häst som jagade våra kvigor, inte tvärtom!

Vi har i väldigt många år haft växel/sambete mellan kor och hästar.
Har aldrig haft problem med att korna skulle skada hästarna, däremot har vi iår(för första året någonsin) en ettårig hingstunge som jagar ur korna ur hagen:angel::mad:

MEN givetvis så handlar det här om enorma beteshagar, där varje ras kan gå för sig själv om dom vill.Men ofta händer det att man hittar två-tre unghingstar liggande mitt i flocken av kossor...

Det enda "problem" som vi egentligen har haft var med vår gamla C-ponny som tyvärr ej blev dräktig själv någongång-hon snodde kalövar från kossorna och hade dom som sina föl...och var klok nog att gå ner med jämna mellanrum till kon för att bebisen skulle få di, sedan puttade hon mjukt upp sitt "föl" till deras viloplats i hagen!
Hur söt som helst:love:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
819
Senast: Breaktown
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar