häst jagar hund

lis1e

Trådstartare
vet inte om jag lägger tråden rätt, annars flyttar väl någon den! ;)

ena pållan i hagen (tosan) står och betar. får syn på hunden hugin som går in med mig i hagen. hon börjar småtrava mot honom, han börjar galoppera i en vid cirkel, hästen är en dryg meter efter. full fräs. så kan dom hålla på hur länge som helst tills hunden springer ut under staketet med en ragg som heter duga och först då börjar han skälla som en tok medans hästen blåser upp sig och ser allmänt stöddig ut.

min fråga är: varför gör dom så här? tycker tosan att hugin inkräktar på deras område? leker dom eller vad? det ser ju skitskoj ut, men det kan hända olyckor...

gör era hundar och hästar så någon gång?

Sv: häst jagar hund

min gamla hingst avskyr allt som inte skall vara i hans hage, det är fåglar, hundar, katter.....hästen tycker INTE att dom är skoj, däremot så finns det hundar o fåglar som älskar att reta gallfeber på honom....man ska nog försöka se till att hundarna inte är i hagen för en vacker dag hinner dom inte undan.....

I förra stallet hade vi två STALLkatter. De kunde vara i hagen utan problem, hästarna brydde sej inte. Sen kom grannens katt in i hagen en dag , min häst blir skitgrinig och jagar ut katten med sänkt huvud och öronen bakåt, katten fick skynda sej!!
Men de andra katterna har alltid gått bra!

Min fd häst ville LEKA med hundar. Han små naffsade på kompisens hund och skulle smälla till honom med frambenet, med öronen glatt ståendes och buuuuus i blicken.... :p

Har en liten shettisfröken som är världens snällaste goaste häst, med folk och andra hästar, men hon hatar djur... Katter hundar, höns, får you name it. Kommer dom inom räckhåll för hennes hovar så ligger dom risigt till.. Hon har hoppat ihjäl ett antal hönor, sparkat och bitit får (som rymt och kommit in i hästhagen) Så alla hästar gillar inte andra djur och vissa gillar en del och vissa gillar alla.. :smirk:

Tycker att det är ganska vanlitg att hästar jagar hundar. Framförallt små hästar - shettisar är oftast mest närgågna och modiga enl min erfarenhet. De andra hänger sen gärna på. :angel:

Sist följde min systers vove med mig in i sommarhagen då jag skulle leta efter en tappad sko. Vi lekte o busade medan hästarna betade för sig själva. Dock följde de oss lite smått, trots att de hade mularna i backen hela tiden. När vi kommer runt hörnet på kullen för att gå tillbaka, och passerar hästarna på kanske en 50m avstånd så börjar lillponnyn klampa mot oss. Han övergår i trav och den stora flockledaren följer hans exempel. De hade glada öron men kroppsspråket sa att de tänkte(iaf den lilla) nocka hunden i backen om hon inte sprang därifrån fortare än kvickt. Som tur är såg jag det och signalerade tydligt att de skulle hålla sig undan, vilket de då gjorde. Men de följde oss hela vägen till grinden - på, ett från mig, tillåtet avstånd.

Ingen av hästarna ogillar hundar, de finns ofta hundar på gården och det är fullt accepterade. Men i hagen är det skillnad. Jag vet inte om det är nyfikenhet, de kan uppföra sig på liknande sätt när en ny häst släpps in till dem. Jag tror att de vill få kontroll på situationen precis som då.

Min kuse är dock väldigt förälskad i alla djur och jagar de oavsett vart han är. Men lugnt och fint i skritt, och endast för att få nosa, putta och smaka lite på dem. Det kan bli riktigt jobbigt när andras hundar är med på ridturerna.. Han följer dem hur som helst på vägen och ibland trllar han nästan ner i dikena. Därav känner han alla katter och hundar så väl att han inte behöver jaga dem i hagen, han vet redan vart han har dem. ;)

Senast ändrad:

I vårt stall har vi en häst som blev jagad av en hund när hon var yngre har jag för mig, och hon HATAR hundar. Hon kan stå och se jättesnäll ut, tills rätta ögonblicket kommer då hon hugger/slår till.
Katter däremot bryr dom sig inte i.

Min pålle älskar dom flesta djuren, men han kan bli en aning närgången på dom...

Min pålla älskar alla små djur och hon ska bara snusa lite försiktigt på dom och kommer det in en hund i hagen så står hon still och låter hunden hälsa först. Om sedan hunden börjar svansa mellan benen på henne så står hon bara och tittar på den. Det är bara mej hon jagar med strukna öron i hagen, måste ju hålla husse på plats så han inte tar över ledarskapet. :devil:

Här jagar min en fågel ( ser ni det?)
NutteJagarFagel1.jpg

2005_07_18_ana.jpg

Min shettis och stallkatten har levt med varandra i 6 år och är är oftast totalt ointresserade av varandra. Men om stallkatten kommer in i hästhagen så blir inte shettisen nådig utan jagar katten ut ur hagen på en gång. Det verkar som om hon vill säga till att hagen är hennes och katten får se till att hålla sig utanför. Det roliga är att den stora ponnyn bryr sig inte det minsta i vad dessa två håller på med.

Min gamla schäfer roade sig och ett antal hingstar dagligen - de turades om att jaga varandra. Dock var en av dom inte så roade och han sög hunden i nackskinnet och kastade iväg honom - allt i full fart. Hunden rullade några varv och fortsatte "leken" - på andra sidan staketet.
Många av dom sparkade mot honom men alltid med bra marginal - helt klart gillade dom att rejsa av sig. När dom lessnade och inte sprang mer la ha sig att vila till nästa byte.
Däremot gick han bara på ston en gång - maken till snopen, ynklig hund, ingen varning från märren, han gjorde sitt kom igen o spring dåutfall och fick en klockren bakhov i sidan.

Är du inte rädd om hunden?? Har sett en hund bli ihjälsparkad i en hage! Skulle aldrig tillåta att min hund sprang i hagen och jagade el jagas.
/M

miamiamia skrev:
Är du inte rädd om hunden?? Har sett en hund bli ihjälsparkad i en hage! Skulle aldrig tillåta att min hund sprang i hagen och jagade el jagas.
/M

problemet med min hund är att han är så ettrig att han behövt en känga för att fatta att han inte ska jaga hästarna!

jag hade en hund som inte orkade låta bli att vara i hagen periodvis...han fick sig ett par kängor och det slutade med att han fick epilepsi och vi fick ta bort honom när han var 2 år...

martha skrev:
jag hade en hund som inte orkade låta bli att vara i hagen periodvis...han fick sig ett par kängor och det slutade med att han fick epilepsi och vi fick ta bort honom när han var 2 år...

det behöver ju inte vara kängorna som gjorde att han fick epilepsi!

nej, men har man fått två ordentliga sparkar i huvudet så ligger det nära till hands....dessutom var han kontraherad i både nack o ryggkotor....

jo men jag menar givetvis inte att min hund ska få _ordentliga_ sparkar, utan att han hade behövt att få lära sig att hästar är farliga. en liten touch hade varit lagom..
farsans gamla häst blev trött på en hund som sprang och skällde precis hela tiden. han sparkade till hunden så den tuppade av i 5-10 minuter. den var fullkomligt normal sedan..

Min förra häst älskade att skrämma livet ur smådju, såsom katter och hundar :crazy: :rofl:
Var det en katt i hagen så jagade han den, men det var nödvändigtvis inte ut ur hagen han jagade den.
Har också fått bekräftat för mig att han jagade förra ägarens hund när han var föl. :angel:
Dessutom gjorde han ilskna utfall mot smådjur som råkade befinna sig i stallet när han var där. En stackars hund blev så rädd att den inte vågade gå in i stallet mer sen :p

Sen brukade en av stallkatterna hoppa upp på hästens rygg och lägga sig där för att sova. Då blev Zappa allt lite butter, för då kunde han ju inte jaga bort katten. :p

Ganska svårt att få hästarna att förstå att det skall vara en lätt smäll!? Jag skulle aldrig chansa. Man får ju se till att hunden lyder när man ropar på den!
/M

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Övr. Hund Vi har 2 hoffar, tik 2år o hane 5år. Har tidigare haft hästarna inackorderade men sen i februari på egen gård. Ingen av hundarna har...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag bor ute på landet i ett eget hus utmed en stor väg där folk går titt som tätt. Grannarna bor några hundra meter ifrån mej och dom...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 678
Senast: Satis
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar