Häst går runt och runt vid sen utsläpp

M

moontje

Hej, jag har ett problem med min ponny.
Jag har haft min ponny i 3 - 4 år, hon stog ensam och har alltid varit rätt noga med vart hon skiter, det skulle alltid vara i samma hörn.
För ett halv år sen fick jag min andra häst, så vi bytte stall så att dom kunde stå tillsammans, men jag märkte att min häst började gå runt och runt och runt vid sen utsläpp (efter 07:00 - 07 -30), så gjorde hon i början också ibland, men hon var mer noga med vart hon gick, nu malar hon skiten och 'fördelar' det över hela stallet. Brukar få stå i en timme och 'mocka' , och oftast slänger jag bort hälften av allt halm för att det ser vidrigt ut.Så nu är min fråga; Hur kan jag få henne att sluta med det (förrutom att gå upp tidigare såklart) ?
Brukar gå upp cirka halv 9 på helger.
Snälla hjälp!

Sv: Häst går runt och runt vid sen utsläpp

har hon mat?
Annars förespråkar hjag mkt utevistelse så jag skulle pallra mig upp o släppa ut dem tidigt även på helger.

Får hästarna frukost i samband med utsläpp eller får dom det tidigare? Är nog svårt att få henne att sluta med detta eftersom hon inte gillar ändringen av rutiner.

Man kan ju gå upp tidigt på helgen och sen krypa ner i sängen igen

Så gör jag också. Går alltid upp kl 6 oavsett helg eller vardag och släpper ut och fodrar. Hästen vet ju inte att den kan ta sovmorgon. ;)

På helgen går jag och lägger mig igen och kan sova vidar några timmar.

Till TS: Eftersom din häst verkar må bäst av rutiner och lugn och ro ska du nog lyssna på din häst. Ge den frukost samma tid på morgonen oavsett helg eller vardag.

Det är så att hon nu har börjat med detta även om hon släpps ut klockan 7.. hon går aldrig ut tidigare än 7 men ändå går hon runt och runt.. Har försökt med att hänga ett täcke framför fönstret så att hon inte skulle märka när det blev ljust, men det funkade bara 1 dag, sen kom hon på mig... :p

Eftersom jag har ett eget stall så är det alltså ingen annan som kommer i stallet. Så hon får aldrig mat innan hon är ute.

Har även försökt med att lägga ner extra mat åt henne men har inte heller funkat.

Finns det verkligen ingen annan lösning än att gå upp tidigt? :crazy:

Aja, tack för era svar :laugh:
//Moontje

Att ha häst innebär att man får ge upp vissa saker, så som sovmorgon :cool:

Skulle råda hästägare med den inställningen att börja med frimärken eller akvariefiskar istället. Herregud, din häst talar tydligt om för dig att hon inte mår bra av att stå inne för länge, men du vill inte lämna värmen under ditt sköna täcke?

Jag hade först en häst som hade sällskap av ett får och en get... Då spelade det ingen roll om jag släppte ut honom kl 4 på morgonen lr om jag gjorde det kl 9 på morgonen han var alltid nyvaken när man komme in i stallet.
Nu när jag har fler hästar så är det mkt viktigare med rutiner.. Släpper alltid ut dom samma tid varje morgon, annars blir dom oroliga och en av dom vill sparka.
Så ställ väckarn lite tidigare och tänk på vilken otrolig tur du har som har hästar som du får gå ut och gosa me på morgon ;) Det är inte alla som har den turen ;)

Japp. Som jag ser det får du nog pallra dej upp tidigare på helgerna.
Men hav förtröstan, det blir ju ljusare å ljusare å då är det mycket lättare att gå upp.

Gör du det bara till en vana nu så håller det nog i sej till hösten å vintern.

LYCKA TILL!! :banana:

Tycker sån inställning är så tråkig. Har man häst måste man ge upp mycket av bekvämligheten också, hästar bryr sej inte om att det är helg. Vissa hästar är noga med rutiner för att inte bli nervösa och du verkar ha en sådan häst och det är bara att acceptera det och gå upp på morgonen.

Eller ev. skaffa ett lösdrift så kanske det inte är lika noga med morgonen på de sättet och du kan få din sovmorgon.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama