häst försyldning

E

Eiche

Hej hej, jag har lite frågor om förysldning =)

hur blir hästen förysld?

hur märker man det? Förrutom att den hostar å rinner i näsan

Finns de nå sätt å "bota" eller väntar man bara ut det till symptonen försvunnit?

Trappar ni ner på ridningen? eller "fortsätter som vanligt" ?

tack för svar :cool:

Sv: häst försyldning

Hej!

Om man misstänker att hästen är förkyld för att den snorar eller hostar eller är allmänt hängig så ska man ta tempen på den. Om hästen har mycket feber så ska man ringa till veterinären, så får hon bestämma om hon ska behöver komma ut och titta på hästen.

Om hästen bara har lite feber kan man vänta ett par dagar med att ringa till veterinären, om det inte går över får man göra det. Eller om hästen är väldigt snorig och hostig, för då kan den behöva slemlösande medicin.

Hästen ska vila helt tills den har varit feberfri ett par dagar, och ta det lugnt tills den har slutat snora och hosta. Om hästen verkar förkyld är det också viktigt att tänka på att inte sprida smittan genom att låta den komma i närheten av hästar från andra stall, elelr gå till andra stall med samma kläder som man haft när man skötte den hästen. I alla fall tills man vet säkert att det inte är kvarka elelr hästinfluensa elelr något annat otäckt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar