Häst-förkylning.

S

SuperSpringBoy

Hej.
Min häst har börjat snora ur höger näsborre. Slemhinnorna är laxrosa så vitt jag kan se så det är inte irriterat. Det är som vanligt snor som kommer ut ur näsborren. Han går ute nu på nätterna nu när det är så varmt och fint väder.
Frågan är, ska jag avvakta (han har bara haft det i två dagar), ska jag ringa till en veterinär och rådgöra eller är det så att det går över av sig själv?
Ska jag även ta in honom på nätterna eller räcker det om jag lägger på honom ett täcke ute? Kan det inte vara så att det blir irriterat om han kommer in i dammet och så? :confused:

Sv: Häst-förkylning.

om det varit min häst så hade jag tempat morgon och kväll, är det ingen feber (då hade jag pratat med vet) och inget regn (då känns ju ett regntäcke lämpligt) hade jag av vaktat och låtit hästen vila några dagar, ev. skrittat en runda/dag. sitter det i längre (än en vecka eller 2 utan förhöjd temp)så hade jag ändå tagit en vet. kontakt.

Snor från bara en näsborre ska man vara lite vaksam på. Vid en förkylning eller allergi är näsflödet alltid bilateralt, dvs snor kommer från båda näsborrarna. Risken är att det sitter en inflammation i den sidans näshåla, t ex pga främmande kropp eller tumör (sällsynt), eller så har hästen en bihåleinflammation t ex. Avvakta några dagar och se om det avtar eller börjar rinna från den andra näsborren också. Annars tycker jag att du ska kontakta klinik för undersökning.

okej, ska köpa batterier till termometern imorgon så ska jag börja tempa. Snorningen har gått ner nu på kvällsssidan om man jämför med idag och igår. :)

Jag skulle börja med att ta tempen och se så allt är ok. Tycker du att det är onormalt för din häst att snora så skall du vara uppmärksam, kolla blick och se om han/hon ser slö eller hängig ut. Du kan lägga på ett täcke på natten det skulle jag ha gjort. Men avvakta några dagar till innan du ringer veterinären men ansträng han inte under tiden. Hoppas det blir bättre. //Johanna

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka