Häst eller Ponny ??

stormarn99

Trådstartare
Heej !
Jag är 170 cm lång och väger ca 55-60 kilo. Och jag ska kanske skaffa häst. Men jag undrar om jag ska maxad d-ponny eller stor häst mellan 155-160. Vad tror ni är bäst ??
Tacksam för svar.. :)
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Det beror väl helt på om du ska tävlingsrida eller bara lufsa runt i skogen:bump:
Ska du tävla är det nog bäst med storhäst, du är ju ganska lång:) Ska du däremot lufsa i skogen så kvittar det nog, men tar du en D-ponny ska den nog vara av den kraftigare/grövre modellen. Det är ju inte så kul att "vika upp benen" för att kunna skänkla;)
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Hej,jag är jätte tacksam för ditt svar ! Jag har tävlat med b-ponny och d- ponny för några år sen ! Men nu tänkte jag börja tävla lite igen !
Ska nog börja kika på lite stor hästar :) Tack !
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Det beror väl helt på om du ska tävlingsrida eller bara lufsa runt i skogen:bump:
Ska du tävla är det nog bäst med storhäst, du är ju ganska lång:) Ska du däremot lufsa i skogen så kvittar det nog, men tar du en D-ponny ska den nog vara av den kraftigare/grövre modellen. Det är ju inte så kul att "vika upp benen" för att kunna skänkla;)

Nja. Det går faktiskt att tävla på ponny också. Jag är 168 cm och väger 57-60kg. Jag har en maxad c-ponny och har nyss köpt en liten d-ponny. Jag är mycket ambitiös i min ridning och dessa ponnier kommer att tävlas av mig själv:). Den jag haft längre lyckades tyvärr bli sjuk i våras så vi ha hittills bara hunnit med två klubbtävlingar varav vi vunnit båda gångerna. Ena starten på 70% i L:B1 (ponnyn är bara fem år och var då riden, i ett halvår), Så klart det går att satsa på sin ridning med ponny. Tycker TS kan skaffa precis vad hon vill ha!

Jag och c-ponnyn:
582062_3909429866108_1213466032_n.jpg
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Så fint ekipage ! :) Ska kanske kolla på lite d-ponnysar med :) Det är hoppning jag är mest intresserad av :)
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Det beror väl på hur gammal du är? Det är väl alltid kul att tävla ponny om man har ponnyåldern!:)
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Då tycker jag du ska leta en grövre ponny! Gemenskapen när man tävlar är rolig och du har ju många år kvar som ponnyryttare, om du nu inte har långa föräldrar som du brås på! Dottern är 15 år, ca 167 cm och har en maxad cponny som hon kan tävla hela ponnytiden, dock dressyr.
dsc_0025_50159f04ddf2b32fc100002e.jpg
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Ponny:)!
Passa på! Tror dessutom att om man ska tävla att det blir roligare och mer okomplicerat att komma ut bland ponnyekipage!

Sitter lite i samma situation och letar ponny till mina barn, 12 åringen är närmre 170 och lite kraftigare i kroppen så det är inte heeelt lätt.

Storhäst finns ju att rida ändå iom med min och som tur är är ju 12-åringen mer dressyrinriktad och fjortisen som är lite kortare och mindre den som gillar hopp.
( Tänker att ofta ser det rätt ok ut med en grövre ponny om man får den att bära sig väl i dressyren trots längre ryttare..)

Vi funderade lite på "liten storhäst" också men nja, hoppas nu kunna få fyra fem ponnyår innan det blir dags för stor just för att det ska vara skojigt att komma ut..
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Jag tycker definitivt häst! Speciellt eftersom du vill hoppa. Det blir inte bra om man är för lång och du kommer bara störa hästen. Och en ponny kommer du växa ifrån snabbt. Och då kommer hjärtesorgen med att behöva sälja och skaffa annan häst. Du är ju ganska lång och blir ju bara längre.
 
Sv: Häst eller Ponny ??

Jag är 13 år.. Men har ridit i 6-7 år !:)

Satsa du på en D-ponny. Varken längden eller vikten är ett problem. Som jag uppfattat det är det inom den klassiska ridningen rätt viktigt att hålla sig kvar i ponnyklasserna så länge det går. Jag är westernryttare, är 174 cm lång och bra mycket tyngre + tyngre utrustning, och rider hästar på 148 cm upp till 160 cm. Vill inte ha högre hästar alls ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp