häst dog av vad?

Leansman

Trådstartare
Kommer antagligen bli lite flummigt inlägg då detta är ett (för mig?) väldigt konstigt fall.

En 13 årig shettis fick tidigt i söndags avlivas då den lördag kväll blev akut dålig. Stallägaren hittade honom i hagen och märkte att han betedde sig väldigt konstigt. Ringde ut veterinär som konstaterade att hästen var blind, hade knappt någon balans, andades onormalt snabbt, svettig och ingen matlust. Snabbt till sjukhuset med honom där han under natten bara blev sämre. Hade jättedåliga levervärden och jättelågt blodvärde.

Vi väntar på svar på olika prov de tog.

Vi har funderat fram och tillbaka vad han kan ha drabbats av. Fästingsjukdom, blodmask, dålig lever sen innan, förgiftning? Det konstiga är att han inte hade feber om det skulle varit förgiftning. Alla veterinärer som är inblandade är lika förvirrade som vi är.

Han har ca 2-3 månader innan tappat i vikt och varit ful i pälsen (mask?). Jag och flera andra i stallet har märkt att han även har undvikit flocken och varit "tom" i blicken.

Är det någon som har varit med om något liknande?

Senast ändrad:
Sv: häst dog av vad?

Biten av huggorm kanske? Om han redan var "dålig" innan och hade nedsatt immunförsvar kan kanske ett huggormsbett ge den sista "skjutsen" för att det ska ha gått riktigt illa?
Annars låter det som en fästingsjukdom kombinerat med något annat kanske?

har också funderat på huggorm, men under alla de år vi har haft hästar där har inte någon sett någon slags orm..

har också funderat på om det kan vara flera saker som han till slut inte klarade av att kämpa mot. blodmask går ju på de inre organen till slut. och av fästingsjukdom kan dom väll få hjärninflammation?

Ätit stånds i hagen? Kan tydligen ta flera månader innan förgiftningen visar sig.

Stånds ger förgiftningssymptom som liknar korsörtsförgiftning. Svår förstoppning, ibland (blodig) diarré, buksmärtor, svag och snabb puls, ataxi, aptitförlust, konvulsioner, fotosensibilitet och förlamning.
De första symptomen kan uppträda flera dagar eller veckor (månader) efter det första intaget. I början ser djuren utmärglade ut, därefter får de en vacklande gång och ger intryck av att vara halvblinda eller likgiltiga för hur de går. I senare stadier kan förgiftade djur vara mycket lättretliga och anfalla.
Både akut och kronisk förgiftning verkar förekomma.

Senast ändrad:

Shetlandskusk:
Det är lätt att vara efterklok. Då det inte var min häst kunde jag inte göra mer än påpeka för ägaren att något var fel. Men det jag undrade är om någon varit med om något liknande, inte vad vi borde ha gjort.

Glimm:
Stånds finns det inte i den hagen, men vi har hittat korsört så antagligen är det de han har fått i sig..

Ägaren valde att tacka nej till att obducera då det skulle bli alldeles för dyrt.

Vad jag kunde hitta så tycker jag inte symtomen hästen fick stämmer in riktigt på mjöldryga. Det som stämmer bäst än så länge är korsört.

Jag hade, för några år sedan, en tacka (ett får, alltså) som hade liknad symptom. Det mest framträdande var att hon verkade vara blind.
Jag minns inte detaljerna längre, men veterinären misstänkte listeria och tackan fick behandling mot det. Hon blev helt återställd.

Bara som ett uppslag att läsa vidare om...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 882
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 019
Senast: Egonson_
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: bapro
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka