Häst blir hysterisk med föl

LoveHorses44

Trådstartare
Häromdagen var jag ute och red på vägen. Det var en hage på vänster sida. Jag bara satt och red som vanligt och sen tvärstannade Polly och stirrade på hagen. Då såg jag två ston med var sitt föl (kanske var 1-2 veckor). Polly blev ivrig och vill genast gå fram och hälsa på hästarna som stod lite längre in i hagen. Hon höjde halsen och andades snabbt. Hon travade fram till stängslet och hästarna i hagen galopperade fram. Jag försökte svänga bort henne men hon lyssnade inte. Hon skulle bestämt hälsa på de där hästarna och särskilt fölen. Hon gnäggade jättemycket. Jag visste inte vad jag skulle göra för Polly var helt hysterisk. Så jag hoppade av och ledde bort henne. Hon började trava med mig men jag blev arg och stannade henne. Vanligtvis brukar hon vara lite seg men då blev hon jättepigg och sprallig. Hur skulle ni gjort i en sådan här situation? Observera att jag är bara är 12 år så ni behöver inte säga att jag gjorde helt fel och inte borde hålla på med hästar.:meh:

Häromdagen var jag ute och red på vägen. Det var en hage på vänster sida. Jag bara satt och red som vanligt och sen tvärstannade Polly och stirrade på hagen. Då såg jag två ston med var sitt föl (kanske var 1-2 veckor). Polly blev ivrig och vill genast gå fram och hälsa på hästarna som stod lite längre in i hagen. Hon höjde halsen och andades snabbt. Hon travade fram till stängslet och hästarna i hagen galopperade fram. Jag försökte svänga bort henne men hon lyssnade inte. Hon skulle bestämt hälsa på de där hästarna och särskilt fölen. Hon gnäggade jättemycket. Jag visste inte vad jag skulle göra för Polly var helt hysterisk. Så jag hoppade av och ledde bort henne. Hon började trava med mig men jag blev arg och stannade henne. Vanligtvis brukar hon vara lite seg men då blev hon jättepigg och sprallig. Hur skulle ni gjort i en sådan här situation? Observera att jag är bara är 12 år så ni behöver inte säga att jag gjorde helt fel och inte borde hålla på med hästar.:meh:
Du gjorde helt rätt som hoppade av och ledde iväg henne när hon inte ville lyssna på dig. Bra att du inte lät henne hälsa, det är lätt att det kan ske olyckor om de hälsar över stängsel och man riskerar att sprida smittor. :up:

Det är jättvanligt att hästar reagerar på föl, särskilt ston. Brukar vara guld att använda när man ska fota sin häst, att ha en fölis i närheten.:)
Inget att bry sig om, bara ta sig därifrån.

Min gamle valack blir hysterisk när fölet i hagen vid sidan om går in för då kan han ju inte ha koll på det :nailbiting::laugh:

Det är fullt normalt att hästar blir lite till sig när dom ser små söta fölisar.
Kan man inte rå på hästen/ponnyn från ryggen så är det ju bättre att sitta av och leda den därifrån.

Nästa gång du ska rida förbi där så försök att vara mer förberedd och bestämd på att det är du som bestämmer vart ni ska gå (dvs inte fram och sniffa på fölen)

Föl är söta, det tycker alla helt enkelt!

Jag hade nog valt att hoppa av och leda förbi den hagen tills det inte är samma nyhet att fölen är där. Detta för att inte hamna i en situation där jag måste hoppa av för att hästen blir besvärlig. Det kan den börja utnyttja på andra ställen sen. Hoppar jag av innan hästen blir upphetsad så kopplar den inte samman de två händelserna på samma sätt.

Min valack hade gått med många föl genom åren när jag tänker efter. Han blev också jättenyfiken när han såg föl i nån hage, speciellt om det inte var "hans egna". Hummade och lockade både ston och föl.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama