hasgallor foder- eller växtrelaterat

T

tulda

har ett föl på 7mån och behöver lite råd om foderstat. dessvärre finns ingen analys på vårt hö men jag befarar att det inte är av bästa kvalité, tom andraskörd i vissa balar.
hon har en hel del gallor i båda haser, stundtals stel i sina gångarter. jag befarar att hon inte får tillräckligt med protein. men eftersom hon växer rejält, blir ca 170 är jag lite feg att ge henne för mycket kraftfoder (osteocondros risk?). hon får idag 6-7kg hö. ngn som kan ge tips på kraftfoder. aptiten är det inget fel så jag tror hon äter det mesta. :)
 
Det är värre om hon får för lite protein... Varför inte ta analys? Äter hon hö på fri tillgång, eller begränsas maten? Låt henne äta! Det är ytterst svårt att övergöda ett föl. Trots bra värden har jag svårt att få i min det han behöver...

Lusern och Krafft Breed ger jag utöver havre, och dessutom ganska stora mängder + klöverhö med bra värden.

Hur fölet växer har med generna att göra. "Svälter" du fölet nu så kommer den växa sen när den väl får den mat den behöver, och då kanske den är under inridning, och det är ju inte så kul att få en kraftig växtperiod då. Mata på!
 
OM pållen har både hasledsgallor och ibland blir stel i sina gångarter så skulle jag nog råda dig att ta med dig lillpålle till en klinik och röntga haserna. För det kan mycket väl vara osteochondros där redan nu! :crazy:
Jag har själv haft två unghästar med hasledsgallor - den ena är friröntgad (var aldrig stel i rörelserna) och den andra togs bort vid 10 månaders ålder pga stooora OCD-förändringar... Och han hade innan dess blivit EXTREMT stel i sina rörelser.
Det behöver inte vara så illa som det var för min lillgrabb *sällsynt*, men kolla upp det redan NU och OM något finns där så åtgärda det så snart som möjligt!

Och som Magdalena sa - peta i hästen vad kraftfoder hon behöver (men naturligtvis inte mer...), annars har hon ju inte "byggmaterial" att bygga ett starkt skelett och frisk muskulatur med!
Det är ÖVERUTFODRING som är skadlig. Att ge så det täcker BEHOVET är snarast ett KRAV... :)
 
tack för support. hö analys är dessvärre näst intill omöjligt, nackdelen med att vara inackorderad. hyresvärden köper hö allt efter tillgång och pris. kan alltså variera på de olika leveranserna.
är hon inte bättre efter julhelgen får jag ta henne till klinik (dessvärre omöjligt innan då matte har bokslut på g)
fick tips av veterinär att ge henne B-vitamin, för att mjuka upp musklerna vilket kan hjälpa de stela lederna en bit. reflektion/kommentar?
jag gav stoet så länge hon diade lusernhack. förmodar att även den lilla kan fodras med detta. hur mycket vågar man ge?
/förvirrad matte
 
jag gav stoet så länge hon diade lusernhack. förmodar att även den lilla kan fodras med detta. hur mycket vågar man ge?
Du vågar ge så mycket som du kan lyckas proppa i henne! :)
Du kan t.o.m byta ut en del av höet mot lusernhack för att få upp proteinhalten i totalfoderstaten!
För tyvärr är det ofta svårt att få i dem så mkt protein som de behöver.... Så bara pytsa i henne vad hon äter upp! :)
(kom bara ihåg att införa och öka lusernet successivt så hennes mage hänger med!)
 
en får tacke igen. den lilla fick lusernhack när jag delade på mor å dotter, fick då ca 2liter/dag men tyckte att hon fick gallor på hasorna därför tog jag väck det igen men det var då hon blev stel i sin gång. Bättre med gallor än stel gång förmodar jag??
börjar ge henne lusernhack igen i små portioner till att börja med.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 767
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Dornes
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Senast: MaritH
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp