Hårtoning

Cattis_E

Trådstartare
Hej alla!
Jag har under ganska lång tid blekt mitt mellanblonda/mörkblonda hår till ljusblont.
Nu är jag trot på det och på att slita på håret så mycket. Har en ganska bra bit utväxt nu och det vore trevligt att "tona "över" det med någon färgtoning.

Men nu till frågan, får det ens att få en färg som ser bra ut när en del är bra mycket mörkare än en annan.
Idéer?
Vill ha en färg som inte ligger jättelångt från originalfärgen och helst toning då, för att slippa samma problem igen.
Ska försöka fixa in en bild senare...

Har du tänkt tona det själv? :)

Annars skulle jag kanske rekommendera att gå till en frisör första gången för att 'tona in' och få en så jämn färg som möjligt - sedan kan man fortsätta hålla efter det hemma.

När jag blekte sönder håret och hade mörkare i botten lyckades jag inte få det särskilt snyggt på egen hand, men frisören som är väldigt duktig på färgkorrigering lyckades fixa både botten och alla ojämna nyanser. Det kanske går att gå förbi och låta en frisör kika och bolla lite idéer? Här var det bara att droppa in för snabb konsultation och köpa färg/toning. :D

Tråkigt råd, jag vet. :o

Har du tänkt tona det själv? :)

Annars skulle jag kanske rekommendera att gå till en frisör första gången för att 'tona in' och få en så jämn färg som möjligt - sedan kan man fortsätta hålla efter det hemma.

När jag blekte sönder håret och hade mörkare i botten lyckades jag inte få det särskilt snyggt på egen hand, men frisören som är väldigt duktig på färgkorrigering lyckades fixa både botten och alla ojämna nyanser. Det kanske går att gå förbi och låta en frisör kika och bolla lite idéer? Här var det bara att droppa in för snabb konsultation och köpa färg/toning. :D

Tråkigt råd, jag vet. :o
Anade att jag skulle få det rådet, men hoppas på någon här med lite erfarenhet också kanske.
Kanske tom någon som har en bild.
Visst kan man göra så och fixa själv sedan, det är såklart bäst. MEN det gäller att hitta en toning (vill inte ha permanentfärg helst) som är bra sedan.
Tycker allmänt utbudet på toning känns bra mycket tunnare än för några år sedan :o

Anade att jag skulle få det rådet, men hoppas på någon här med lite erfarenhet också kanske.
Kanske tom någon som har en bild.
Visst kan man göra så och fixa själv sedan, det är såklart bäst. MEN det gäller att hitta en toning (vill inte ha permanentfärg helst) som är bra sedan.
Tycker allmänt utbudet på toning känns bra mycket tunnare än för några år sedan :o

Förstår! Då hoppas jag någon med mer (och annan) erfarenhet kommer till undsättning. :D
Vet att min mor tonar håret med toning som hennes frisör rekommenderat henne och hon köpte den även hos frisören, men håller med om att toning är ett lite special case, det känns som att permanentfärg blir mer och mer vanligt!

Det går inte att tona utväxten ljusare. Då måste du ha en permanentfärg.

Ta något lite mörkare, men tänk på att alltför mörkt kommer att göra det blonderade riktigt mörkt.

Akta dig för toningar med stark röd färg i, de blir gärna rosaaktiga på blonderat hår (been there, done that). Det är bara att köra! En toning tvättar du ju ur, så blir det hemskt så försvinner det. Ha mycket inpackningar och balsam så går det fortare. Det är kul att leka... :)

Det går inte att tona utväxten ljusare. Då måste du ha en permanentfärg.

Ta något lite mörkare, men tänk på att alltför mörkt kommer att göra det blonderade riktigt mörkt.

Akta dig för toningar med stark röd färg i, de blir gärna rosaaktiga på blonderat hår (been there, done that). Det är bara att köra! En toning tvättar du ju ur, så blir det hemskt så försvinner det. Ha mycket inpackningar och balsam så går det fortare. Det är kul att leka... :)
Nej, det förstår jag med, men frågan är, kan man tona det ljusa (helst själv) till att stämma hyfsat med originalfärgen. Jag skrev ju I ursprungsinlägget att jag ville sluta bleka.

Jo, det är ju précis därför jag vill ha toning, för det tvättas ur.
Frågan kvarstår, hur väljer jag en färg som helst ligger nära originalfärgen, klarar att göra bade det bleak och det mörkare i samma nyans OCH hittar den att köpa.

Det är väl bara att prova?
Det brukar finnas färgkartor att jämföra med. Väljer du en nyans nära din vanliga så lär det inte ändras så mycket av toningen. Och den brukar ta bra på blekt hår. Det blir kanske inte nån perfekt övergång mellan det blekta och utväxten, men mindre synligt än innan...

Jag använde polycolor schampotoning tidigare. Låter man den sitta i länge så blir färgen nästan permanent... Och det är ganska billigt...

Om man inte vill slita på håret: Ekologisk toning :love::idea::up:
Kan både ljusa upp och mörka. Vet inte om det finns att köpa för att göra hemma dock..

Det går inte. Blekt hår måste förpigmenteras innan färgning. Svårt nog för frisörer att få bra om du har en skarp efterväxt.

Gör lite slingor, balayage eller målade blir snyggt. Då slipper du den där utväxten och det sliter mycket mindre på håret än att bleka det eftersom det är så liten del av håret som behandlas.

Nej, det förstår jag med, men frågan är, kan man tona det ljusa (helst själv) till att stämma hyfsat med originalfärgen.

Svar: ja. Resultatet beror på val av toning och verkningstid.

(Ytterligare ett bra tips: färgen blir alltid mörkare än vad färgkartan visar, så tvekar du mellan två färger, ta den ljusare). Lycka till!

Du måste leta upp en duktig frisör som jobbar med nyansering och kan fixa utväxten.
Som jag förstår har du en mörkare utväxt i ett blonderat hår? Jag gissar att det snyggaste sättet är att försiktigt slinga utväxten och därefter lägga på en vårdande färg som ligger nära din egen. Kanske en mjuk sombre är skonsammast för ditt hår vid första behandlingen?

Oavsett är detta inget jag skulle rekommendera att försöka sig på själv hemma. Det är nog knepigt för en frisör

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 686
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 511
Senast: honung
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
12 439
Kropp & Själ Jag blekte håret igår. Tog sedan i silverschampo för att få bort dom allra gulaste tonerna. Jag brukar normalt sett ha i det i kanske...
Svar
17
· Visningar
21 346
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama