Härstamningskontroll SLU

Asa_S

Trådstartare
Från hur många hästar behöver man skicka in prover för att SLU ska kunna göra en härstamningskontroll på en vuxen renrasig ponny?

Sv: Härstamningskontroll SLU

Ring SLU och kolla om det redan finns ett prov från pappan lagrat, i så fall behöver inget nytt prov skickas in på honom.

Från hur många hästar behöver man skicka in prover för att SLU ska kunna göra en härstamningskontroll på en vuxen renrasig ponny?

Vanligtvis gör man härstamningskontroll mott pappan, är ponnyn vuxen så kan det finnas risk att pappan är blodtypad och då måste man kontakta SLU och berätta att det är mot blodtypningen man vill göra en härstamningskontroll.

Vår 2 åriga hingst håller vi på att härstamskontrollera och då gör vi det mot pappan som naturligtvis är blodtypad.....:grin:

Det gäller en ponny som redan har pass, men det är borttappat. För att få dublett måste härstamningen bevisas (ponnyn är alltså inte chippad), men om jag förstår er rätt är det inte ens lönt om mamman inte går att få något prov av, om hon inte är taget prov av redan av någon annan anledning? Pappan skulle ju kunna finnas men knappast mamman, om man inte har enorm tur?

En annan variant av "ej originalpass" finns där ingen stam skrivs ut och då behöver man inte härstamningskontrollera men föreningen tycker att det finns ett avelsvärde i stammen men hur i 17 ska man få dit stammen om man inte kan skicka prov från båda föräldrarna, jag fattar inte?

Inte min ponny, jag trodde att det var missuppfattat av ägaren så jag tänkte hjälpa till men har fått samma information som ägaren. Men det går alltså att få svar från SLU om huruvida de har någon sorts typning redan på både mamman och pappan, om jag förstår er rätt?

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Cattis_E
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Beslutet att ta in Tactical Landing i fransk avel har hyllats av många. Supertränaren Jean-Michel Bazire är dock av motsatt åsikt. –...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka