Sv: Hårschampo
Men de allra flesta (i vart fall i mitt umgänge) anser att ett ekologiskt schampo är ett schampo med ekologiska ingredienser, odlade efter samma princip som ekologisk mat
Eller hur menar du att det annars skulle vara ekologiskt?
Nej, absolut inte. Men en del tror ju det. Det står ekologiskt på, så därför köper många utan att ens läsa på innehållsförteckningen.
Med homeopatiska ingredienser antar jag att du menar örter/örtavkok? Vilket jag inte tycker går under definitionen "skumma ingredienser". Definitivt inte mer konstigt än något som är framställt i ett kemiskt labb
Kamomill t ex är ju allmänt känt för att vara lugnande, t ex kamomillté.
Det kolloidala guldet kan jag förstå att du anmärker på (pga framställningen), men samtidigt skriver du ju själv att risken att man råkar ut för förgiftning är oerhört låg. Om man ändå är rädd för det är det ju bara att välja ett schampo som inte innehåller guldet. Det finns ju garanterat.
Om man läser innehållsförteckningen på Kamomillschampot av det märke hon rekommenderar så ser den ut såhär:
Renat vatten, Örtavkok av Kamomill, Sockertensid, Xantangum, Kolloidalt guld,Dpantenol, Glycerol, Mjölksyra, Acett
Vilket (trots det kolloidala guldet..) ivf jag tycker känns bättre än t ex innehållsförteckningen på Lushs Godiva schampokaka:
Sodium Lauryl Sulfate (Sodium Lauryl Sulfate), Cocoa Butter (Theobroma cacao), Cetearyl Alcohol & Sodium Lauryl Sulfate (Cetearyl Alcohol & Sodium Lauryl Sulfate), Glyceryl Stearate & PEG-100 Stearate (Glyceryl Stearate & PEG-100 Stearate), Propylene Glycol (Propylene Glycol), Hibiscus Extract (Hibiscus sabdariffa), Stearic Acid (Stearic Acid), Shea Butter (Butyrospermum parkii), Cetearyl Alcohol (Cetearyl Alcohol), Camellia Oil (Camellia japonica), Organic Jojoba Oil (Simmondsia chinensis), Organic Macadamia Nut Oil (Macadamia ternifolia), Extra Virgin Coconut Oil (Cocos nucifera), Cupuacu Butter (Theobroma grandiflorum), Jasmine Absolute (Jasminum grandiflorum), Ylang Ylang Oil (Cananga odorata), Cypress Oil (Cupressus sempervirens), Palmarosa Oil (Cymbopogon martinii), Jasmine Flowers (Jasminum officinale), Cetrimonium Bromide (Cetrimonium Bromide), Cocamide DEA (Cocamide DEA), Gardenia Extract (Gardenia jasminoides), Benzyl Alcohol (Benzyl Alcohol), Geraniol (Geraniol)
Men alla gör vi ju som vi själva tycker