Håröm hund

tanten

Trådstartare
Den lille fåntratten som bor hos mig är väldigt håröm. Han är desutom väldigt känslig för all beröring. Vill helst inte att man pillar på honom.
Brottas och busa går bra men smeka och pilla avskyr han. Tycker inte heller om att sitta i famnen. Han slingrar sig efter ett par sekunder och kan inte vara stilla. Inte så han vill ner, men han vill verkligen inte sitta still.

Problemet med detta är pälsvården. Eftersom han är en synnerligen rikligt pälsad papillon så är det nödvändigt att borsta igenom honom med jämna mellanrum. Samt klippa runt snopp och i rumpan.

Jag har testat kam, borste och karda. Kardan är det mjukaste jag har, men inte heller den kan han acceptera utan protest. Klippmaskinen och saxen protesterar han också emor. Det har hänt att han skrikit när jag klippt en hårtuss med saxen.
(alla tidigare hundar har gillat att man tar på dem och har älskat att bli borstade. Suck)

Några tips? Lite trist att behöva göra en procedur av varje pälsvårdstillfälle

Japp, jag har massor av tips ty jag har två st hundar som kräver ordentligt med pälsvård och det har verkligen inte varit något jag fått gratis.

1) Positivt betinga redskapen. Görs genom att mata med godis och visa verktyget. Öka sedan exponering så att du till slut ex låter hunden ta en godbit som ligger på verktyget. Därefter är det dags att börja kamma/karda/borsta. Träna i korta intervall och ofta. Karda, ge en godbit, karda, ge en godbit osv.

2) Något som hjälpte mig ordentligt men som kräver att man är två, var att sambon borstade hunden och jag stod med en tub vanlig mjukost intryckt i käften på vovven. Det funkade ganska bra eftersom osten lockade mer än att protestera mot kardan.

På unghunden får jag fortfarande mata med godis ganska ordentligt varje gång vi ska idka pälsvård. Den äldre hunden har lärt sig acceptera pälsvård som en del av livet :laugh:

3) Skaffa ett trimbord. Hunden kan inte smita iväg och det är skonsamt för ryggen.

Mina två hundar tycker fortfarande inte om pälsvård men de accepterar det

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka