Hårlösa fläckar

C

Caterpillargirl

Min häst är väldigt mjällig/ mycket stöv över hela kroppen. I svansen är det jättemycket och det kliar på henne och när jag borstade så lossnade endel tagel.. :cry: Under manen har hon ett par runda hårlösa fläckar dom är torra och ser inte ut som ringorm. På andra ställen lite överallt har hon en ansamling stöv/mjäll och pälsen är har ramlat av eller är väldigt gles. Jag undrar om detta kan vara en variant av regnskållor? :confused: Det är inte små bulor som man kan pilla bort som man annars kan göra med regnskållor. Hon går på lösdrift så hon utsätts ju för en del regn. Någon som har tips på vad man kan tvätta henne med?

Sv: Hårlösa fläckar

ta ut en vet som konstaterar ringorm, så får du köpa salva mot svamp på apoteket (vanlig människosalva mot fotsvamp) och tvätta alla hårlösa ytor med jodopax 1 gång/vecka. är det jättemycket skrivet vet ut en lösning du skall "bada" hästen i ett par gånger.

Det är INTE ringorm. Alla fläckarna är inte runda och dom är torra och mjälliga.

Jag skulle nog oxå vilja rekommendera veterinär....
Är det en ung häst?
Leta noga i pälsen efter ohyra, kanske kan vara löss?

Tycker det låter lite som svamp. Har haft då någon gång på våren. Brukar försvinna efter en eller två baddningar med Vircon S.

ALL svamp kallas RINGORM. Fläckarna behöver inte alls vara runda, speciellt inte på unghästar.

Jaha:confused: det hade jag ingen aning om att det gjorde, jag har alltid fått lära mig att fläckarna för ringorm är runda... Men jag tror dig. Och ja nu när du säger det så minns jag att ringorm är svamp så jag ska testa med vircon för det har jag ändå hemma och blir det inte bättre ska jag ta dit en veterinär. Ohyra har jag kollat efter men har tackolov ej funnit något. Tack för era svar:)

Mina hästar fick liknande symptom i vintras och alla inkl vet trodde det var ringorm, så vi behandlade OCH vaccinerade för att snabba på tillfrisknandet! MEN.. Det blev bara värre och värre ju mer vi blaskade med Imaverol & vatten. Detta visade sig alltså vara regnskållor! Karaktäristiskt är att håren lossnar i penselformade tussar. Vi blev tvugna att spruta våra för att få bort eländet. Det började som runda hårlösa fläckar och efter c:a två veckors ringormsbehandling såg unghästen ut som den nedersta bilden i länken nedan på ryggen! :eek:
http://ridsport.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=85ab2cfd-203b-46a1-bd85-793f38b41215. Så ta reda på vad det verkligen är innan ni börjar behandla är mitt råd!

Senast ändrad:

Vi hade det nyss i vårat stall, och har haft vet ute två gånger för det, för på ena unghästen går det inte bort (3 månader sen det utbröt).
Glöm inte heller att desinficera boxar och utrusning osv.

Men, ta ut vet som konstaterar det, verkar ju som om det är en hel del, och det kan behövas specialsalvor, skönt att bara kunna ringa vet som sen kan ringa in ett recept då om en dignos redan finns.

Hej
Enligt min vet så finns det många olika typer av svamp men det är bara 2 typer av svamp som orsakar det som kallas ringorm med det typiska ringormsutseendet. "rundaktiga hårlösa fläckar med en liten rullad orm i=huden blir lite grövre".. alla som sett ringorm vet hur det ser ut men är svårt o förklara.. Och alla dessa fläckar ser ju inte exakt likadana ut heller. Ringorm kräver speciellt medel till just den hudåkomman.
MEN det finns många sorters "vanlig svamp" som inte orsakar/är ringorm. Ofta då kraftigt fjällande inte alltid hårlösa fläckar, eller ett hårlös ställe med kraftig tjock vit beläggning (svamp). Där fungerar ofta medel som Hexcosil - tror jag det hette. Funkade på våra hästar som hade "vanlig svamp". Vanlig mjäll (även hos människor) är faktiskt också orsakad av en svamp enligt vad jag hört. Någon annan som har en annar åsikt?

Hexocil? vad är det och var köper man det? Ja som sagt ser det inte ut som den typiska ringormsutseendet. Jag har sett ringorm på både människor och djur. På min häst är själva huden jätte in under och ej skadad och regnskållor är det inte då hon inte har några knutor i pälsen. Jag tror väl mer som ni säger att det är någon svamp. Som sagt så testar jag med vircon och ser och blir det inte bättre får jag ringa veterinären.

Mina hästar hade inte heller några knutor i pälsen.. Det enda som tydde på att det var regnskållor var att håren lossande i penselformade tussar, men det tog ett tag att upptäcka det. Veterinären var som sagt helt övertygad om att var det inte ringorm var det åtminstone någon annan form av svamp, därför ordinerades behandling med Imaverol. Men eftersom regnskållor orsakas av bakterier gjorde behandlingen problemet ännu värre. Hexocil o Virkon tar iofs både svamp o bakterier, men jag fick ändå spruta mina med antibiotika för att få bukt med det.

Senast ändrad:

Ringorm= svamp Svamp=ringorm. Så sa min vet och han jobbar på Mälarkliniken, där är alla extremt duktiga och kunniga. Mycket möjligt att din vet sagt annat, tvivlar jag inte ett dugg på, men jag tror på min. Alla får iaf samma behandling, så.

Och min vet jobbar på Hbg djursjukhus..om vi nu skall mäta "storleken"... ringorm är definitivt svamp men all svamp är inte ringorm, att säga det skrämmer ju folk och är onödigt.
Men som både du och andra sagt det är bäst att ta hem en vet som tar prov på det för att se exakt vad det är för säkerhetsskull så man kan behandla det rätt.

Till TS: Hexocil köpte jag på Granngården.

Hittade namnen på de svampar som kan orsaka hudirritationen kallad Ringorm:

"Dermatofytos eller ringorm hos häst orsakas vanligen av Trichophyton equinum eller Microsporum equinum, som är två mögelsvampar (dermatofyter). Dessa överförs lätt till hästar genom kontaktsmitta och/eller via borstar, sadlar och annan utrustning i stallet. Andra dermatofyter, till exempel Trichophyton verrucosum, som är vanlig hos nötkreatur, och Microsporum canis, som ses hos hund och katt och Trichophyton mentagrophytes hos gnagare kan undantagsvis även smitta häst, men är då inte lika smittsamma mellan hästar"

Ringorm är alltså inte en svamp i sig utan en hudirritation som orsakas av ett fåtal svampsorter - vilken kan man bara säga efter provtagning.

Skrämmer folk? Svampen behandlas ju på samma sätt och det är praktiskt taget samma sak, smittar på samma sätt och är lika smittsamt, så jag förstår inte vad skillnaden skulle vara där. Det min vet sa är att man kallar all svamp på häst ringorm, då tar jag det för det.

Att all svamp skulle vara ringorm? Din veterinär har säkert sagt så till dig av någon anledning. Kanske för att h*n inte tyckte det var nödvänligt att gå närmare in på det.
Dermatomykos = Svampinfektioner i huden. Man skiljer på jästsvampar och trådsvampar som ger lindrigare besvär. Och så har vi de vanligaste dermatofyterna, sk RINGORM Microsporum canis och Trichophyton mentagrophytes som kan ge svåra besvär.
Min häst fick klåda av för varmt täcke i vintras, på grund av svamp. Dvs EJ RINGORM.

Har din häst mycket päls/tjock vinterpäls? Eller kraftig man och svans. Det låter precis som pälsätande löss. Det har jag haft flera gånger på mina islandshästar. Det börjar oftast på halsen under manen som kala fläckar och så blir de mjälliga på hela kroppen. Lössen kliar så de kala fläckarna blir lätt till sår om de får hålla på och klia sig. Distriktsveterinären ordinerade mig att behandla med Advantage (loppmedel till hund) när jag ringde för två år sedan, jag tyckte att det hjälpte.

Jo hon har mycket päls... Det var det jag trodde var problemet först då det plötsligt blev så varmt, hon svettades så hon löddrade när jag tog in henne i stallet, hon går på lösdrift annars. Men om det skulle vara löss borde det ju komma ifrån någon och några nya hästar är där inte och än så länge verkar dom andra hästarna inte ha något konstigt med deras päls.

Antagligen löss (pälsätare) min shettis såg lika dan ut, trodde han fått soleksem, letade och letade, tillslut hittade jag 3 lus :eek:Fick Sebacil utskrivet och han har slutat klia:bow: ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 622
Senast: Tonto
·
Hästvård Min häst har väldigt tjock och lång man. Mitt på manen, från ett par dm upp från manken och någon dm ner från nacken, är undersidan av...
Svar
1
· Visningar
1 203
Hästvård Min häst har några hårlösa fläckar, det började med en sedan har det tillkommit ett par. När den första kom så tyckte jag inte det...
2
Svar
23
· Visningar
9 430
Senast: lewellyn
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar