Hare som hoppare

S

sehå

går det att tämja en hare och ha den som hoppkanin. har läst att harar får lov att tävla.. men går det att tämja en sån..

Sv: Hare som hoppare

är det inte rasen som heter hare, som man menar då?
vad jag vet är det olagligt att tillfångata vilda djur...

jag har en blandras mellan hare och kanin. hon kna hoppa bra:)
men man får inte ta in vildkaniner, inte nåt vilddjur om det inte är skadat, å dom får kan inte ta hand om själv då.

Det är en korsning mellan kaninrasen belgisk hare eller dvärghare du har, inte en korsning med hare som finns i naturen. Det är omöjligt! Tänk bara på att harar föds klara med päls och öppna ögon, kaninungar föds däremot utan päls och med stängda ögon.

Men du kanske menade med kaninrasen?
/Marie

Harar är inte längre tillåtna att tävla med inom Sveriges kaninhoppares riksförbund.

Som parantes så kan jag tillägga att det är inte ens tillåtet att ta hand om skadade vilda djur och vårda dom i hemmet. Det kräver tillstånd.
Men jag personligen skulle ta hand om dom i alla fall och tycker även att andra ska göra det. Man kan ju kontakta "katastrofhjälp för fågel och vilt" eller vad dom nu heter också.....

man får ju inte ha harar hemma....
sen skulle inte jag tycka att det var så snällt mot ett vilt djur att tvingas hoppa hinder....

kaniner och harar kan inte para sig!!!

Nej harar och kaniner kan inte få avkomma. Vildkaniner ser däremot väldigt mycket ut som harar i vissa delar av sverige. Och de får då väldigt harlik avkomma med kaniner.

isof ha rjag en VÄLDIGT harlik avkomma.. hennes mamma rymde å sen när hon kom tillbaka va hon med ungar å alla ungar såg ut som små harar.

Det kom en till vår fritidsgård med djur och ville lämmna in sin kanin - visst sa kompisen vi kan ta emot den - det visar sig vara en fullvuxen hare!!! Vid närmare förfrågan så hade paret hittat den som unge och trott att nån kastat ut den - tagit hem den och tämjt den.
Det var ju inte läge att släppa den fri när den levt som tamkanin nästan hela livet så kompisen tog hem den och hade den som sällskapskanin.

aramis skrev:
Som parantes så kan jag tillägga att det är inte ens tillåtet att ta hand om skadade vilda djur och vårda dom i hemmet. Det kräver tillstånd.
Men jag personligen skulle ta hand om dom i alla fall och tycker även att andra ska göra det. Man kan ju kontakta "katastrofhjälp för fågel och vilt" eller vad dom nu heter också.....

Jo det är tillåtet, men max 48 timmar.

kanske en vildkanin... har ju ofta harfärg....

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
360
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Santoxen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur