Hårda knölar som 5-kronor

S

Sagrob

Min shettis på 13 år har för en tid börjat få två hårda knölar på ryggen, vid sadeln. Vi brydde oss inte så mycket om dom i början, trodde dom skulle försvinna. Men dom sitter fortfarande kvar och vi har inte gjort något speciellt, han äter samma foder och hö sen tidigare. Och han är inte mat kräsen så det är ingen fara. Han är pigg och framåt som alltid!
Nu undrar jag vad det kan bero på, har hört om foderknölar men han äter ju samma mat och mängd. Tacksam för svar!

Sv: Hårda knölar som 5-kronor

Det är inte sadeln som är orsaken då?

Jag tänker ju också direkt på sadeln, och undrar om knutorna ligger symmetriskt på båda sidor ryggen eller under något strategiskt ställe på sadeln? T.ex. är knutorna på var sida manken? Eller under ena bossan där den kan trycka? Eller under något veck/någon rand i vojlocken?

Annars kan det också vara t.ex. insektsbett som blivit knutor, så har min häst men gudskelov inte under sadeln utan mitt på sidan av magen.

Jo, det kan ju vara en del till knölarna. Men för det mesta rids han barbacka och inte så mycket i veckan heller.. Men en knöl försvann av sig själv efter ett tid, konstigt försvinner inte den andra.

Dom låg i början symmetriska på båda sidorna men sen efter ett tag så försvann en och han har en kvar. Idag smörjde jag rent med alsolsprit och han har ett litet sår men han reagerade ingeting. Han är ändå rätt så tålig så det ska nog gå bra, det verkar som knölen har sjunkit lite. Hoppas jag!

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 302
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 833
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023