Hård svullen mankam

Gretha

Trådstartare
Två av tre hästar i stallet har fått en stenhård svullen mankam. Vad finns det för olika orsaker som kan orsaka detta? Gräsreaktion? Att dom ätit någon olämplig växt i hagen? Virus? Dålig kvalité på vattnet? Hästarna går på nerbetat bete dygnet runt, hagen har varit använd året runt i ca 7-8 år:crazy:, vattnet tycker vi hästägare luktar illa (egen brunn).
Vi står handfallna och hoppas ni kan ge oss lite förslag om troligaste orsaken.

Sv: Hård svullen mankam

Min häst blir så där hård och svullen i mankammen, och det beror på att hon är överkänslig mot knott. Så nu får hon smörjas in med klådstillande i manen och ha insektstäcke på sig! Kan det vara något sådant tror du? Har ni mycket knott och mygg mm?

är hästen tjock? fettnacke kan komma av betesfetma.. kan även komma om hästen har cuschings.. men mest troligast är ovanstående teori, knottbett..

Tack för era svar!
Tror inte det beror på knott eller mygg, då borde dom klia sig eller hur? Jag har själv arbetat på islandshäststall och behandlat exemhästar och jag tycker inte att det liknar det våra hästar (ej islandshästar) har, islandshästarna kliade sönder sig totalt. Min häst, som är en av dom drabbade, kliar sig en del på svansen om jag inte smörjer in den men manen är helt intakt. Det är den även på den andra ponnyn.
Min häst är något överviktig men ponnyn har normalhull. En av islandshästarna där jag arbetade var supertjock och hade fettnacke. Hon var så tjock att det dallrade, min häst är bara rund om magen. Men det kanske räcker?
Jag vågar inte utesluta något så jag kommer titta extra på knott/mygg och hur fet min häst egentligen är.

Har läst på om cushings och tycker inte att dom symptomen stämmer in.

Min häst blir sån på sommaren pga knotten. Har inte kliat sig särskilt mycket - nästan bara på svansen, men i år satte jag på täcke och har precis börjat använda Horsol, vilket hjälpt otroligt bra.

Annars har jag hört att det skulle kunna vara tecken på fång? Vet en häst som fick hård, "knutig" nacke och nästa dag fick hon fång. Dock var hon otroligt överviktig (smällfet). Kan ju varit en slump bara.

Blev din häst svullen på svansroten? Det har inte våra hästar blivit. Jag sprutar honom bara med flug/bromsmedel men ska prova att även smörja mankammen och se om den blir bättre. Nästan så jag håller tummarna för att det är knottreaktion, hellre det än dom andra alternativen.. Tror inte att det är ett tecken på fång då han borde reagerat i hovarna nu. Däremot kan det vara en reaktion på högt "socker" i gräset. Leder en sån reaktion alltid till fng?

Liknande trådar

Hästvård Vad kan det bero på att en häst har tjocka, hårda bakben som även är svullena i karlederna? Har gått ute på bete dygnet runt ett tag...
Svar
12
· Visningar
5 279
Senast: peven
·
Hästvård Jag behöver ventilera tankar och hoppas att ni kan hjälpa mig. Min gamla häst har svullnat i alla sina ben, värst i bakbenen. Ena bak...
Svar
14
· Visningar
3 997
Senast: zeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka