Hård mun, stel häst

Terja

Trådstartare
Rider en häst som är jättestel och hård i munnen.
Drar det kortfattat pga av att det jag skrev försvann.

Har varit hård i ca tre månader. Var mjukare ett tag när han bara skrittades pga skada, blev dock hård igen när han sattes igång med trav o galopp.
Skulle fixa tänderna när vet var ute och kollade skadan i benet men kunde ej då han hade så ont pga av tandköttsinflammation. Vi rensar hans tänder och sköljer med hexident varje dag.

Är det jag som gjort att han har blivit hård i munnen? Vet att jag har haft hård hand innan men tycker att jag mjuknat eftersom han är så hård och jag försöker vara mjuk mot honom.
Kan han ha ont vilket gör att han kniper?


Tips på vad man gör för att få tillbaka mjukheten?

Angående stelheten så kommer ni säga att gör många halter, sidvärtrörelser och övergångar. Halter och sidvärtsrörelser är svårt eftersom han inte reagerar när man "tar" i tyglarna. Känns som att hålla i tyglar som sitter på ett bett placerat i en träpåk... :(
Övergångar funkar bra annars, dock inte galopp så han inte riktigt orkar utan han bara rusar in i den.
 
Sv: Hård mun, stel häst

Är det verkligen ingen som vet? Är det helt kört för mig? :(
 
Sv: Hård mun, stel häst

Låter som det finns 2 alternativ, antinget har hästen ont, eller så är du fortfarande för hård i handen. Vad rider du på för bett?
Prova att rid på yttertygel/innerskänkel, mycket lös innertygel. Använd mycker säte och magmuskler. Övergångar och mycket lösgörande arbete så är jag övertygad om att det löser sig.
Men kolla först så hästen inte har ont någonstans.
Vad är det för ras?
Ulrika
 
Sv: Hård mun, stel häst

Tredelat "vanligt" bett.
Varmblodig travare, 17 år. Riden i 12 år.
 
Sv: Hård mun, stel häst

:p kolla munnen, prova rida på hackamore eller sidepull..:p
 
Sv: Hård mun, stel häst

Jag har bara positiva erfarenheter av tredelat bett, tycker inte det finns anledning till att sätta skarpare bett, då blir det ju bara värre och värre. Har han haft tendenser till detta tidigare? Inte bytt utrusning? Foder? Träning? Hur kan en träningsvecka se ut? När kollades tänderna sist? Har han haft vila?
Jag hade börjat med att känna igenom hästen, och om du inte upptäcker något kan det är något fel eller något gör ont, så hade jag om jag visste med mig att jag kunde bli hård i handen(vilket jag var förr), ridit ett pass med innertygeln lös och passiv, mycket beröm till hästen när han gör rätt. jobbat honom i låg form, och försökt att ta ett par steg i öppna efter hörnorna. Lägg in skrittpauser mitt i. Övergångar utan hjälp av innertygeln. Det kan ju vara att du faktiskt använt handen för mycket. Varför bor du inte i Lund ;)? Hade varit roligt att känna på hästen, eller iallafall se hur det ser ut.
Ulrika
 
Sv: Hård mun, stel häst

ja skulle pröva att rida på hackamore,vissa hästar blir mjukare å lyssnar bätre på det,vet en häst i stallet som e jätte stel å stark på bett,men när han rids på hakamore så e han mjuk som en gummiboll:) tycker att d e värt att försök att prova..och om han fortfarande e stel så kanske du ska kolla om han sitter fast nånstans typ i nacken eller liknande..
Lycka till:D
 
Sv: Hård mun, stel häst

Och jag skulle rida en körhäst ett tag, och han skulle ju vara så stark och jobbig, reds på hackamore, jag bad att få prova 3-delat, och efter 2 pass var det en helt ny häst, mjuk och fin i munnen. Lyssnade på min sits på ett helt annat sätt. Vi har mycket olika erfarenheter.. Gissar att det inte finns något som är rätt eller fel, men för mig har det alltid funkat att lägga in enklast möjliga bett, och få hästen till att fatta att det är betydligt behagligare att lyssna på sitsen, och inte behöva fundera så mycket på hur man ska slippa jobba.
Prova dig fram vad som passar din häst bäst. Jag är inte Kyra Kyrklund, även om jag önskar att jag var det.. ;)
Ulrika
 
Sv: Hård mun, stel häst

Du kan få komma upp och titta om du vill! ;)

Tänderna skulle ju kollats i somras men han hade så ont i framtänderna så hon kunde inte "spärra" upp munnen på honom.

Tyvärr äger jag honom inte sjäv så jag köper ju inte utrustning åt honom. Ägaren är inte den som gärna köper saker till honom heller.

SKulle görna prova att göra öppna i hörnorna men jag vet inte hur man gör plus att han knappt är utbildad så långt.

Har haft hjälp av en tränare men jag gillar inte direkt hennes filosofie, "spänn åt allt du kan på huvudet så han inte kommer undan..." :(
Har blivit sämre efter detta :(

Nu är det idol!
 
Sv: Hård mun, stel häst

Det hade varit jätteroligt att kunna hjälpa dig, tror det skulle gå ganska fort ;). Tyvärr sitter jag och jobbar på min examen, så jag har lite svårt att komma från. Åkte hemmifrån 6 imorse och kom just hem..Och då var det en ganska kort dag. Åker antagligen in till skolan(Köpenhamn) både lördag och söndag. Men kan du inte prova mina tips och se om de funkar? Det behöver ju inte vara en perfekt öppna, bara ett steg år sidan är en superbra början ;). Skulle det inte funka så har du iallafall inte gjort något värre än vad det är.
Får man fråga vad det är för tränare du har? Du ska ha en som tänker "frammåt!, frammåt!, frammåt! oj vad roligt och se så duktiga ni är!", det ska ju vara kul, HELA TIDEN (men med diciplin och koncentrerat).. :) Glöm inte att du ska tycka att "din" häst är världens finaste redan när du hoppar upp. Det löser mycket. Inte att man hoppar upp och tänker "nu ska vi jobba med alla problem". För om du tycker att din häst är världens mest talangfulla så kan du tro att han helt plöstligt tror det. Inte för att han kommer att bli Dante av det, men det kan ju bli så bra det kan efter hästens och dina förutsättningar. Varmblod ger lite mer utmaning, men det blir bara till att jobba hårdare.. Ha kul!
Ulrika
 
Sv: Hård mun, stel häst

Saken är att det var skoj att rida honom i början men nu känns det meningslöst om jag får säga det *hukar mig*.

Skulle gärna få honom mjuk men det känns mest som en dragkamp varje gång man rider och då ligger ju det stora problemet hos mig! :( :( :(

Rider inte för den tränaren längre, har fått tag på en annan men han är så svår att få tid hos plus att jag rider en annan häst för honom. Men jag funderar på om jag ska försöka rida båda två när han kommer. Om han nu vill det alltså.

Men du får gärna komma upp så fort du kan! ;)
 
Sv: Hård mun, stel häst

Om han har så ont att han inte kan få tänderna fixade så tror jag att där har du förklaringen :angel:

Sluta rid hästen - det är lika trist för den som det är för dig!
 
Sv: Hård mun, stel häst

Tack för svaret! :) Ska ta ett snack med ägaren så får jag se vad hon säger. Är medryttare och jag har ju inte sista ordet... :(

Tänkte annars starta ett nytt liv med honom där vi dag ett lär oss svänga höger o vänster.
 
Senast ändrad:
Sv: Hård mun, stel häst

Helt utmärkt att börja helt från grunden. Kolla så han lyssnar på dig, går han fram för din mjuka skänkel, om inte, se till att han går fram och beröm. Samma metod genom allt. Det är ingen unghäst du sitter på längre och du kan kosta på dig att trycka till ordentligt en gång och smacka på, så ska du se att han går fram för en mjuk skänkel nästa gång, annars får du upprepa det ett par gånger.
Bra idé att kolla honom ordentligt först och det kan ju kännas trist att veta att man tvingat hästen till något den egentligen inte kunnat för att den har ont.
Det är inte konstigt om du tycker att det är tråkigt att rida när det bara går fel och du inte får positivt ut av det. Men när du vet att hästen är frisk, kom ut och busa lite, hoppa och sitt inte bara på volten o kämpa. Variera träningenb, du kan ju rida rida på ridbanan 20 minuter och sedan rida ut och ha kul. Tror ni båda har hakat upp er på att det bara är jobbigt och tråkigt. En plikt att motioneras, och ni har gl¨¨omt varför det är så fantastiskt att rida. Det ska nog komma igen. Åk ut och titta på någon tävling, clinic eller något annat som inspirerar dig.
Ulrika
 
Sv: Hård mun, stel häst

Jo men svänga det kan ni redan. Nu gör han säkert motstånd för att han har ont...

Då hjälper nog inget annat än åtgärda det onda- sedan faller bitarna på plats.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 322
Senast: Noranovala
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: _FiA_
·
Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp