Hård mödomshinna hos sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gutte08
  • Startdatum Startdatum
G

gutte08

Lämnade mitt treåriga sto på seminstationen igår men efter undersökningen kom det fram att hon hade en mycket hård mödomshinna. Veterinären fick ta hål på den och då kom det ut en nästan var liknande sörja. Dom skölde rent och ska vänta en vecka för att sedan sätta henne i brunst. Har någon varit med om något liknande är bra så orolig:(

Sv: Hård mödomshinna hos sto

Jag tycker det hela låter konstigt, har aldrig hört talas om något liknande faktiskt.

Var satt den?
Var sköljde de rent?

Var det inte så att ditt sto hade någon form av infektion i livmodern och att det var den som sköljdes?

Man kan endast skölja ett sto i livmodern om stoet är brunstigt. Att mödomshinnan skulle vara så hård låter konstigt, nästan alla ston som inte har fått föl har sin mödomshinna kvar ibland kan det vara lite hårt att tränga igenom. Jag tror att din vet endast sköljde de yttre delarna av vulvan.

Är det bara sörja, som du skriver i de yttre delarna, är det väl inget att oroa sig för?

Hon var brunstig dagarna innan vi åkte dit, så när vi kom så skulle hon undersökas för att se om det var dax att inseminera henne. Det var då det inte gick att ta hål på hinnan. Hon sa att det kan vara så ibland....det var när veterinären tog hål, dagen efter som det kom ut slem mm , hon trodde inte det skulle bli problem.

Bara undrade om det hänt något liknande för någon här?

Jodå jag har haft en sån häst här.
Den var så kraftig, att veterinräen bedömde det som omöjligt att ens försöka ta hål.

Om hästen hade åkt till en hingst med naturlig betäckning så är nog risken stor att han tryckt sönder henne helt och hållet.

Senast ändrad:

Har aldrig hört om det tidigare:eek:

Men däremot så var Cortezmärren oerhört "seg" i hinnan när hon seminerades första gången...

Om hästen hade åkt till en hingst med naturlig betäckning så är nog risken stor att han tryckt sänder henne helt och hållet.

Men "trycka sönder" menas väl när livmodern blir punkterad?.Ex litet sto/stor hingst.

En mödomshinna som går sönder kan väl aldrig skada stoet på det sätt annat än det blr en blödning i området, eller hur sitter den isf?

Ja, det är nog inte vanligt.
Jag var väldigt förvånad när jag skulle seminera henne, coh det blev tvärstopp med handen redan efter knappt 2 dm.
Hinnan kändes väldigt tjock. Säkert nån cm.
Jag undrar jag om hon inte var missbildad.

I detta fallet är jag övertygad om att "hinnan" skulle hållt, och det skulle ha gått sönder vid ändtarmen istället.

Det är ju väldigt ovanligt, men hur tog ni hål på den hinnan? Vad var det för ras på den? Vi har ju mest ston för seminering men vi har även ston på naturlig betäckning så då fick man något nytt att oroa sig för.....
Jag har seminerat ston med seg hinna men det har alltid gått att tränga igenom.

Vi tog inte hål på den.
Jag skickade hem stoet med ett allvarligt snack med ägarna att aldrig nånsin försöka sig på naturlig betäcknig heller.

Alltså, mödomshinnan är på hästar, precis som på människor, bara ett hudveck. Det är ingen hinna som sitter för slidan, utan ett hudveck som såklart kan vara olika tjockt från individ till individ.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hymen

Om veterinären "trycker hål" på mödomshinnan så är det nog inte riktigt så utan snarare att han vidgar hålet mellan vecken så att passagen blir större. Kom det då ut någon vätska var det förmodligen något som hade hindrats att rinna ut från livmodern pga. trång passage.

Läs längst ner om Hymen Imperforatum - där står tydligt att passagen kan vara så trång att inget släpps igenom. Förmodligen kan det kanske finnas rester kvar inne i livmodern från din hästs brunster, som inte kommit ut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 925
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 607
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka